За и против новия ред на отпускане на изделия за хората с увреждания
За и против новия ред на отпускане на изделия за хората с увреждания / снимка: Sofia Photo Agency, архив
ЗА и ПРОТИВ новия ред на отпускане на изделия за хората с увреждания
42376
ЗА и ПРОТИВ новия ред на отпускане на изделия за хората с увреждания
  • ЗА и ПРОТИВ новия ред на отпускане на изделия за хората с увреждания

Хиляди хора с увреждания у нас имат нужда от така наречените помощни средства или медицински изделия, за да улеснят ежедневните си потребности. Те могат да кандидатстват за така наречената целева помощ, която държавата плаща на фирмите-доставчици, а те предоставят изделията на хората с увреждания. Досега държавата превеждаше парите на фирмите, след като съответният човек получи нужното му изделие. От 1-ви юни в сила влезе нова процедура за получаване на изделия, като бастун, слухов апарат или специален дюшек за лежащоболните хора. Според нея парите се превеждат на лицето с увреждане, а то си закупува нужното изделие директно от търговеца. За покупката може да се упълномощи и представител на лицето, само че с нотариално заверено пълномощно, за което се плаща допълнително. Всичко това ще затрудни хората с увреждания в получаването на медицински изделия и ще даде възможност на други хора да злоупотребяват с превежданите накуп средства, сигнализираха пред Дарик дистрибутори на изделия. От Агенцията за социално подпомагане обясниха, че процедурата е променена в полза и на хората с увреждания, и на самите фирми.

Според закона за интеграция на хората с увреждания лицата с увреждания имат право на целеви помощи и облекчения за закупуване и ремонт на медицински изделия. В правилника за прилагане на закона е уредена процедурата, по която става кандидатстването за нужното изделие, предоставянето му на човек с увреждане и заплащането на изделието от страната на държавата. Досегашната процедура беше сравнително кратка, разказа Мария Йорданова, дистрибутор на медицински изделия в Русе.

"Досега това кандидатстване ставаше за 10 дни, пари не се движеха между Социално подпомагане, болния и конкретния представител на фирмата, която предлага помощните средства, а се правеше една документална процедура и около 10 дни след като е кандидатствал пред Социално подпомагане, болният получаваше помощното си средство", допълни Йорданова.

Как изглежда този процес след 1-ви юни, откогато в сила влизат промените в правилника, Мария Йорданова обясни, че:

„Ако днес кандидатства болният за един тоалетен стол, той ще получи парите към края на юли. Ще ги получи на собствена банкова сметка, говорим за трудноподвижни хора, заради което той трябва да направи нотариално пълномощно на свой близък. Това са средства, това са разкарвания. Досега близките на болните отиваха до Социално подпомагане, подаваха документите и след 10 дни отиваха и си ги вземаха, сега ще ходят четири-пет пъти, докато се приключи тази процедура".

Потвърди го и жена, която е изпробвала новата процедура, упълномощена от своя близка.

„Това е разкарване по мъките, преди беше много по-лесно. Сто пъти трябва да отида до социалните служби, аз три пъти ходих. Промениха текста на молбата, която се подава. Отидох с пълномощно, което трябвало да бъде нотариално заверено, след това трябвало да има банкова сметка. Казах, ако болния го заведа, а те казаха - ако болния го заведете, това, което му е изписано от лекаря, в ТЕЛК трябва го проверим, дали е толкова болен. Просто е една какафония".

От Агенцията за социално подпомагане, която контролира тази процедура, обясниха целта на промените.

„Тази промяна цели да даде достъп на по-широк кръг лица до този вид целева помощ. Тъй като досега процесът се управляваше между лекар и фирма, тоест участието на лицето, което е заинтересовано и което е потребител на това медицинско изделие, беше сведено до минимум. От доставянето на едно медициснко изделие би трябвало да бъде заинтересовано самото лице, а не някой да определя правото му за вида на изделието - да речем слухов апарат или антидекубитален дюшек. Процедурата не е променена, ние имаме до 10 дни от депозиране на документите, с които се назначава медицинското изделие, и 7 дни за съобщаване и връчване на заповедта. Този 17-дневен срок не е променен и не виждам безпокойството от страна на участници в този процес", обясни Константина Трифонова, началник на отдел Интеграция на хората с увреждания и социални услуги в общността.

Това означава ли, че вече няма опасност от забавяне на тези плащания, тъй като имаше такива проблеми през изминалата година с доставчиците на изделия?

По никакъв начин няма да се забавят. Ако досега процесът беше връчването на заповед, даването на стоката от страна на фирмата веднага на клиента, и едва в следващия месец фирмата очакваше парите от Агенцията за социално подпомагане. Бих задала въпроса, каква е тази фирма, която в условията на икономическа стагнация ще си позволи отлагане на плащанията? Напротив, ние поглеждаме положително и към фирмите.

Търговците на медицински изделия изразиха опасения, че с превеждането на средствата към хората с увреждания се залага нова възможност за злоупотреби от страна на недобросъвестни хора, които нямат нужда от медицински изделия.

„Искам да ви дам за пример - една акумулаторна количка струва около 3150 лева, говори се, че има организации, организират се хората, те нали хората от тези малцинства бързо стигат до такива информации, че това е еди начин да се изкарат едни 3000 лева", каза още Мария Йорданова.

От своя страна Константина Трифонова от агенцията за социално подпомагане увери, че контролът върху покупката на медицински изделия е достатъчно силен, тъй като в 30 дневен срок от купуването на едно изделие лицето с увреждане трябва да представи касова бележка и фактура за него.

„Аз мисля, че българинът е достатъчно пестелив и съзнателен, за да може сам да управлява финансите си. Би могло да се получи злоупотреба, но има и санкции. И не вярвам в това, че би могло да се получи злоупотреба, да се насочат средствата за някаква друга потребност, защото не е моя мисълта, а народопсихологията го казва, че българският народ е трудолюбив и пестелив", каза Трифонова.

Според Мария Йорданова този контрол не е достатъчен.

„Ако той не предостави тази фактура и касова бележка, че е похарчил парите точно по предназначение, кажете ми какво ще направи една служителка в циганската махала? Как ще му ги вземе?", коментира тя.

Дистрибуторите на медицински изделия се обединяват около следния извод, обобщен от Мария Йорданова.

„Един огромен процент от хората ще злоупотреби, един огромен процент от хората ще се откаже от ползването на тази услуга, защото няма да може да издържи на дългото разхождане напред-назад. А хората, които се нуждаят наистина, много трудно и много бавно ще стигнат до помощното средство".