В България има потенциал, както за асемблиране на електромобили, така и за производство на отделни компоненти и системи, каза в интервю за БТА Камен Василев, член на Борда на Българска асоциация "Електрически превозни средства" (БАЕПС).
По думите му доказателство за това са различни фирми в страната, които и сега успешно работят в клонове на автомобилната промишленост. Електромобилите имат своите технологични особености, но организацията на производството им не е много по-различна от което и да е традиционно автомобилно производство, коментира той.
В България има и фирма, която произвежда електроавтобуси. Те се правят по германска и китайска технология, с части от чужбина, но фирмата е със седалище у нас. Сред най-големите й клиенти, които внасят бусове на ток от страната ни, са Холандия, Франция, Израел, посочи Камен Василев.
Електромобилите подобряват градската среда
Ползването на електромобили в градовете не е самоцел, а води до подобряване на градската среда чрез намаляване на шума и замърсяването на въздуха. София е напред в класациите на европейските градове с най-мръсен въздух и шум. В този смисъл подмяната на съществуващия и трагично остарял автопарк с електромобили ще помогне да се промени тази ситуация, да се подобри комфортът на хората и да се намалят разходите за здравеопазване за цялото общество, коментира Василев.
По думите му местните власти вече оценяват това и започват да търсят начини, с които да стимулират използването на електромобили. Така например собствениците на електромобили не плащат пътен данък, могат да паркират безплатно в "синята зона" на София и в още няколко големи града в страната.
Според експерта обаче може да се направи много повече - регламентиране на общински схеми за споделяне на електромобили в София и големите градове, ограничаване на обикновените автомобили в централните градски части, в черноморските и планински курорти и въвеждането на електробуси - първо по линиите до Витоша.
Общините трябва да се насочат към електробусен градски транспорт и да се активизират да кандидатстват за такива проекти по европейските програми, каза експертът. По думите му икономическите ползи от това са известни - 15 стотинки на километър е разходът на тестовия електробус, който се движеше година в София, а в момента е за месец във Велико Търново.
Държавните институции могат да дадат пример, като си поставят за цел 20 процента от новите превозни средства на държавни агенции и служби да са електрически, смята Василев. В БАЕПС смятат, че трябва да се поощрява електрически транспорт за фирмени пътувания до работа на големите фирми.
Окуражаващо е, че в София поне основните участници на местните избори засягаха в програмите си темите за електромобилността. Предстои да видим до каква степен добрите намерения ще се превъплатят в реални действия, коментира той.
Собственикът на електромобил у нас - млад, добре образован и "отворен" към новите технологии
Специални проучвания не са правени, но можем да приемем, че собственикът на личен електромобил е млад, добре образован и "отворен" към новите технологии, каза Василев в отговор на въпрос. Според него ползвателите на електромобили са типична средна класа, с отношение към околната среда.
Можем да допуснем сравнението с първите потребители на биологични храни - те не бяха точно най-заможните, а хора с отношение към храната и чувствителни какво дават на децата си, склонни да платят повече за качество и чистота. Да не забравяме, че по-скъпата електрокола е всъщност по-евтина, защото има по-малко разходи за поддръжката й, подчерта Василев.
Официалната статистика сочи, че към края на миналата година у нас вече има регистрирани 497 електрически и 1031 хибридни превозни средства. Изглеждат малко, но растежът е впечатляващ - само за година броят на превозните средства с изцяло електрическо задвижване е нараснал с 36 процента, тази тенденция не може да не продължи, коментира Василев.
Според него причина за слабата продаваемост на електромобили у нас е ниската покупателна способност и недостатъчно познаване на ежедневната рентабилност и необходими разходи за експлоатация. За повечето потребители у нас електромобилите са все още непознат продукт. Предпазливостта на потребителите ще бъде преодоляна, когато автодилърите дадат достатъчно конкурентни предложения, а сервизите натрупат достатъчно опит в обслужването на тази нова технология, смята той.
Друга причина за недостатъчния интерес към електромобилите е пасивността на държавата и общинските власти, смята Камен Василев. По думите му остава неизпълнен Планът за зелени поръчки, според който още през 2014 г. задължително шест процента е трябвало да бъдат зелените обществени поръчки за електромобили и инфраструктура за централната администрация. По данни на Агенцията за обществени поръчки през 2014 г. са регистрирани първите пет зелени обществени поръчки в електромобилната област, от които две са открити, една е възложена, а две са прекратени.
За да бъде промяната осезаема може да се мисли за различни стимули, смята специалистът. Като пример той даде получаването на еднократна помощ при бракуване на стар дизелов автомобил, която да се използва за купуването на електромобил, каквато практика има в Норвегия. Там, благодарение на комбинация от стимули, всяка трета продадена кола през първото тримесечие на тази година е била или електромобил, или хибрид, посочи представителят на БАЕПС. Друг местен стимул, който може да се приложи и в София, е разрешението електромобилите да се движат в бус-лентите, коментира той.
Разходът на електромобила - 2,50 лева за 100 километра
Средната сметка показва, че с електрокола се харчат около 2,50 лева за 100 километра, няма разправии с масла и ремъци, посочи Василев. По думите му вече има много примери за навлизане на електромобили в различни бизнеси у нас - дистрибуторски фирми, банка, пицария, спедиторска компания. Вече имаме и първото изцяло електрическо такси в София. Това са все бизнеси, които виждат ползите от подмяната на автомобилния си парк с електроколи, заради икономическа изгодност, отбеляза той.
Цената на 100 км пробег зависи от цената на електронергията и размера на превозното средство. Пътнически електромобил би изминал 100 км за цена 2-3 лева, а градски електробус би ги изминал за около 15 лева, уточни специалистът.
На българския пазар се предлагат няколко различни като клас, фукционалности и схеми на изплащане електромобила и директно сравнение е трудно, но цената на нов съвременен градски електромобил може да бъде в диапазона 25 000 - 70 000 лева, посочи Василев.
По думите му в Европа вече има достатъчно предложения на електромобили - втора ръка от всякакви класове и категории. Цените на първото поколение масови градски електромобили са в диапазона 10 000 - 20 000 евро. Това са четириместни електромобили, произведени 2011 г. - 2014 г., с пробег около 100-130 км с едно зареждане и оставаща гаранция на тяговия акумулатор 4-6 години, напълно използваеми за ежедневните нужди на 90 процента от потребителите, коментира експертът.
В националния локатор http://www.vsichkotok.bg има регистрирани 16 зарядни станции в София и 30 зарядни станции в България. Като се има предвид, обаче, че електромобилите основно се зареждат в домашни и промишлени контакти, броят на наличните обществени зарядни станции не е много показателен за реалните възможности за зареждане, които са на разположение на потребителите, подчерта Василев.
Той изрази очакване до 2020 г. общият брой електрически и хибридни превозни средства в България да надмине 30 000. Дали ще бъдат повече или по-малко, зависи какви стимули на индивидуално и бизнес ниво ще бъдат предложени, колко бързо ще се отпушат зелените електромобилни поръчки, колко отворени са общините да поощряват електроколи, какви са възможностите на държавни и общински институции и служби да обновяват парка си с електромобили, коментира Камен Василев.
По думите му процесът за увеличаване на електроколите зависи и от това колко бързо автодилърите ще се ориентират как да печелят с внос на електромобили втора употреба в добро състояние и на добра цена, и доколко бързо сервизите ще започнат да предлагат обслужване за тях. Местните потребители вече се ориентират към индивидуален внос, добави Камен Василев.
Източник: БТА