Монтират нови датчици за скорост на еърбъсите
Монтират нови датчици за скорост на еърбъсите / снимка: sxc.hu

От днес всички самолети Ербъс А330 и А340, използвани в гражданската авиация, ще имат поне два нови сензора за скорост от общо трите, монтирани на борда им. Това съобщи снощи пред журналисти Ерик Дьориври, говорител на френския синдикат на гражданските пилоти SNPL, предадоха осведомителните агенции. Решението е взето на среща на пилотски синдикати с ръководството на авиокомпания Ер Франс, която не коментира изявлението на Дьориври.

SNPL обединява повечето пилоти на компанията, които са профсъюзни членове. Два по-малки синдиката призоваха екипажите да отказват участие в полети със самолети, които не са снабдени с поне два модифицирани датчика, отбелязва АФП.
 
По думите на говорителя, до края на седмицата предстои да бъдат подменени по два от уредите, а до края на юни - и трите датчика за скорост на борда на всеки самолет от двата модела. Ще се използват модернизирани уреди, произведени от френската компания "Талес", както и досегашните датчици.

Подмяната на датчиците не е свързана с инцидента с "Ербъс А330", катастрофирал в Атлантика, заяви синдикалният говорител. Тези уреди са само един от елементите на системата, която определя и контролира скоростта на полета; за ролята им ще може да се говори, едва след като приключи разследването, каза Дьориври. Той обаче призна, че датчиците от новия тип никога не са се повреждали по време на работа за разлика от старите, посочва агенцията.

За датчици в тези  самолети се използват т. нар. скоростни сонди Пито, които по принцип се монтират на краищата на самолетните криле. При полети на голяма височина, където температурите са твърде ниски, има опасност от обледеняване на тези уреди, припомня ИТАР-ТАСС. 

"Ербъс А330" е "надежден" самолет, дори ако е съоръжен с датчици от стария модел, заяви пред АФП представител на компанията производител. Той се позова на комюнике, разпространено от Европейската агенция за авиационна безопасност, според което всички модели на Ербъс били "годни за полет".      

Още през септември 2007 г. обаче компанията Ербъс препоръча  на превозвачите да подменят сондите Пито на своите самолети А320, А330 и А340 с по-нови уреди. Ер Франс започна да ги заменя на 27 април, а в момента работи по ускорена
програма.

Авиокомпанията от САЩ "Ю Ес еъруейз", швейцарската "Сюис еър" от групировката "Луфтханза" и "Катар еъруейз" обявиха, че също ще подменят датчиците на своите машини Ербъс, а белгийската "Брасълс еърлайнс" започна съответната процедура още през януари, припомня АФП. (БТА)