През шестте месеца от началото на годината до момента в РЗОК- Търговище са постъпили общо 24 жалби, сигнали и молби от жители на област Търговище, като за сравнение за същия период на миналата година са били почти двойно - 43бр., информираха от здравната каса.
Жалбите най-често са свързани с отказ на личния лекар да издаде направление за специалист, нарушаване качеството и достъпността на оказваната медицинска помощ. Често задавани въпроси са и на какъв брой медицински направления за консултация със специалист имат право болните в рамките на един месец; при предстоящо лечение какво заплаща РЗОК, кога се дължи потребителска такса и кои лица са освободени от заплащането й; на какви прегледи имат право хронично болните; какви са възможностите за избор на лечебно заведение за болнично лечение; как и къде се извършват медицинските изследвания и; какви дейности се включват в задължителния годишен профилактичен преглед; какъв е редът за изписване на напълно или частично заплатени от НЗОК лекарства. Много често са получавани и жалби във връзка с грубото и некоректно отношение на лекарите към пациентите.
3 са молбите, в които гражданите желаят разясняване на реда и начина за смяна на личен лекар, а по 11 от подадените жалби със Заповед на Директора на РЗОК са извършени проверки, като в шест от тях са констатирани нарушения и са наложени санкции на изпълнителите на медицинска помощ.
Сигналите, които РЗОК изпратила по компетентност до други органи и институции са 4бр. Това са били преди всичко въпроси около здравноосигурителните вноски, качество на стоматологични услуги, за които РЗОК не заплаща и въпроси , касаещи етични отношения лекар- пациент, както и въпроси от компетенциите на други РЗОК.
На телефоните за консултации на граждани в РЗОК 0601 61102, хората могат да подават сигнали за нарушаване на техните здравноосигурителни права и получават разяснения за процедурата, която трябва да спазят, за да бъде направена проверка от контролните органи, припомнят още от там.
На входа на РЗОК –Търговище е поставена и специална кутия за сигнали и оплаквания , за да могат гражданите да ползват и този начин да се свързват с контролните органи на РЗОК. Отговор на въпросите си гражданите могат да получат и в приемната на РЗОК всеки работен ден от 9.00 до 12.00 ч. и от 13.30 до 17. 00 ч. За първите шест месеца на 2008 г. през нея са преминали над 160 души.