Общините, със съдействието на КАТ, ДАИ и НАП да регулират и „осветят" дейността на фекалните коли. За това настояват от Басейнова дирекция за Черноморски район (БДЧР). Причината е нерегламентирано събиране, изпускане и разнасяне на отпадъчни води.
На територията на областите Варна, Добрич и Бургас има известни 14 фирми за предаване на отпадъчни води и тяхното пречистване. Три пъти повече са обаче колите, които вършат тази дейност, смята Венцислав Николов, директор на Басейнова дирекция за Черноморски район. При проверки на дирекцията е установено, че фекалките изхвърлят товара си на закътани места и увреждат природата, като реализират икономия на време и финансови средства.
Само 8 от фирмите имат сключен договор с ВиК оператори. Последните да въведат ред, отчетност и събират такса за предадените от фекалки отпадни води. Общинските администрации, които издават разрешителни за строеж и въвеждат обектите в експлоатация, да въведат ред за събиране, извозване и пречистване на отпадъчните води от резервоарите, настояват още от Басейнова дирекция.
Проверки, извършени в периода 23 юли -10 август това лято показват, че само 1-2 процента от отпадъчните води в сезонните обекти с черпателни резервоари документират предаването им на пречиствателна станция. Останалите 98-99 на сто от мръсните води са инфилтрирани в почва, подземни води или са изхвърлени с фекалки на неизвестни места. На сезон отпадъчните води в местата без връзка с пречиствателна станция се генерират 100 000 куб.м. отпадъчни води. Проверени са 55 обекта в 16 села и местности по Черноморието. Сред тях са селата Шкорпиловци и Крапец, както и местността „Тузлата" край Балчик. По сериозен е обаче проблемът по Южното Черноморие, където се генерират 2/3 от отпадъчните води (за района на Созопол - 54 %).
Резултатите от проверки на Басейнова дирекция за Черноморски район са докладвани на министъра на околната среда и водите, а днес бяха представени заседание на Басейновия съвет. По време на заседанието бе отправено предложение фекалките да бъдат снабдени с GPS-и, с които да се следи движението на специализираните коли.
Въпросът не е решен, защото няма обществен протест, смята Людмил Икономов , изпълнителен директор на Института за екологична модернизация и ръководител на екипа, изготвил Екологичната оценка към ОУП на Варна. Според Икономов, след протестите за Морската градина, трябва да започнат протести и за водите, и особено на тези за къпане.