Независим одиторски екип извърши проверка на тръжните процедури, плащанията и отчетността в община Сливен в периода 1 януари 2007 - 31 декември 2011 г. Инициативата за одита е на общината.
Цялостната проверка е заложена в управленската програма на сегашното ръководство и с нейна помощ ще бъдат преодолени редица пропуски. Одиторът е избран по Закона за обществените поръчки.
«Одитът констатира нередности и дава препоръки. Задължение на ръководството на община Сливен е да предприеме действия съгласно констатациите, включително могат да се изискват надвзети суми и аванси. Затова се анализира всеки договор и ще се търсят административни и наказателни отговорности за нарушенията. Препоръката на одиторите е да се дават аванси при ефективни действия, заяви зам.кметът Румен Андонов.
«За проверения 5-годишен период одиторите изразяват отрицателно мнение по отношение на спазване на системите за финансово управление и контрол, което е най-тежката степен на негативно мнение на одитор», посочи Изабела Джалъзова, управляващ партньор на дружеството, изпълнило одита. Констатирани са и допълнителни проблеми с изплащане на заеми, завишени цени, които тя определи като тежко наследство.
Джалъзова заяви още, че не е нормална практиката да се предоставя 40% аванс, и то при незапочнало строителство. Румен Андонов поясни, че част от констатациите от одита съвпадат с вече оповестявани публично изводи. Потвърдено е, че рамковите споразумения, на чиято база са сключвани поръчките в периода 2007-2011 г., водят до монопол на три избрани фирми при строително-монтажните работи. Заместник-кметът припомни, че в началото на мандата са заварени 50 незавършени обекта за 36 млн. лв. На този етап част от тях се завършват, други - се изплащат, а при останалите се уточнява реалното техническо и финансово състояние.
Одитът заключава, че в голяма част от проведените конкурсни процедури за строителство две от фирмите винаги се отказват от участие, а третата автоматично печели без значение от посочената оферта и срокове.
Констатирани са и съмнения относно безпристрастността на избора на фирмите, включени в рамковото споразумение. Има и констатирани нарушения при подготовката на документациите за участие в процедурите – липса на заповеди на кмета за назначаване на комисии, за определяне на изпълнител. Има и констатации за наличие на индикатори за предварително решен изпълнител, както в случая със санирането на сградата на 12 СОУ „Елисавета Багряна".
След направената цялостна проверка ще се анализира всеки разход и ако има неправомерни преведени суми, те трябва да се върнат», посочи още кметът Кольо Милев.
Предстои детайлно обсъждане на одитния доклад да се предприемат мерки за промяна в системата за контрол.