Самораново
Самораново / Дарик- Кюстендил
От една седмица учители и ученици провеждат часовете си онлайн. Потърсихме за коментар един български учител- Валентина Гръначарова е старши начален учител в ОУ „Христо Ботев” в с. Самораново.

Ето какво сподели тя за този иновативен начин на комуникация и обучение, както с децата, така и с родителите, новите условия през нейния поглед. „От няколко дни цялата образователна система премина на дистанционно обучение – нещо, за което част от колегите са подготвени, други никога не са чували. Новото предизвикателство дойде внезапно, без подготовка, без необходимо време за реакция. Учителското съсловие го прие смело и отговорно. Училището в Самораново е малко, а колективът е кръг от приятели, на които можеш да звъннеш по всяко време, да поискаш съдействие и подкрепа.

 Имаме късмет, че директорът на нашето училище е преподавател по информационни технологии. Първото, което г-жа Даниела Белчева направи, беше да създаде затворена група във фейсбук, най-достъпната социална медия, в която всички имат профили, и работата започна да кипи от ранна утрин до полунощ. Обсъдихме възможните варианти за онлайн обучение, като беше дадена свобода на избор. Знаем, че някои големи училища в страната имат изградени виртуални класни стаи, обучени специалисти и родители с възможности, за които не е проблем да осигурят на децата си необходимите за това технически устройства.

Преценявайки възможностите на учениците и техните родители, се спряхме на обучение чрез Viber, Messenger, електрронната поща и електронни платформи. Инсталирахме и Whats App. Една немалка част от децата не разполагат с компютър, а няколко нямат и достъп до интернет. Слава Богу, че всички имат смартфони. Поради бързата ни реакция и навременна организация дистанционното обучение в ОУ „Христо Ботев“ Самораново стартира още в понеделник. Това, разбира се, нямаше как да се случи без добрата комуникация с родителите, особено в начален етап.

Ще споделя и личния опит за работа с родителите. Аз имах основата, върху която да стъпя. От години използвам социалните мрежи за по-бърз и неформален контакт с родителите на моите ученици. Всички, които ме познават, знаят че от години използвам Facebook за популяризиране на моята работа с деца. В този момент аз имах изградена мрежа от контакти с родителите на учениците ми, които получиха навременна информация за случващото се. Без тяхното съдействие и дигитална грамотност нямаше как да тръгне дистанционното обучение. Още първия ден всички ученици бяха на линия, въпреки трудностите. От опит мога да споделя, че с най-маките ученици най-ефикасният метод на преподаване е видеовръзката.

Реакцията на МОН също беше навременна и много адекватна. На всички училища са изпратени акаунти за работа в платформата на Майкрософт TЕAMS. Приложението е напълно безплатно.

Като учител, който преподава Компютърно моделиране, съм доволна, че на моите ученици ще се наложи да прилагат на практика наученото, а това е най-ценно – практическите умения.

В заключение искам да кажа, че така стеклите се обстоятелства са тест и изпитание за образователната ни система. Надявам се хората да оценят усилията, които учителите полагат, за да има всяко дете достъп до образование по време на извънредното положение в страната. Надявам се държавата също да го оцени и да осигури съвременна техника на всеки учител и всеки ученик”.

В допълнение Валентина Грънчарова допълни, че учениците са въодушевени, ентусиазирани и няма никакви отсъствия.