/ iStock/Getty Images
Комплекс от мерки, които целят да направят пътуването в Гърция безопасно за чуждите туристи, но и да бъде защитен брандът на гръцкия туризъм, обяви ресорният министър Харис Теохарис.

От 14 май страната отваря границите си за туристите.

По-конкретно петте пункта за защита, както ги обяви Теохарис, са следните:

1. Протокол за влизане. За да влезе даден пътник в страната ще трябва:

а) Да попълни формуляра за локализация на пътници (Passenger Locator Form Ц PLF) един ден преди отпътуването си.
б) Да има сертификат за ваксинация или
в) PCR тест до 72 часа по-рано или
г) Удостоверение за прекарано заболяване (КОВИД-19 - б. ред.)

От 1 юни ще бъде задействан и "зеленият паспорт".

2. Прилагане на система за целенасочено тестване с бързи тестове.
3. Карантинни хотели на 35 местна на територията на Гърция на основата на входните гранични пунктове и на (данните за) случаите през 2020 г.
4. Прилагане на новите протоколи за дейностите в туризма.
5. Ускоряване на ваксинациите на територията на страната, за да се изгради стена на защита на населението и на заетите (в сектора).

Гърция
iStock/Getty Images

Позитивни послания

"Целта за 2021 г. не е само представяне на природното богатство на страната, но преди всичко безопасността", отбеляза Теохарис. Също така той каза, че на срещите, които е имал през последните дни във Великобритания, Германия и на други места е установил силен интерес към пътуване в Гърция. "Данните от големите туроператори показват, че Гърция има възстановяване на 33 процента от туристите в сравнение с 2019 г. - най-високия процент спрямо останалата част на Европа", подчерта той.

море Гърция
iStock/Getty Images

Какво предвижда (финансовият конгломерат) HSBC

Възстановяването на гръцкия туризъм ще даде значителен тласък на гръцкия брутен вътрешен продукт (БВП), като отбелязва, че пет съществени фактора ще решат по същество "битката" за сектора.

Както отбелязва британската банка, туризмът представлява значителна опора за икономиките на европейския Юг, (като формира) почти 15 процента от БВП на Испания и над 20 процента от БВП на Гърция, като мнозинството от туристите идват от чужбина, предимно от Великобритания и Германия.

Според основния сценарий на HSBC, който приема почти нулев международен туризъм до май, през 2021 г. туристическите потоци към Южна Европа ще са малко по-високи от 2020 г., но ще се колебаят на равнища с 50-60 процента по-ниски от тези през 2019 г. (при 60-75 процента по-ниски миналата година), а през 2022 г. с 5-10 процента по-ниски (в сравнение с 2019 г.)

Така завръщането на туристите ще даде съществен тласък на икономиките на страните от Юга, който (тласък) през 2021 г. се предвижда на 1 процент за Испания и Португалия и на 2 процента за Гърция, като HSBC подчертава, че през 2020 г. "ударът" върху туризма е отнел 6 процента от гръцкия БВП.

Освен това доколкото секторът ще се възстанови още повече през следващата година, положителното въздействие върху БВП ще се удвои, като тласъкът ще бъде 2 процента за Испания и 4 процента за Гърция, без да се изключва по-бързо възстановяване на сектора, което би довело до повишаване на оценките за развитието.

Гърция
iStock/Getty Images

Във всеки случай растежът в туризма ще зависи от различни фактори, както подчертава (банката), а именно:

а) Поставянето на ваксините.
б) Цената на PCR теста (за онези, които не са ваксинирани ).
в) Броят на случаите на КОВИД-19 в (туристическите) дестинации.
г) Положението в конкурентни дестинации, като Турция, която още се намира в национален локдаун и в "червения списък" на Обединеното кралство.
д) Търсенето. Ваксинационното покритие - едва половината пълнолетни германци се очаква да бъдат напълно ваксинирани до юли и две трети от британците - заедно с високата цена на тестовете и продължителната несигурност заради КОВИД-19 - е възможно да разколебаят мнозина да пътуват извън страната си тази година.

Цената на тестовете

Както HSBC дава за пример, едно неваксинирано четиричленно семейство британци, което иска да пътува в Гърция през лятото (ако в крайна сметка Гърция влезе в "зеления списък" на Великобритания) ще трябва да прати над 1000 британски лири, защото всеки член на семейството ще трябва да си направи два теста, един преди отпътуването и един след завръщането си.

Има обаче положителни развития на този фронт, като (туроператорът) TUI например, който предлага пакет PCR тестове на всеки клиент (т.е. два теста) на цена от 60 лири, нещо, което означава, че цената за четиричленно семейство спада до 240 лири.

Туризмът в Южна Европа зависи до голяма степен от търсенето от Северна Европа, както отбелязва британската банка.

Великобритания и Германия представляват два от трите основни източника на туристически пътувания. Особено обнадеждаважо е и обстоятелството, както споменава HSBC, че резервациите в хотели в Гърция от Обединеното кралство са се увеличили до над равнищата от 2019 г. веднага след обявяването от Гърция през миналия месец, че в средата на май ще отвори границите си за ваксинирани туристи.
БТА