Шофьорите, които управляват един автомобил да се вписват в застраховката „Гражданска отговорност“. Това е промяната, която се обмисля, за да може историята на нарушенията и инцидентите да се носи от водачите, а не от автомобилите, заяви пред журналисти председателят на КФН Карина Караиванова, която участва в общественото обсъждане на въвеждането на системата „бонус-малус“ в задължителната застраховка. Тя обясни, че връзката между МВР и Гаранционния фонд, която е нужна за въвеждането на системата, все още не е изградена. Докато това стане, ще се опитаме да направим промени, като те са свързани и с промени в законодателството, добави Караиванова. Според експерта от Комисията Николай Петков, такава промяна е свързана с пренастройване на системата и ще изисква изготвяне на нов модел за "бонус-малус".

КФН: 10% по-ниска „Гражданска отговорност” за изрядните шофьори
 
Превишението на скоростта, което се отчита като малус, да е 20 км/м, а не 10 км/ч, както е заложено сега, предлага „Пътна полиция“.
 
Правилото в предлаганата система „бонус-малус“, според което нарушенията и пътните инциденти са свързани с превозното средство, предизвика най-много критики и спорове. На днешното обществено обсъждане стана ясно, че авторите на наредбата, с която системата се въвежда, обмислят алтернатива.

Как ще трупаме отрицателни точки по новата система „бонус-малус”?
 
Идеята е в застраховката „Гражданската отговорност“ да бъдат вписвани всички лица, които управляват автомобила, заяви Карина Караиванова. Такава промяна ще изисква и промени в най-малко два закона, каза тя и уточни:
 
„Кодексът за застраховане и Законът за движение по пътищата. Това трябва да уточним с колегите от МВР“.
 
Промените ще забавят въвеждането на системата „бонус-малус“ с няколко месеца, но тя така или иначе не може да заработи без свързаност между МВР и Гаранционния фонд, която все още се изгражда, обясни Карина Караиванова.

Колко още може да поскъпне „Гражданската отговорност“?
 
Николай Петков от Комисията за финансов надзор обясни, че законът би могъл да ограничи броя на водачите, които имат право да управляват един автомобил до хората, вписани в регистрационния талон или в застраховката на автомобила. Това ограничение ще се гарантира от санкции, добави той.
 
„Така, например, в Обединеното кралство човек, който управлява автомобил, в чиято застраховка не е вписан, трябва да плати глоба от 600 паунда“, посочи още Петков.
 
При пътен инцидент, причинен от шофьор, който не е вписан в застраховката „Гражданска отговорност“, този шофьор ще носи финансова отговорност за обезщетяването на пострадалите.
 
„След като застрахователят в съответствие с европейското законодателство е заплатил на жертвата обезщетението, което е причинено в резултат на управлението от невписания в полицата водач, той закономерно трябва да получи обезщетението от този извършител“, допълни Петков.

Над 90% от катастрофите у нас са резултат на човешка грешка
 
Според Николай Петров, такива промени ще са свързани с пренастройване на системата, а след това ще трябва да се изготви нов модел за „бонус-малус“.
 
Друго предложение за промяна е да се увеличи на 20 км/ч превишението на скоростта, което се отчита като малус. Заложеното в момента превишение от 10 км/ч е трудно да се контролира, каза началникът на „Пътна полиция“ в дирекция „Национална полиция“ Росен Рапчев:
 
„Предлагаме 20 км/ч. За тези, които са с обществен транспорт и автомобили с опасни товари, там опасността е много голяма и там предлагаме да си остане от 11 до 20 км да има малус“.
 
Целта на системата „бонус-малус“ е да разпределя справедливо разходите за покриване на щети, както и да насърчава изрядните водачи и да дисциплинира нарушителите. Според изчисления на Комисията за финансов надзор, след въвеждането й 78 процента от шофьорите ще плащат по-малко за застраховка „Гражданска отговорност“. Очакванията са 18 на сто да плащат повече, като от тях само 1 процент да натрупат максималния брой малус точки, което ще доведе до увеличение на премията с 400 процента.