След колебливото и дъждовно майско време, през юни и юли лятото вече ще започне да се усеща и да мирише на море. В България има оптимистична прогноза за лято 2011, за ръст на туристите, почти 100% заетост на леговата база и за англичани, които ще ни залеят по морето. За България обаче продължава да се говори като евтина туристическа дестинация. Провокира ли кризата в Северна Африка засилен интерес към страната ни?
Лято 2011 ще бъде много натоварено и много отговорно за туризма, тъй като то ще предпостави развитието на туризма през следващите години. Очакваме по-голям брой туристи, особено чуждестранни посетители, но има и значително съживяване в българския пазар. Това каза в предаването „Кой говори" по Дарик Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма.

„България отдавна посреща туристи. Ние сме много добре позиционирани, но до момента страната ни не е могла да бъде с такава висока заетост, каквато очакваме този летен сезон. Последните 10 години беше изградена голяма база. Не само хотели и ресторанти, но беше подобрена и инфраструктурата, транспортните средства, телекомуникациите, банковото дело. България е една отлична туристическа дестинация, която беше позната за ограничен кръг чуждестранни туристи от Европейския съюз и Русия", обясни още Драганов.
Той допълни, че тази година ръстът ще надхвърли 15%, особено между 25 юли и 10 август. Според него може да се стигне до там, че някои хотели да подпишат договори за по-голяма част от разполагаемата легова база или т.нар. допълнителни договори и контигенти, които са отпуснати. Може дори да се стигне до проблеми с настаняването на туристите в хотела, който е заявен, а те да търсят друг хотел.

Донка Соколова, председател на управителния съвет на Българска асоциация на туристическите агенции, с умерен оптимизъм изрази надежда за ръст на приходите, но същевременно с това и опасение, че това лято ще се повтори с миналогодишното, което е било екстремно и много натоварено, заради т.нар. пререзервации и оферти в последния момент.
Според Румен Драганов човек може да си планира отпуската, в зависимост от това в коя част на света се намира. Ако е в Западна Европа - отдавна вече е планирал отпуската си на добри цени с фиксирани срокове. Що се отнася до българския пазар, той обясни, че има едва 3% от фирмите със средна заплата над 1500 лв., които са планирали отдавна своите отпуски.

„За тях няма проблем. Проблемът е за една значителна част от българското общество, което е в стресова ситуация, тъй като кризата доведе до това хората да работят извънредно и да се замислят за това, дали имат време за отпуски, защото ден година храни. От тази гледна точка за голяма част от нашите сънародници е много трудно да планират своето време по-рано и те ходят няколко пъти за кратко, главно уикендите", допълни Румен Драганов.
Той обясни, че очакванията за туристи през това лято са много добри и ако се създадат недоволни туристи, 2012 г. се обрича на един негативен имидж, защото устната реклама е най-важната за България. Затова той препоръча изключителна дисциплина на всички, които работят в сферата на туризма, като предупреди за опасност от некоректни туроператори и технически грешки. Според него Гърция и Турция продължават да бъдат конкуренти на България.

„България може да бъде изключителен конкурент за културен туризъм. Ние имаме уникално културно наследство, въпреки че не го знаем и никой не го поддържа", каза още Драганов.
Той обясни, че има различни групи чужденци, които посещават България през цялата година. Тези, които през лятото посещават планината са изключително спокойни хора. Те искат обширни площи, аромат на планински цветя, горски плодове, разходки. Тези, които идват през зимата в планината са енергични хора, които искат нощни заведения, а през деня - ски и сноуборд. Тези от чужденците, които предпочитат морето през март и април, се насочват предимно към спа процедурите. Към края на май до началото на юни преобладават руските туристи, според Румен Драганов.
„От средата на юни започват да пристигат млади хора, които стоят в България до края на август. България е известна като дестинация, удобна за семейства с деца", допълни още той.
Маргита Тодорова, директор „Маркетинг и продажби" в „Албена" АД, обясни, че летният сезон е скъсен и в периода юли-август е основното натоварване. Тя допълни, че има ръст около 10%, както и тенденция към завръщане на българските туристи към българските курорти.
