Новият круизен сезон е пред провал, предупреди турагент
Новият круизен сезон е пред провал, предупреди турагент / Дарик Варна, архив

Рекордният круизен сезон тази година може да бъде последван от сериозен отлив на посещенията на пасажерски кораби у нас. Това предупреди Владимир Караджов, представител за България на две от най-големите в света компания за круизни пътувания.

По време на дискусия "Круизите - нови възможности за морски и културно-исторически туризъм", организирана от вестник „Стандарт", Караджов обясни, че държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура" е решило да вдигне таксите за акостиране на пътнически кораби. Според Караджов българските пристанища стават най-скъпите в Черно море, а това ще убие круизния туризъм.

„Тези круизни компании не са благотворителни организации. Те са бизнес империи, които си броят всеки долар. Ние взимаме 80 000 долара на един кораб на „Роял Карибиън" в Бургас , а в Констанца му струва 40 000 долара", отбеляза турагентът.

Варна и Констанца имат шанс да спечелят от това, че украинските пристанища Одеса и Ялта ще бъдат „забравени" поне за следващите две години от големите круизни компании. Кораджов съобщи още, че една от най-големите компании за круизни пътувания - Роял Карибиън (Royal Caribbean), вади корабите си от Черно море за следващите две години. Нищо чудно същото да направи и друг голям оператор - Карнивал корпорейшън (Carnival Corporation).

„Ако това се случи, през следващата година круизните кораби ще ги броим на пръстите на едната си ръка", коментира Владимир Караджов. Той призова държавата да се намеси и в най-кратки срокове да бъдат намалени таксите, тъй като ръководствата на круизните компании са в изчакване и до дни ще бъдат определени маршрутите на круизите за догодина.

За разрешаване на проблема заместник-министърът на културата Виктор Стоянов се ангажира следващата седмица да проведе разговори с колегите си от транспортното министерство. Стоянов обеща пълно съдействие и за искането, отправено наскоро от Община Варна до премиера и транспортния министър, пространството от Морска гара до бул."Приморски" да бъде отстъпено за управление на Общината. Това е стъпка към частично отваряне на пристанището към града, обясни кметът на Варна Иван Портних.

Шефът на Морска адимистрация-Варна Валентин Енчев посочи като проблем за развитие на круизния турисъм близостта на пасажерския терминал до товарната част на пристанището. Гледката не е особена атрактивна за туристите, а и близостта на пътническите до товарните кораби не е особено подходяща за круизните лайнери, смята Енчев.

Транспортирането на туристите от пасажерските кораби към центъра на града става трудно заради паркиралите автомобили по пътя към Морска гара. Освен това в града липсват достатъчно на брой обществени тоалетни и карти, които да упътват избралите индивидуална разходка в града, изтъкнаха представители на туроператорски фирми.

Между 6 и 8 часа средно е престоят в града на туристите, пристигащи с круизни кораби. Сред местните забележителности, които те посещават, са Римските терми, Катедралата, Археологическият музей, Аладжа манастир, Побити камъни, Дворецът в Балчик, Музеят на мозайките в Девня, крепостта „Овеч" в Провадия и Мадарският конник. Според шефа на Варненския археологически музей Валентин Плетньов, в маршрутите биха могли да бъдат включени раннохристиянската църква в местността "Джанавара"(близо до кв."Аспарухово") и манастирът в "Караач теке"(над варненския квартал "Младост"), след социализиране на обектите.

Пасажерите могат да бъдат водени и на оперни представления във Варна, стига програмата на Операта да бъде ясна за година напред, смятат туроператорите.

Тази година порт Варна ще бъде посетен от общо 40 круизни кораби, които ще доведат тук около 25 000 туристи. Увеличението е двойно в сравнение с миналата година, припомни шефът на варненското пристанище Божидар Чапаров. Той разкри, че вече има 7 потвърдени посещения за следващия сезон, който се очертава да бъде рекордно дълъг - ще започне на 26 март и се очаква да приключи на 4 ноември.