Най-често катастрофите, причинени от камиони стават заради отнемане на предимство
Най-често катастрофите, причинени от камиони стават заради отнемане на предимство / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Най-често катастрофите, причинени от камиони стават заради отнемане на предимство
46878
Най-често катастрофите, причинени от камиони стават заради отнемане на предимство
  • Най-често катастрофите, причинени от камиони стават заради отнемане на предимство

Лек спад на тежките пътнотранспортните произшествия, причинени от водачи на тежкотоварни автомобили, отчитат от КАТ "Пътна полиция". От 348 за периода между януари и септември 2010 г. те са намалели на 344 за същия период тази година. Жертвите миналата година са били 53, сега са с 9 души по-малко.

Статистика, представена от КАТ, показва, че основната причина за тежките катастрофи по вина на камионите е отнемането на предимство. На второ място се нарежда несъобразена с пътните условия скорост, а на трето - неправилно движение на заден ход.

Делът на тежките пътнотранспортни произшествия, причинени от тежкотоварни автомобили през летния сезон, е около 7 процента от всички ПТП-та, обясни главният инспектор от КАТ "Пътна полиция" Красимир Костов. През зимния сезон обаче, когато хората ограничават ползването на личните си автомобили, този процент се покачва до 8. Като една от причините за подобен тип инциденти Костов посочи липсата на толерантност на пътя.

"В големия камион шофьорът от високата кабина гледа с едно по-особено самочувствие, защото знае, че другите му се плашат. Всички имаме неприятни спомени как караме със 110 км/ч, дори сме в нарушение с превишена скорост, и как на 3 метра зад нас камион диша тежко и ни гони със всичка сила. Шофьорът на камиона не може да ви изпревари, но застанал на два метра зад вас и ви святка със светлините. Къде да отидете, в небето ли? Това е агресия."

По време на демонстрация на добрите практики за безопасно движение на колите и камионите през зимния сезон бяха представени високотехнологични тежкотоварни превозни средства с вградени дрегери за алкохол, системи срещу заспиване на водача, както и системи за алармиране при престрояване без даден сигнал. Костов отбеляза като положително навлизането на съвременните технологии у нас, но като най-важен фактор за безопасността по пътя, той посочи опита на водача.

"Всичко това би подпомогнало шофьорите - и опитните, и в още по-голяма степен неопитните, да се справят със ситуациите на пътя. Но безспорно на първо място си остава човешкият фактор. На един безразсъден шофьор колкото и системи настойчиво да му сигнализират за опасности, той не би ги възприел, нито би ги чул."

От изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обявиха, че в рамките на последните две седмици 5000 тежкотоварни автомобили са били проверени за изправност и готовност за зимния сезон. Съставени са 160 акта за нарушения, като при 21 превозни средства са установени сериозни пропуски в оборудването и те са временно спрени от движение.