Туристи от ТД „Осогово“ гр. Кюстендил се включиха в националния традиционен туристически празник „ Свети Атанас”.Първият ден всички туристи посетиха Етрополския манастир „Света Троица” и водопада „Варовитец“. Любезните домакини ни почерпиха с вкусни гозби. Вечерта в хотел Еверест изявени етрополци направиха възстановка на тракийския празник.
„По уникален начин като ритуал и обредност вече за 13 – ти път се спазва традицията. Вторият ден етрополци и туристи от 29 дружества изкачиха връх Свети Атанас. Запалихме големи огньове и направихме шишове с месо, на върха на които се поставя глава лук. Така те приличат на жезлите на древните траки. Греяната ракия и виното са неизменна част от празненството. Накрая всички под звуците на духовата музика се хванахме на голямото хоро. После всички заедно потеглихме към центъра на града, където посрещачите очакват благата вест, че зимата е прогонена и пролетта стои на прага.“ - разказа Силвия Михова – секретар на туристическото дружество.
С Атанасовден завършва зимният цикъл от обичаи в народния календар. Празникът е наричан още Средизими. Според поверието Свети Атанас, облечен в бяла риза и възседнал своя бял кон, се изкачва на най-високата планина и се провиква: “Иди си зимо, ела лято”. Част от ритуала е поставянето на венци от бръшлян върху главите и закичването с бели “пелешки”, т.е. кокичета. Тези растения са символи на пролетта и се смятат за свещени. Момък, пременен като бог Сабазий, застава начело на шествието, когато се поема обратния път към селището. Всички държат в ръцете си жезли. Долу по най-тържествен начин ги посрещат тези, които са останали по домовете си, а веселието продължава до късно през нощта.Тази традиция продължава през вековете, като през римско време се изпълнява в чест на Бакхус – идентичният със Сабазий и Дионисий бог на виното. Запазва се и при славяни и прабългари, а по-късно празникът се вписва в християнската обредност, свързана с почитането на Свети Атанасий Александрийски.
Голямото гостоприемство и чудесната природа ни кара да се върнем отново по тези красиви места.
netinfo
„По уникален начин като ритуал и обредност вече за 13 – ти път се спазва традицията. Вторият ден етрополци и туристи от 29 дружества изкачиха връх Свети Атанас. Запалихме големи огньове и направихме шишове с месо, на върха на които се поставя глава лук. Така те приличат на жезлите на древните траки. Греяната ракия и виното са неизменна част от празненството. Накрая всички под звуците на духовата музика се хванахме на голямото хоро. После всички заедно потеглихме към центъра на града, където посрещачите очакват благата вест, че зимата е прогонена и пролетта стои на прага.“ - разказа Силвия Михова – секретар на туристическото дружество.
netinfo
С Атанасовден завършва зимният цикъл от обичаи в народния календар. Празникът е наричан още Средизими. Според поверието Свети Атанас, облечен в бяла риза и възседнал своя бял кон, се изкачва на най-високата планина и се провиква: “Иди си зимо, ела лято”. Част от ритуала е поставянето на венци от бръшлян върху главите и закичването с бели “пелешки”, т.е. кокичета. Тези растения са символи на пролетта и се смятат за свещени. Момък, пременен като бог Сабазий, застава начело на шествието, когато се поема обратния път към селището. Всички държат в ръцете си жезли. Долу по най-тържествен начин ги посрещат тези, които са останали по домовете си, а веселието продължава до късно през нощта.Тази традиция продължава през вековете, като през римско време се изпълнява в чест на Бакхус – идентичният със Сабазий и Дионисий бог на виното. Запазва се и при славяни и прабългари, а по-късно празникът се вписва в християнската обредност, свързана с почитането на Свети Атанасий Александрийски.
Голямото гостоприемство и чудесната природа ни кара да се върнем отново по тези красиви места.