/ БГНЕС, архив
Приемът на заявления за безплатни електронни винетки за хората с трайни увреждания започна от януари 2019 г. Наредбата не предвижда промяна в условията за освобождаване от заплащане на винетна такса, информира Радостина Васева - Директор на Регионална дирекция за социално подпомагане-Кюстендил.

Петя Аврамова: Винетната такса е задължителна по закон

Правоимащи са хората с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност или вид и степен на увреждане и лица или семейства, отглеждащи деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средно образование, но не по-късно от 20-годишна възраст.

Тези групи хора имат право да получат безплатно една годишна винетна такса за един собствен или съпружеска имуществена общност лек автомобил с обем на двигателя до 2000 куб. см и мощност до 117,64 kW (160 к.с.).

Дирекциите „Социално подпомагане" (ДСП) в цялата област Кюстендил приемат заявления за получаване на безплатна електронна винетка. До отпечатването на новия формуляр ще се ползва действащият образец на заявление-декларация.

Омбудсманът поиска удължаване на гратисния период за е-винетките

Документите може да се подават лично в ДСП по настоящ адрес, по електронен път или с универсална пощенска услуга с известие за доставяне - обратна разписка.

До 1 април 2019 г. към заявленията лицата прилагат:
Копие на ЕР на ТЕЛК/НЕЛК в случаите, в които същото не е налично в ДСП и оригинал за справка;
Копие на пълномощно (когато заявлението се подава чрез пълномощник);
Копие от свидетелството за регистрация на лекия автомобил част I - лице и гръб и оригинал за справка.


От 1 април 2019 г. няма да се изискват копия от ЕР на ТЕЛК/НЕЛК и от свидетелството за регистрация на лекия автомобил, като проверката на тези документи ще се извършва по служебен път.

Предоставените винетни стикери на лица с увреждания чрез Дирекция Социално Подпомагане през 2018 г. са валидни за срок от една година, считано от датата на валидизирането им.

Препоръчително е лицата с увреждания да проверят срока на валидност на предоставения им винетен стикер и да подадат заявление-декларация в ДСП по настоящия си адрес около 10 дни преди изтичането му. В случай, че винетният стикер е със срок на валидност до месец февруари, март и т. н., не е необходимо да се подава заявление през месец януари 2019 г.

В Наредбата е предвиден 7-дневен срок за обработване и одобрение на документите, считано от датата на подаването им. Когато са констатирани пропуски в изискуемите документи, срокът, който се дава на заявителя за отстраняването им, е 3-дневен. Агенцията за социално подпомагане (АСП) ще изготвя и изпраща в Агенция „Пътна инфраструктура" дневна заявка с всички одобрени лица за съответния ден.

В срок до края на работния ден, следващ този на изпращане на заявката, Агенция „Пътна инфраструктура" издава безплатна годишна електронна винетка със срок на валидност 1 (една) година и до края на работния ден, следващ издаването на винетките, връща в АСП информация по електронен път.

Лицата могат да извършват проверка за издадената електронна винетка на място в ДСП, в Областните пътни управления, в пунктовете за продажба, по електронен път - чрез електронната страница на „Национално тол управление" и мобилно приложение, както и по телефон на Центъра за обслужване на клиенти на „Национално тол управление".

В случаите на подадени заявления-декларации, в които се установи, че едно лице има предоставен винетен стикер с неизтекъл срок на валидност за същия автомобил, на лицето няма да се отказва издаването на електронна винетка.

В деня на одобряване на документите, лицето ще бъде включвано в заявка до Агенция „Пътна инфраструктура", която ще издава електронна винетка с валидност една година, до края на следващия ден.

Информацията е предоставена от Радостина Васева - Директор на Регионална дирекция за социално подпомагане-Кюстендил.
Регионална дирекция за социално подпомагане – Кюстендил