423 653 959 лева – толкова е общата стойност на десет от най-големите проекти, изпълнени в Бургаско от началото на 2008 година до днес. Реално изплатените суми от Европа обаче са по-малко.
Най-мащабната инвестиция е направена в областния център Бургас. Стойността на проекта за „Интегриран градски транспорт на Бургас“ беше 120 463 095 лева. Изпълнението на множеството заложени в него дейности започна в края на 2010 година, а до юни 2016 година всички бяха приключени. Безвъзмездното финансиране по програмата „Регионално развитие“ е около 80,5 млн. лева. Така, заедно с националното финансиране от 14 млн. лева, проектът за новия градски транспорт на Бургас е „глътнал“ почти 95 млн. лева, въпреки планираните 120.
Вторият най-скъп проект до момента е изпълнен в Несебър. Черноморската община е привлякла 55 834 472 лева за „Събиране, пречистване и отвеждане на отпадъчни води от агломерация Несебър – Слънчев бряг – Равда“. Въпреки одобрения бюджет от почти 93 млн. лева, сумата е значително редуцирана, показа справка в регистрите. Проектът беше изпълнен в периода 2012 – 2016 година, а източникът на финансиране беше ОП „Околна среда“.
Община Поморие също може да се похвали с изпълнението на мащабен проект, финансиран от европейските фондове. Периодът отново е 2012 – 2016 година, а целите – почти идентични с тези в Несебър. Морската община разполагаше с одобрен бюджет от 93 млн. лева за проекта си по ОП „Околна среда“ – „Реконструкция и разширение на пречиствателна станция за отпадъчни води – град Поморие“. Реално изплатените средства за него са малко над 55 млн. лева. Заедно с националното финансиране от 13,8 млн. лева общата стойност на поморийския проект е 69 371 334 лева.
Четвъртият най-скъп проект е изпълнен от община Созопол. И там са похарчени 51 466 569 лева за ВиК инфраструктура.
Въпреки привидно огромните мащаби на инвестицията в бургаските минерални бани и кварталите „Банево“ и „Ветрен“, община Бургас е завършила дейностите по „Интегриран проект за подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води на кварталите Банево, Ветрен и Минерални бани, гр. Бургас“ през 2016 година с едва 17 034 453 лева, което нарежда този проект на пета позиция. Одобреният бюджет по ОП „Околна среда“ беше почти 30 млн. лева.
На шеста позиция се подрежда община Руен с проекта си „Подобряване състоянието на басейна на р. Камчия чрез изпълнение на интегриран воден проект на с. Люляково, община Руен“ с одобрен бюджет от 40,5 млн. лева. Реално изплатените средства обаче се значително по-малко – малко над 24 млн. лева. С парите беше построена нова пречиствателна станция, а ВиК мрежата на споменатото село беше напълно ремонтирана.
Интегриран проект за обновяване на значими пространства в град Бургас е седмият най-скъп проект от 2008 година насам. Общината е получила 11 254 698 лева, въпреки одобрените по ОП „Регионално развитие“ средства от 16,7 млн. лева. Проектът има рекорден брой изпълнители – цели 24. За сравнение – при проекта за Интегриран градски транспорт броят им е 20.
Приморско се записва под номер осем с привлечени 14 756 426 лева за „Подобряване инфраструктурата за отпадни води на Северни, Южни територии и СО “Узунджата”, 2 етап – Канална ПС 1А, Канална ПС 2А с колектори тласкатели по ПСОВ “Китен“. Изпълнението започна през 2008 година и завърши през 2011-та.
На девета позиция в регистрите е емблематичния бургаски завод „Победа“. Предприятието е усвоило 4 639 547 лева по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“. Парите са използвани за „повишаване на конкурентоспособността на “Победа” АД чрез внедряването на иновативни производствени линии“. Проектът е изпълнен в периода 2009 – 2011 година.
Десетият най-скъп проект отново е на община Бургас. “Инвестиционни проекти за ВиК мрежа на гр. Бургас – Меден Рудник” е струвал 7 866 462 лева, въпреки одобрените над 8 млн. лева по ОП „Околна среда“. От 2008 година до момента, проектите които са получили нулево финансиране, въпреки че са били одобрени, е 35. Повечето са подготвени от малки частни дружества.