Повече от век след първия моторизиран полет на Земята, НАСА възнамерява да докаже, че е възможно да се управлява устройство на друга планета, в случая - мини-хеликоптер, който трябва да полети на Червената планета, предаде Франс прес.
Транспортиран на борда на мисията "Марс 2020", която се очаква да достигне дестинацията си във вторник, малкият хеликоптер "Инджинюъти" ще трябва да извърши подвиг: да се издигне във въздух с плътност, която се равнява на едва 1 процент от тази на земната атмосфера.
Свръхлек хеликоптер
Всъщност "Инджинюъти" прилича повече на голям дрон. Основното предизвикателство за инженерите: да го направят възможно най-лек, за да може да се издига в изключително лек въздух. В крайна сметка мини-хеликоптерът с четири крачета, тяло и две насложени перки тежи само 1,8 килограма. Витлата ще се въртят със скорост от 2400 оборота в минута - около пет пъти по-бързо в сравнение със стандартен хеликоптер.
"Инджинюъти" е снабден със слънчеви панели за презареждане на батериите, като голяма част от енергията ще се използва за загряване (през нощта температурата на Марс достига до минус 90 градуса Целзий).
Мини-хеликоптерът освен това може да прави снимки и видеоклипове.
"Инджинюъти" е поставен под "корема" на марсохода "Пърсивиърънс" - основното транспортно средство на мисията. Веднъж озовал се на Марс, малкият хеликоптер ще бъде пуснат на повърхността и роувърът ще се "претърколи" над него, за да се отдалечи.
Полети с продължителност 90 секунди
В началото на мисията, в рамките на едномесечен прозорец, са планирани до пет полета с постепенно увеличаваща се трудност.
"Инджинюъти" може да се издигне на височина до пет метра и да измине до 300 метра, като за първия тест планираното разстояние е много по-малко.
Всеки полет може да продължи до минута и половина, "което не е малко постижение в сравнение с 12-те секунди" на първия моторизиран полет на Земята, отбелязват от НАСА.
Поради забавянето на комуникацията между Марс и Земята с около двадесет минути, няма джойстик, който да управлява "Инджинюъти" и той ще трябва да лети самостоятелно. Мини-хеликоптерът ще получава командите, но след това ще трябва да се оправя сам, благодарение на серия от сензори, които му помагат да навигира. Резултатите от полетите ще бъдат получавани известно време след осъществяването им.
Каква е целта?
НАСА нарича полетите на "Инджинюъти" демонстрационна мисия: те нямат научна цел. Задачата им е да покажат, че е възможно да се осъществи полет на Марс, и да се съберат данни за поведението на летателен апарат на друга планета.
В бъдеще подобни устройства могат да "въведат изцяло нова ера в изследването на Марс", като достигат там, където роувърите не могат, например, над каньоните, казва ентусиазирано главният инженер на проекта Боб Баларам.
Летателните устройства също могат да се изпращат да търсят и след това да връщат в база проби, взети и оставени от предишни мисии, като например тези, които ще събира "Пърсивиърънс" в следващия етап от марсианската мисия.
Транспортиран на борда на мисията "Марс 2020", която се очаква да достигне дестинацията си във вторник, малкият хеликоптер "Инджинюъти" ще трябва да извърши подвиг: да се издигне във въздух с плътност, която се равнява на едва 1 процент от тази на земната атмосфера.
Свръхлек хеликоптер
Всъщност "Инджинюъти" прилича повече на голям дрон. Основното предизвикателство за инженерите: да го направят възможно най-лек, за да може да се издига в изключително лек въздух. В крайна сметка мини-хеликоптерът с четири крачета, тяло и две насложени перки тежи само 1,8 килограма. Витлата ще се въртят със скорост от 2400 оборота в минута - около пет пъти по-бързо в сравнение със стандартен хеликоптер.
.@NASA’s Ingenuity Mars Helicopter is carpooling with the @NASAPersevere rover, scheduled to land on the Red Planet February 18.
— NASA’s Artemis Program (@NASAArtemis) February 10, 2021
In the latest Small Steps, Giant Leaps podcast, Ingenuity Chief Engineer discusses the first helicopter on another planet. https://t.co/UuIi3PZc1J pic.twitter.com/LyD9S5QAMg
"Инджинюъти" е снабден със слънчеви панели за презареждане на батериите, като голяма част от енергията ще се използва за загряване (през нощта температурата на Марс достига до минус 90 градуса Целзий).
Мини-хеликоптерът освен това може да прави снимки и видеоклипове.
"Инджинюъти" е поставен под "корема" на марсохода "Пърсивиърънс" - основното транспортно средство на мисията. Веднъж озовал се на Марс, малкият хеликоптер ще бъде пуснат на повърхността и роувърът ще се "претърколи" над него, за да се отдалечи.
Полети с продължителност 90 секунди
В началото на мисията, в рамките на едномесечен прозорец, са планирани до пет полета с постепенно увеличаваща се трудност.
"Инджинюъти" може да се издигне на височина до пет метра и да измине до 300 метра, като за първия тест планираното разстояние е много по-малко.
Всеки полет може да продължи до минута и половина, "което не е малко постижение в сравнение с 12-те секунди" на първия моторизиран полет на Земята, отбелязват от НАСА.
Поради забавянето на комуникацията между Марс и Земята с около двадесет минути, няма джойстик, който да управлява "Инджинюъти" и той ще трябва да лети самостоятелно. Мини-хеликоптерът ще получава командите, но след това ще трябва да се оправя сам, благодарение на серия от сензори, които му помагат да навигира. Резултатите от полетите ще бъдат получавани известно време след осъществяването им.
Каква е целта?
НАСА нарича полетите на "Инджинюъти" демонстрационна мисия: те нямат научна цел. Задачата им е да покажат, че е възможно да се осъществи полет на Марс, и да се съберат данни за поведението на летателен апарат на друга планета.
В бъдеще подобни устройства могат да "въведат изцяло нова ера в изследването на Марс", като достигат там, където роувърите не могат, например, над каньоните, казва ентусиазирано главният инженер на проекта Боб Баларам.
Летателните устройства също могат да се изпращат да търсят и след това да връщат в база проби, взети и оставени от предишни мисии, като например тези, които ще събира "Пърсивиърънс" в следващия етап от марсианската мисия.