Стартира кампания срещу незаконната търговия с цигари
Стартира кампания срещу незаконната търговия с цигари / Darik News, архив

На второ място в страната по потребление на нелегални цигари е Свиленград с 65.4%, сочи изследване на агенция Nielsen, направено по поръчка на инициативата „Срещу незаконната търговия". Първенец е Сливен със 70 процента. Следват Сандански, Пазарджик и Пловдив. За четвърти пореден период спрямо началото на 2012 г. нараства потреблението на нелегални цигари, което e тревожен сигнал за засилващата се негативна тенденция при търговията с тях, коментират от инициативата.

В тази връзка от днес стартира национална информационна кампания за борба срещу нелегалната търговия на цигари, осъществявана в партньорство с Агенция „Митници", Министерство на вътрешните работи и Център за изследване на демокрацията. Организатор е Инициативата „Срещу незаконната търговия", в която пет тютюневи компании в страната се обединяват, за да работят с общи усилия за разрешаването на проблема с високите нива на незаконно потребление на нелегални цигари. Според данни на „Център за изследване на демокрацията", през последните 15 години финансовата щета от нелегалното разпространение на тютюневи продукти се увеличава поради нарастващата тежест на приходите от акцизи в държавния бюджет. От гледна точка на социалните щети, пазарът на нелегални цигари създава постоянна заетост на голям за размерите на България брой хора - близо 15 000 души, които всяка година продават около 140 млн. кутии цигари, а  при нива от 20% на незаконна търговия с цигари бюджетът губи между 400 и 500 млн. лв., допълват от „Център за изследване на демокрацията".

 

Основното послание на кампанията за борба срещу нелегалната търговия на цигари е, че със закупуването на нелегални цигари на практика се подкрепят различни форми на организирана престъпност - трафик на хора, незаконна търговия с оръжие и разпространението на наркотици, посочват от Агенция „Митници”.

 

 

Инициативата „Срещу незаконната търговия"  стартира за първи път през 2010 г., като всяка година независима агенция проучва равнищата на потребление, като представя резултатите на компетентните институции и на обществеността.