Над 2,6 милиона лева е натрупаната загуба на „Градски транспорт" само за първите девет месеца на тази година. Това става ясно от отчет за финансовото състояние на общинското дружество, който общинската комисия по транспорт разгледа на днешното си заседание.
От януари до края на септември „Градски транспорт" е превозил малко над 13,5 милиона пътници, или 174 000 по-малко, в сравнение със същия период на миналата година. Намалял е и пробегът на автобусите, който е малко над 5,5 млн. км, или с 267 000 по-малко от 2012 г.
В същото време обаче с над 300 000 лева са се увеличили разходите за заплати, става ясно от отчета. По-големи са и разходите за външни услуги. В тях са включени и 65 000 лева, които дружеството е дало за адвокати във връзка с делото, което частната компания „Транстриумф холдинг" заведе срещу общинския превозвач.
В момента Агенцията за държавна финансова инспекция извършва ревизия в „Градски транспорт". Проверката трябва да установи причините за лошите финансови показатели на общинското дружество и допуснатите нарушения, разкри членът на Съвета на директорите Георги Казаков.
Дотук цифрите са просто убийствени, коментира председателят на транспортната комисия Жельо Алексиев. Той и останалите съветници споделиха притеснение, че ръководството на общинското дружество не се справя успешно с работата си.
За стабилизиране на дружеството се разработва стратегия за развитие. Бизнес планът е възложен от Борда на директорите на изпълнителния директор Злати Златев. От своя страна той разкри, че една от причините за увеличаващите се загуби е проблем с новите и по-икономични автобуси „Tedom". Шест от общо десетте чешки возила, които бяха закупени през 2009 г., са извън строя заради проблем с електрониката. Ремонтът на всеки от тях ще струва няколко хиляди лева, разкри Златев. Пречка са и неизплатени задължения от 6000 лева на софийската фирма, която може да ремонтира тедомите.
След пускане на новите автобуси „Solaris" в движение, разходите на „Градски транспорт" драстично ще намалеят, както за гориво, така и за резервни части, изтъкна председателят на Съвета на директорите Свилен Камбуров. Различно мнение изрази съветникът Марио Шиваров, според когото новите возила, макар и нови и доста по-икономични, ще са с изключително големи застраховки. В пъти по-скъпи ще са и резервните части за тях, тъй като автобусите са в гаранционен срок и поддръжката трябва да се извършва във фирмен сервиз.
С цел оптимизиране на разходите, „Градски транспорт" обмисля няколко промени в транспортната схема. Едната предвижда линия 109 да стане сезонна, като обслужването на спирките „Република" и „Панорама" ще бъде поето от автобус №9. Предстои и промяна по линия 48, която в почивни дни няма да вози до детската градина по маршрута.