Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”
Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям” / снимка: Тина Соколова
Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”
86055
Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”
Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”
  • Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”
  • Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”

Главното мюфтийство изградило джамията „Абу Бекир” в пазарджишкия квартал „Изток” като алтернатива на съществуващите дотогава незаконни молитвени домове, а сега тя е „развъдник на политически ислям”. Това каза пред журналисти Николай Панков, бивш говорител и главен секретар на мюфтийството. Той е сред свидетелите в процеса срещу 14 души, обвинени в пропагандиране на верска омраза и война. Данни за разпространението на опасната идеология били получени след завръщането на имама Ахмед Муса от Германия. Смята се, че там се е обучавал при Метин Каплан, чиято идеология е свързана с ИДИЛ и призовава към налагане със сила на халифат в света, за което има доживотна присъда в Германия. Литература от Каплан е била намерена в Пазарджик.

Скандално разкритие на Панков е, че в мюфтийството е имало конфликт по този повод. Докато тогавашния главен мюфтия Селим Мехмед е затварял незаконните молитвени домове, председателят на висшия мюсюлмански съвет Мустафа Хаджи е издал карта на Муса за проповедник. Този конфликт сега излиза наяве, а Хаджи и в момента, вече като главен мюфтия, дава подкрепа на политическия радикален ислям. С благословията на ведомството е регистрирано джамийско настоятелство и джамията функционира с литература от турския Дианет (структура, смятана за част от проекта на Реджеп Ердоган за ислямизация на Турция и превръщането й в световна сила). Официалната организация на мюсюлманите открито толерира този политически ислям, каза Панков.

По предишното дело срещу 13-те имами районният мюфтия на Пазарджишка област Абдуллах Салих е осъден и по устав досега е трябвало да бъде отстранен от длъжност, но вместо това е преизбран. Със запитване на Министерството на образованието е установено, че 130-140 тукашни имами, учили в Саудитска Арабия, Йордания, Египет, са с нелегитимни дипломи, но продължават да проповядват досега. Те отказали да легализират документите си в България с мотива, че е харам (грях) да го направят, след като са минали през Върховното обучение. Саид Мутлу от Сърница е един от тях. Това не попречило дълго време да е председател на Шериатския съд към Главното мюфтийство.

Докато образователното ведомство проверявало дипломите на имамите обаче, му убягнал друг факт – отпечатаното учебно помагало за първокласници по СИП „Религия ислям”. Още на първите страници децата могат да видят два от символите, свързвани с „Ислямска държава” – знаме с надпис „Аллах е един, а Мохамед е негов пророк” и картинка на момченце с вдигнат нагоре показалец на лявата ръка. И двата са в основата на обвиненията и срещу 14-те подсъдими по настоящия процес. Книжката е излязла с разрешение на МОН от 8 август 2003 година и до момента се ползва във всички училища със СИП „Религия ислям”.

В Пазарджик се практикува политически ислям, който радикализира определени групи с цел силово да се наложи халифатът и шериатът, според Панков. Тази доктрина използва ислямската терминология, но придава съвсем друго значение – на господстваща религия, имаща за цел да подчини немюсюлманите и бореща се със съществуващия държавен и демократичен ред. Характерен белег за това е изолацията на последователите на тази идеология. Друг знак, наложен от „Ислямска държава” и сектата „Мюсюлмански братя” е външният вид: мъжете са с бради и без мустаци, жените – тотално забулени. В Корана няма такова изискване. Според Свещената книга жените трябва да са покрити до китките и глезените, да не им се виждат ушите и косата, но лицето е открито. Белег на политическия ислям е също пълната изолация на жените от обществения живот.