Има ли стоки на родния пазар, които вместо да скачат, както масово се случва напоследък, поевтиняват, това провери екип на Дарик след се оказа, че и цената на олиото ще расте, засега неясно с колко. Традиционните за Великден зелена салата и агнешко месо няма да поскъпват, увериха ни от бранша. От петък пък се твърди, че надолу са единствено цените на чесъна, картофите и 12-годишното уиски, ако е на промоция.
Изявленията на бившия социален министър Емилия Масларова, че единствените стоки, чиито цени падат напоследък, са чесънът, картофите и 12-годишното уиски, а са на база потреблението за последното тримесечие за консумацията човек от домакинство, общо потребените стоки и наблюдението на семейните бюджети. Тя припомни пред Дарик твърденията си от парламентарната трибуна от миналата седмица, че българинът яде средно по 30 грама сиренце на ден, а сметката е направена според консумацията, броя на дните за три месеца и членовете в едно домакинство. „Тези количества, които ние консумираме, са далеч под един символичен стандарт за някакъв вид хранене, не говоря за рационално хранене", коментира тя. Неродният представител от БСП допълни, че в период на криза увеличаваме консумацията на брашно, картофи, боб и това говори за тотално обедняване на хората. Тя допълни, че традиционни за българина са именно бобът, картофите и голямато потребление на зеленчуци, където също „не сме силни". По думите й е страшно, че една четвърт от българските домакинства не се дохранват.
„След като се е заговорило за яйцата, там ще отиде и за едно масово консумиране на закуските. Българинът традиционно закусва банички, кифли, милинки, мекици - тестени произведения. Не се храним с бекон с яйца и фреш. В тази закуска влизат и млякото, и яйцата и брашното. Вярно, че козунакът ще го консумираме само по Великден и не е фатално, че ще бъде с малко по-висока цена", коментира Масларова.
По думите й е алогично когато има най-високо потребление на даден продукт, тогава да се пълнят джобовете на даден бранш и да нямаме празнично настроение. Тя прогнозира, че и цените на месото ще тръгнат нагоре, но не се ангажира с по-конкретни предвиждания. „Ще се радваме, че идва пролетта, че има коприва, лапад, повече зеленчуци, дай Боже, да не са на средноевропейските цени, да са наше производство и съобразени с нашенските доходи", каза Масларова.
Наред с ръста в цените на яйцата, олиото и хляба се очаква и поскъпване на брашното. Със сигурност цената му ще се покачи заради борсовите цени на пшеницата, обясни Савина Влахова от Съюза на българските мелничари. Тя отказа да прогнозира с колко ще бъде това увеличение, тъй като всяка мелница прави собствените си изчисления.
Посочи обаче, че през декември цената на пшеницата е била 300 лв. на тон без ДДС, а в момента тя е 400 лв. на тон без ДДС. „Така че да се ангажирам с прогнози за следващите месеци, разберете ме правилно - нито съм в състояние, нито е редно някой да твърди (за повишения) в проценти - 10,15 или 20 на сто", каза тя.
По думите на експерта - тази година дори потребителите ще бъдат по-внимателни в количествата, за да избегнат презапасяването, което често след това налага изхвърляне на продукти с изтекъл срок на годност.
Ако за козунаците е ясно, че се очертава да са по-скъпи, то за цената на агнешкото за Великден се твърди, че няма да скача много, поне в това ни увери председателят на асоциацията на животновъдите Бойко Синапов.
Той каза, че 6 лева за килограм живо тегло за агне е цена, която позволява на сектора да оцелее. „Не можем да говорим за печалба, но и едновременно с това се съобразяваме с това да не изпадаме в ситуацията, в която изпаднаха колегите птицевъди - получи се една дупка на пазара при търсене на яйцата и видяхме как реагира веднага държавата и заливат пазара с вносни яйца. Не искаме да се получи така. Искаме нормални цени за българския потребител. Колкото и да беше тежка зимата и да сме претърпели загуби, казваме, че 6 лв. на килограм живо тегло за агнешкото ще бъде цената от производителите за Великден", каза Синапов. Той допълни, че от бранша са наясно, че търсенето ще бъде голямо и че цената може да бъде и по-висока, тъй като има търсене и от Италия и Гърция. Според него, за износните количества могат да искат и по-високи цени, но за родния потребител 6 лв. на кило би било нормална цена.
Няма да има драматично покачване в цените на зеленчуците около Великден, но традиционно преди всеки празник се очаква да купуваме краставици и репички с поне минимален процент надценка, обясни за Дарик председателят на Съюза на производителите на зеленчуци в България Димитър Конзуров.
Според него на база наблюденията му в производството традиционната великнедска салата от маруля, лук и репички няма да е много скъпа. „Но тук въпросът не опира до това, че цените на зеленчуците са високи, а че доходите на хората са ниски. А един производител не може да се съобразява с доходите на хората, защото семената, препаратите, торовете са скъпи", каза той. Производителят допълни, че не може цените да се равняват според минималната пенсия в страната например. „Очаква се салатите да бъдат малко по-скъпи, но чисто и просто, както всички други стоки - по празници винаги имат някакъв процент отгоре", кмята Конзуров.
С 15-20 на сто по-скъпа ще ни излезе трапезата за това Възкресение, твърди Едуард Стойчев от Комисията по стоковите борси и тържищата. По думите му цената на яйцата е паднала малко и на едро вече са около 29 стотинки за брой. „Което дава основание, че ще посрещаме Великден с по-нормални цени от тези, които се предполагаше - около 50 стотинки на яйце", коментира специалистът. Експертът допълни, че мелничарите са купили брашното, от което понастоящем се произвежда насъщният, при сделки за между 290 и 320 лева за тон и бункерите им са пълни с пшеница, купена на нормална цена. „Брашното тръгна да поскъпва само от големите мелници, чиито собственици не са българи", каза той. Стойчев очаква цената на брашното да върви нагоре до Великден. Цената на краставиците обаче за седмица е паднала с 13 на сто, вносните домати са поевтинели с 3 на сто, картофите - със 7 процента. Агнешкото вече е по-скъпо със 7 на сто спрямо миналата година, а по думите на Стойчев мнението на производителите е, че ще са доволни, ако продават на миналогодишната цена. Той прогнозира, че гърците няма да купуват тази година агнешко в такива обеми, както преди. „Не се радваме, че нашите комшии са зле, но по този начин пък няма да се вдигне цената за българския потребител", допълни той.
Оказа се, че твърдението за спада в цената на 12-годишното уиски било шега, макар тъкмо в края на миналата седмица да имаше бутилки от него на промоция в големите вериги. По-наблюдателни твърдят, че се купувало, което или донякъде опровергава тенденцията за обедняване, или е от мъка тъкмо заради нея.