Криза за учители: Настоящите се пенсионират, бъдещи липсват
Криза за учители: Настоящите се пенсионират, бъдещи липсват / Sofia Photo Agency архив

През последните пет години студентите по педагогика са намалели с близо една четвърт. В същото време статистиката сочи, че през следващите десет години над 45 000 учители ще навлязат в пенсионна възраст.

С 23 на сто е намалял приемът на студенти по "Електротехника", с 22 процента - по "Машинно инженерство", с 26 процента - по "Енергетика", с 30 процента - по "Архитектура", и с 36 процента - по "Химични технологии".

Ако сега не предприемем действия за увеличаване на броя на студентите по педагогическите специалности, след години ще имаме недостиг на кадри във всички сфери.

Заплатите на учителите ще зависят и от региона

Това се казва в писмен отговор на министъра на образованието Меглена Кунева на въпрос на депутатите от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов за проекта "Студентски стипендии", финансиран с европейски средства.

Работодателските организации и анализите на пазара на труда алармират за увеличаващ се недостиг на инженерни и технологични кадри с висше образование.

Кунева посочва, че от друга страна студентите по икономика са се увеличили с 4 процента, по право - със 17 процента, по психология - с 21 процента, а в професионалните направления от медицинските науки - с 60 на сто.

Според вицепремиера Кунева диспропорциите се дължат до голяма степен на досегашния финансов модел в системата на висшето образование, който е бил изцяло ориентиран към търсенето на образование, без да се съобразява с нуждите на пазара на труда.

Министър Кунева отбелязва, че разписаните в закона "приоритетни специалности" би трябвало да се казват "проблемни от гледна точка на търсенето на студенти".

"Неприоритетни" студенти излязоха на протест пред МОН

По думите й те са един от предоставените в Закона за висшето образование инструменти за обвързването на образованието с пазара на труда. Според министър Кунева евентуални промени в конкретния проект за стипендиите на практика ще означават промени в оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж", а това представлява дълъг преговорен процес с Европейската комисия, в който България трябва да доказва своята решимост за реформи.

Източник: БТА