Протест в защита на Скаптопара в Благоевград
Протест в защита на Скаптопара в Благоевград / Снимка: Дарик
До  20 юли трябва да приключат археологическите проучвания на участъка от АМ "Струма"  между  Благоевград и Крупник. След това експертна комисия към Министерството на културата ще издаде протокол за бъдещите действия относно археологическия обект. На 5 май бе спряно изпълнението на всички видове строително-монтажни работи в отсечка с дължина около 1,9 км, включително и в участъка с археологическите проучвания. Извършено е консервиране с битумна емулсия на изпълнените до момента на спиране строителни работи, за да не се повредят от атмосферните условия.

Решението дали трябва да се измества трасето на автомагистрала „Струма“ край Покровник ще бъде взето от  експертна комисия, назначена от министъра на културата. Тя ще се произнесе след като завършат археологическите проучвания.

Според становището на екипа археолози, което е подкрепено и от Националния археологически институт с музей при БАН, разкритите до момента гробница и църква може да бъдат преместени от трасето на магистралата, така както е правено и с други находки, открити при изграждането на различни инфраструктурни обект, каквато е и световната практика.

Днес се проведе повторен протест в защита на древното селище Скаптопара. Пред сградата на община Благоевград се събраха двайсетина души, които заявиха категоричната си позиция, че няма да позволят археологическите разкопки край село Покровник да бъдат унищожени от строителството на магистрала "Струма".

Председателят на Инициативния комитет - Лазар Андреев, призна, че е обнадежден от започналите разговори с държавни институции за намиране на решение по казуса. 

На 3 юли е проведена среща с инж. Дончо Атанасов, член на УС на АПИ, в кметството на село Покровник. Там са обсъдени няколко възможни варианта за решение  -  бързо изграждане на магистрала "Струма" и едновременно с това запазване на разкопките в максимални размери.

Според протестиращите един от компромисните варианти, предложен и от АПИ, е да се изгради подпорна стена, която да е в сервитута на магистралата, която да съхрани поне 80 процента от разкопките, а една малка част да се премести. Пътната агенция е поела ангажимент да осигури средства и да представи варианта за обсъждане пред кабинета.