- КЗК разследва евентуален картел на пазара на горива
- КЗК разследва евентуален картел на пазара на горива
Комисията за защита на конкуренцията започва разследване за картел срещу седем вериги бензиностанции и процедура срещу "Лукойл Нефтохим" за злоупотреба с монополно положение.
От регулатора са събрали убедителни доказателства, че големите вериги се договарят помежду си на какви цени да продават горивата. В съда картел се доказва много трудно, а дори и да се докаже, това не означава, че цените на горивата ще се понижат, предупреждават от Комисията.
Какви би трябвало да са цените на горивата
От Комисията съобщават, че са забелязали идентичност в ценовата политика на пазара на търговия на дребно на горивата, прилагана от дружествата "Шел", "Ромпетрол", "Еко", "ОМВ", "Петрол", "НИС Петрол" и "Лукойл България".
Компаниите продължително задържат цената на дребно на високи нива, липсва адекватна реакция спрямо понижението на цената на едро и производствената цена и това според регулатора би могло да е в резултат именно на картелни споразумения.
"Това продължително задържане на цените е изключително смущаващо, заедно с липсата на своевременна реакция на голяма част от фирмите, които участват на този пазар. От наша гледна точка това би могло да е резултат от антиконкурентни практики между тях", коментира говорителят на комисията Марио Гаврилов.
По отношение на "Лукойл Нефтохим Бургас" АД секторното проучване показва, че през изследвания период цената на автомобилните горива, предназначени за местния пазар, е по-висока в сравнение с предлаганите от дружеството цени за износ при равни други условия.
При нормално функционираща пазарна среда цените следва да отчитат динамичните промени в търсенето и предлагането, като по този начин се формира равновесна пазарна цена. Пренебрегването на тази функция води до несъвършенства и изкривяване на пазарната среда.
Това може да означава, че върху определянето на производствените цени на петролните продукти в България могат да влияят и непазарни фактори, чрез които "Лукойл Нефтохим Бургас" АД да извлече допълнителни икономически ползи по отношение на стопанската си дейност в страната, особено предвид специалното му положение на изявен лидер на пазара на производство и внос на горива в България, посочват от КЗК.
Картелните споразумения стават на четири очи между собствениците на фирмите, в съда това се доказва изключително трудно и отнема време, предупреждават от комисията.
"Трудно ми е дори да предполагам колко ще продължат тези производства. Фирмите, срещу които ще бъдат насочени те, имат определени процесуални права. Можем да преценим в един момент, че ще направим инспекция на място, това допълнително забавя процеса. Те имат право да бъдат изслушани в открито заседание в Комисията. Евентуално може да се стигне при наложено наказание и до съгласуване с Европейската комисия. И когато процедурата приключи при нас, подлежи и на съдебно обжалване", разясни още Гаврилов.
Дори да се установи картел на пазара на горива, това няма да повлияе на цените. Ще има глоба, която ще влезе в бюджета, но това не означава, че цените ще бъдат повлияни моментално, предупреждават още от регулатора.
Преди месец председателят на Българската петролна и газова асоциация Валентин Златев категорично заяви пред Нова телевизия, че договорка и сговор на пазара на горива няма. По думите му няма логика заради пазара в България, един не е особено платежоспособен покупател, голяма международна компания да влезе в картелни договорки, заради които да рискува бизнес в 60-70-80 страни, където печели много повече. Златев също така посочи, че в радиус от 900 км около София има 14 рафинерии и бургаската „Лукойл-Нефтохим" няма никакъв друг шанс освен да бъде конкурентна.