Тегне ли прокоба над казанлъшкия Институт по розата?
Тегне ли прокоба над казанлъшкия Институт по розата? / Община Казанлък

Черният „Мерцедес", в който вчера рано сутринта загина директорката на единственият на Балканите Институт по розата в Казанлък проф. Лилия Кръстева е с черна прокоба. Това съобщи казанлъшката телевизия ПРЕС ТВ, позовавайки се на история от преди 7 години, разказана от паметливи работници на института.

Тогава, само че в  Румъния същият немски автомобил катастрофира. Инцидентът става също рано сутринта, като колата се обръща в канавка. В автомобила тогава, управляван от друг шофьор, пътуват тогавашният директор на института Недко Недков и тогавашната главна счетоводителка 38 годишната Златка Кръстева.
При катастрофата тогава шофьорът и Недков се разминават само с леки травми и уплаха, но загива младата жена, която носи същата фамилия, като покойната професорка. Златка Кръстева, която остави две сирачета, пътува на задната седалка на „мерцедеса" и в момента на инцидента спи. Златка чупи врат и загива на място.

/ По ирония на съдбата жертва на тежка катастрофа става малко преди инцидента със Златка Кръстева и нейният 8 годишен син, който остана с тежки травми за цял живот. 8 годишния син тогава на бившата главна счетоводителка бе блъснат от млада шофьорка. В търсене на справедливо наказание именно Златка Кръстева и съпругата на още една жертва при ПТП станаха основни двигатели на роденото в Казанлък и в последствие станало национално сдружение „ Стоп на войната по пътищата". /

При инцидента в Румъния през 2007-ма година шофьорът на „Мерцедеса" е задържан. След два дни е освободен, а малко по-късно губи работата си в института. Инцидентът тогава разбуни духовете в града, приятели и близки погребаха Златка Кръстева, а директорът на Института по розата Недко Недков отказа да се вози на немската кола и се качи на .. колело.

След този инцидент служебното возило е основно ремонтирано и не след дълго влиза отново в употреба.

Когато преди няколко месеца проф. Лилия Кръстева поема в най- размирните времена казанлъшкия научен институт, „Мерцедесът" пак влиза в употреба. Запознати са категорични, че колата била в добро техническо състояние.

Тегне ли прокоба над казанлъшкия Институт по розата
netinfo

Служители от института обаче твърдят, че тя самата не харесвала стила на шофиране на настоящия шофьор Георги, тъй като карал доста бързо. Дори в петък миналата седмица, последният работен ден на проф. Кръстева, тя споделила пред колеги, че не желае Георги да я кара, заради рисковото му шофиране. Търсила кой да я закара до Пловдив. Имала е дори идея да премести Георги на трактор и да си потърси нов шофьор.

Казанлъчани си спомнят, че преди да започне работа в Института по розата, Георги работи като шофьор на автобус в погребално бюро. След това е шофьор на ТВ екипа на Военния ТВ канал в Казанлък. Тези , които го познават споменават и за друга черта от характера на Георги- не бил враг на алкохола.

Как и защо Георги отново се е оказал зад волана на носещия нещастия автомобил в последния ден на март, не е ясно. Разследващите трябва да установят дали освен мъглата и черния дим, спуснал се над трасето рано сутринта или и висока скорост и недоспиване на шофьора са причина за жестокия удар, отнел живота на един от най- видните български професори и член на Селскостопанската академия.

Че съдбата в последните години на казанлъшкия Институт по розата е нелека, говорят поредица факти от близкото минало. Най- пресен е примерът с продължилите близо два месеца протести на работници в института, свързани с рокадите на шефското място. Миналата есен, когато масово колективът не се съгласи с назначаването макар и за врид. директор на проф. Недко Недков, в града на розите всяка вечер работещи в Института протестираха с различни средства. Издаден бе специален некролог, с който осъмна града и от който гражданите научиха, че „ почина Институтът по розата и етерично маслените култури".

В знак на несъгласие с рокадите по върховете на научното звено, пред входа на Института дълго време стоя и черен ковчег, а работници с черни кръстове в ръце обикаляха в кръг.

Отразяващите протеста на работещите в института журналисти не веднъж и два пъти чуха и тежки упреци по адрес на различни хора, упреци, далеч от добрия тон и цивилизованото отношение между работници и ръководители.


Като се обърне колата, пътища много, коментират днес в града на розите поредната трагедия и скърбят за проф. Кръстева, която искрено имаше амбицията да изправи на крака една от емблемите на България.
Някои от гражданите на Казанлък дори стигат по-далеч. Те са категорични, че роля в нещастията имат и многото клетви , изричани по време на есенните протести и не крият, че се притесняват от тях .


След толкова много прокоби и нещастия , очевидно научният институт се нуждае от добра мисъл и добра поличба, града от общ молебен за здраве и сполука за неговите жители, твърдят по -черковни граждани от Казанлък. Дали местната управа и църковна общност ще поемат присърце тази идея, ще покаже времето. Към днешна дата е сигурно едно: служебният „ Мерцедес" на Института по розата вече няма да взема жертви, защото след втората катастрофа, на практика не става за нищо.
Ясно е и друго: че животът на шофьора Георги след 31-ви март няма да е същият.
Както и че проф. Лилия Кръстева никога няма да види сбъдната мечтата си- върналият блясъка си институт, с възобновена битова част и доволни научни работници.

Работници, за които поредната розова кампания започва след  около 40 дни.