Пускат карти за метрото с откриването на новата отсечка до бул. Черни връх
Пускат карти за метрото с откриването на новата отсечка до бул. Черни връх / снимка: Sofia Photo Agency, Надя Коцева
Пускат карти за метрото с откриването на новата отсечка до бул. Черни връх
56135
Пускат карти за метрото с откриването на новата отсечка до бул. Черни връх
  • Пускат карти за метрото с откриването на новата отсечка до бул. Черни връх

Всички нови метростанции от втория метролъч са достъпни за хора с увреждания и колички. Това съобщи за Дарик директорът на Метрополитен Стоян Братоев. Той уточни, че всички станции, строени след 2000 г. са достъпни, а на новите 11 броя са поставени 61 асансьора. На останалите три метростанции до края на годината ще бъде изградена достъпност - това се отнася за Сливница, Западен парк и Константин Величков.

В петък ще бъде официалното откриване на втората линия на метрото, която ще свързва Обеля и бул. Черни връх, преминавайки през Централна гара, Лъвов мост, НДК и др. Единичният билет за метрото запазва стойността си от един лв., но месечната карта за метрото вече ще струва 35 лв. Досега столичани плащаха по 23 лв. за подземната железница, колкото струва картата за една линия на градския транспорт.

„Досега карта само за метро нямаше, а се ползваше карта за една линия на градска мрежа. Сега за първи път се въвежда карта само за метро. Това, което се ползваше досега, беше само поради липса на достатъчно голямо трасе на метрото”, обясни Братоев.

Пресичането на двете линии на метрото Люлин - Младост и Надежда - Лозенец ще става на пл. Св. Неделя, където има изградена подземна връзка между двете станции. „Втората линия на метрото започва от кв. Обеля, през жк Надежда, Централна гара, пл. Света Неделя, НДК, бул. Черни връх. Той е с обща дължина 11 км с 11 метростанции, като 1,3 км от трасето е надземно, останалата част е подземна”, посочи той.

377 млн.евро е финансирането на двата етапа от втория метролъч. В тази сума се включват както европари, така и държавно съфинансиране, а също и закупуването на нови 12 метровлака и разширението на депото в Обеля.

През есента ще започне изграждането на участъка от бул. Цариградско шосе до Летище София. Паралелно с това ще се обяви тръжната процедура за отклонението от Младост 1 до Бизнес парка, обясни още Братоев. „Това е третият етап на проекта, който е 8 км, със 7 метростанции. Трябва да започне в края на тази година и да приключи есента на 2014 г.”, уточни той. Успоредно с това се подготвя и проекта за третия метродиаметър на столичното метро, което трябва да се построи до 2018 г., каза още Братоев.

Нови спирки за пряка връзка със съществуващите автобусни линии до новия втори лъч на метрото ще бъдат разкрити на 1 септември. Те  ще са при метростанция „Хан Кубрат” за автобусите 85, 86 и 150, както и при „Метростанция Ломско шосе” за линии 87 и 150. Ще бъдат променени и някои от съществуващите автобусни и трамвайни линии. Новото движение ще бъде пуснато в шестмесечен пробен период, като от началото на следващата година ще бъдат изготвени и проектите за постоянни маршрути на линиите.