Парламентът създаде временна анкетна комисия за проучване на причините за трагичния инцидент във влака София – Кардам и нормативната уредба, свързана с безопасността на жп транспорта.
Комисията ще проучи също така обстоятелствата, свързани с пожара и човешките жертви, както и необходимите промени в нормативната уредба за подобряване състоянието на железопътната инфраструктура и организацията на работа и безопасност с БДЖ.
За председател на анкетната комисия бе избран депутатът от ДПС Камен Костадинов.
Три часа опозиция и управляващи спориха не за създаването на комисията, по което бяха единодушни, а относно представителството в нея. Управляващите настояваха то да бъде на пропорционален принцип, а опозицията държеше участието да бъде 50 към 50. Всички направиха уговорката, че е грозно да се политизира трагедията във влака, но всички не успяха да го избегнат. Острите реплики си размениха Павел Шопов от „Атака”, Михаил Миков от БСП, Димитър Йорданов от СДС и Иван Костов от ДСБ.
„И тази комисия започва да става излишна, защото в крайна сметка управляващите чрез нея ще се опитат да завоалират своята отговорност”, каза Павел Шопов.
„Не може такава парламентарна комисия да измести функциите на следствието, прокуратурата и съда”, каза на свой ред Михаил Миков.
„Г-н Миков, не мога да не призная, че сте един от най-добрите манипулатори в тази зала. И понеже тук всички се опитват да кажат, че тази комисия ще замени следствието. Следствието има за задача да установи вина. Вие знаете много добре, че думата отговорност има много други значения – например управленската отговорност на вашите министри”, каза Димитър Йорданов от ДСБ.
"Ние всяка година гласуваме бюджетна субсидия за Български държавни железници. Гласуваме ли я? Гласуваме я. Коя е най-важната цел на БДЖ? Сигурността на пътниците. Като даваме тези пари, отишли ли са за сигурност на пътниците?”, попита от парламентарната трибуна Иван Костов.
В крайна сметка бяха гласувани предложенията на мнозинството. Само ДСБ отказа да участва в комисията, която ще разследва инцидента във влака в продължение на 2 месеца.