Националната агенция за приходите (НАП) започва лятната си контролна кампания за спазване на данъчното и осигурително законодателство по българското Черноморие. В нея ще се включват и командировани фискални инспектори от вътрешността на страната.
До края на сезона предстоят над 6 000 проверки на ресторанти, нощни заведения, магазини, атракциони, паркинги и други. Под активно наблюдение вече са поставени стотици обекти по крайбрежието, като ще се извършва ежедневен мониторинг на борси и тържища, които снабдяват хотелите с храни и напитки.
Основната цел на приходната агенция е подобряване на фискалната дисциплина, увеличаване дела на бизнеса, който доброволно спазва правилата, осигуряване на равнопоставена бизнес среда и отчитане на реални обороти.
НАП с важна информация за данъците на фирми и еднолични търговци
В рамките на кампанията, при извършването на контролни покупки, ще се прилага способът „таен клиент“. Данъчните инспектори ще правят и явни наблюдения, при които за определен период от време ще се проследяват продажбите и резултатите ще се сравняват с предходни периоди. От НАП ще използват дистанционната връзка на всеки касов апарат със сървърите на приходната агенция, за да установят рискови търговци, чиито продажби значително се различават от обичайните.
По време на кампанията ще се следи и дали сезонните работници имат договори, регистрирани в НАП, както и дали работодателите им ги осигуряват на реалното им възнаграждение.
От приходната агенция напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това стана възможно след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), която цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.
Шефът на НАП за задържаните инспектори: Това е сериозен удар по имиджа на институцията
Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.
„Засилените проверки по морето няма да намалят бдителността на НАП по отношение на останалите търговски обекти. Целта ни е да имаме все по-добро спазване на данъчно-осигурителните правила не само по Черноморието, а и в цялата страна. Практиката ни показва, че контролни кампании допринасят за подобряване на фискалната дисциплина на търговците. Всяка година ние наблюдаваме ръст на представителите на бизнеса, които коректно спазват данъчно-осигурителното законодателство. Това ни радва, защото показва, че сме на прав път и прилаганите от нас мерки и партньорски подход са правилни.“, коментира по повод на започващата контролна кампания по Черноморието изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
До края на сезона предстоят над 6 000 проверки на ресторанти, нощни заведения, магазини, атракциони, паркинги и други. Под активно наблюдение вече са поставени стотици обекти по крайбрежието, като ще се извършва ежедневен мониторинг на борси и тържища, които снабдяват хотелите с храни и напитки.
Основната цел на приходната агенция е подобряване на фискалната дисциплина, увеличаване дела на бизнеса, който доброволно спазва правилата, осигуряване на равнопоставена бизнес среда и отчитане на реални обороти.
НАП с важна информация за данъците на фирми и еднолични търговци
В рамките на кампанията, при извършването на контролни покупки, ще се прилага способът „таен клиент“. Данъчните инспектори ще правят и явни наблюдения, при които за определен период от време ще се проследяват продажбите и резултатите ще се сравняват с предходни периоди. От НАП ще използват дистанционната връзка на всеки касов апарат със сървърите на приходната агенция, за да установят рискови търговци, чиито продажби значително се различават от обичайните.
По време на кампанията ще се следи и дали сезонните работници имат договори, регистрирани в НАП, както и дали работодателите им ги осигуряват на реалното им възнаграждение.
От приходната агенция напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това стана възможно след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), която цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.
Шефът на НАП за задържаните инспектори: Това е сериозен удар по имиджа на институцията
Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.
„Засилените проверки по морето няма да намалят бдителността на НАП по отношение на останалите търговски обекти. Целта ни е да имаме все по-добро спазване на данъчно-осигурителните правила не само по Черноморието, а и в цялата страна. Практиката ни показва, че контролни кампании допринасят за подобряване на фискалната дисциплина на търговците. Всяка година ние наблюдаваме ръст на представителите на бизнеса, които коректно спазват данъчно-осигурителното законодателство. Това ни радва, защото показва, че сме на прав път и прилаганите от нас мерки и партньорски подход са правилни.“, коментира по повод на започващата контролна кампания по Черноморието изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня