Довършването на магистрала „Хемус” за цялото направление от Ябланица до Шумен ще струва над 2,5 млрд. лв. Въпросът за финансирането трябва да бъде обсъден и в Народното събрание, тъй като строителството като период на време и като финансов ресурс минава мандата на правителството, смята министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Пред бТВ тя заяви, че процедурата по избор на изпълнител за двата лота от общо 60 км участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, е приключила. Срокът за обжалване е изтекъл вчера, като има подадени жалби. В момента се изчаква процедурата по обжалване, която е пред Комисията за защита на конкуренцията. След приключването ѝ и влизането в сила на решението за избор ще може да се пристъпи към сключване на договори.
Обжалванията отнемат между 3 и 6 месеца и най-късно след половин година ще има възможност да бъде потвърден изборът на фирмите изпълнители. Това са договори за инженеринг и фирмите ще имат между 6 и 9 месеца да допроектират. Успоредно с това може да се извършва и отчуждаването на терените, а реално строителство може да започне през 2017 г., разясни строителният министър.
Отвориха офертите за строежа на АМ"Хемус" от Ябланица до разклона Плевен-Ловеч
Цените са по-високи от индикативната стойност, защото тя беше обявена през 2013 г. без реален проект как ще е преминаването по трасето, по което има над 3 км тунели и над 10 км виадукти, които са скъпи съоръжения. Реалните проекти бяха налице лятото на 2015 г.
На въпрос дали може да потвърди, че избраните фирми са на Валентин Златев и на Делян Пеевски, Павлова посочи, че това са консорциуми от фирми, в които влизат български и международни компании. Те са подали надлежно необходимите документи и са доказали че имат изпълнени проекти от аналогичен размер.
Министърът добави, че има готовност да се обяви тръжната процедура и за следващия етап от строителството на магистрала „Хемус“ - от разклона за Плевен-Ловеч до Велико Търново. Участъкът е с дължина от 85 км.