Николай Иванов
Николай Иванов / личен архив
Основният проблем за него е неосигуреното финансиране с индикативна стойност над 800 млн. евро
Каква е степента на готовност за изграждането на скоростния път София - Видин и в какви срокове ще започне реалното му строителство? Това попита народният представител от „БСП за България“ Николай Иванов министъра на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков по време на парламентарния контрол днес.

В питането си Иванов подчерта, че от 6 години в предизборни кампании и управленски приоритети, се поемат ангажименти за изграждането на скоростния път, но нито проектите, нито източниците на финансиране, нито намеренията на правителствата са станали ясни. Народният представител от Врачанско посочи още, че при посещението си във Враца в последната предизборна кампания настоящият министър-председател Бойко Борисов е поел категоричен ангажимент, че през този през мандат ще се изгради пътят. „Това беше официално заявено от г-н Борисов, тук от тази трибуна, и при обявяването приоритетите на правителството“ – допълни още Николай Иванов.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков съобщи, че основният проблем на трасето - скоростен път София - Видин, е неосигуреното финансиране с индикативна стойност над 800 млн. евро с ДДС. Общата дължина на трасето е 167 километра и то е разделено на четири участъка.

За участъка Видин - Монтана, където ще има ново строителство, министърът каза, че има готов идеен проект, ОВОС (Оценка за въздействие на околната среда), която се обжалва от "Коалиция за устойчиво развитие". През септември тази година ще бъде приключен техническият проект, включително и подробният устройствен план (ПУП), след което ще се извършва отчуждителната процедура до края на 2018 г., като в този индикативен срок не са включени евентуалните обжалвания на отчуждителните актове. Тръжната процедура за строителство се предвижда да бъде въведена през 2018 година. Индикативната стойност на този участък е 450 млн. евро с ДДС без обхода на Димово, който индикативно ще струва 56,2 млн.евро с ДДС.

За другия участък - Монтана - Враца, където ще има реконструкция и ново строителство, също има готов идеен проект, налага се нова процедура по ОВОС заради наличие на обект с висок рисков потенциал. Предвижда се процедурата по строителство да се обяви в края на 2018 г., ако няма проблеми с ОВОС, или в началото на 2019 година. Индикативната стойност на този обект е 150 млн. евро с ДДС.

За участъка Враца - Мездра, където ще се прави рехабилитация на съществуващото трасе и за него няма нужда от отчуждения, в началото на 2018 г. АПИ ще разгледа два варианта - дали да започне подготовката на процедура за избор на проектант за участъка със съществуващ четирилентов габарит, или да планира процедура за рехабилитация и основен ремонт на инженеринг. Министърът изтъкна, че за него вторият вариант е по-добър. Индикативната стойност на обекта е 10 млн. евро.

За участъка Мездра - Ботевград, където ще е ново строителство, текат отчуждителни процедури и има пълна проектна готовност.
Николай Иванов благодари за отговора на министър Нанков и изрази съжаление за липсата на истинска управленска воля през последните години. Това е довело до загуба не само на възможности за финансиране на изграждането на този изключително важен път, но и до загуба на човешки животи. Само от началото на тази година жестоките пътни произшествия и жертвите в тях са десетки, като последната е от преди 3 дни – допълни той.