Скалистата планета - цялата покрита с лава
Скалистата планета - цялата покрита с лава / Thinkstock/Getty Images

Скалистата планета извън Слънчевата система има две различни половини са установили астрономи.

Едната е почти напълно разтопена, а другата почти напълно твърда, пише Science Daily, цитирана от агенция "Фокус".
Според учените условията на горещата страна на планета са толкова екстремни, че е възможно атмосферата да се изпарява.

Откриха планета, по-черна от въглен

Резултатът е, че условията в двете половини на небесното тяло се различават драстично. Температурите на горещата страна достигат 2500 градуса по Целзий, докато температурите на студената - приблизително 1100 градуса по Целзий.

Използвайки данни от телескопа Spitzer, изследователите са проучили планета, наречена 55 Cancri e, която орбитира около подобна на Слънцето звезда, разположена на разстояние 40 светлинни години в съзвездието Рак. Екипът е проследил как условията на планетата се променят при пълно завъртане около майката-звезда - нещо, което се прави за пръв път за такава малка планета.

500 милиона планети са годни за живот

55 Cancri e супер - Земя - скалиста екзопланета, която е два пъти по-голяма и осем пъти по-масивна от Земята. Небесното тяло орбитира толкова близо до звездата си, че една година продължава само 18 часа.

Приливните сили са толкова силни, че планетата е постоянно обърната само с едната си страна към звездата-майка, подобно на Луната, където има страна с вечен ден и страна с вечна нощ. Тъй като е сред най-близко намиращите се супер-Земи, 55 Cancri e един от най-добрите кандидати за подробни изследвания на повърхността и атмосферните условия на скалиста извънслънчева планета.

Откриха диамантена планета

55 Cancri e обект на обширни проучвания след откриването й през 2011 година. На базата на данни, записани по различно време се е смятало, че е воден свят или дори, че е направена от диаманти, но сега учените смятат, че почти изцяло е покрита с лава.