Питаме кандидатите за президент: кажете в 6 думи защо искате поста
Питаме кандидатите за президент: кажете в 6 думи защо искате поста / sxc.hu

ИНИЦИАТИВА НА ДАРИК, 24 ЧАСА и БНТ

Чували сте историята. През 20-те години на миналия век подхвърлили на Хемингуей, че не може да напише къс разказ само от шест думи. Облогът бил направен, парите на масата. Ърнест драснал шестте думи. Години след това продължавал да твърди, че резултатът ("Продавам: бебешки обувки, не са носени") е най-добрата му работа.

Онзи ден, пътувайки по републиканската пътна мрежа, установих, че билбордите на д-р Енчев, тъй глуповато-остроумни, са забити на заден план и хич не привличат зоркото шофьорско око. За сметка на това, надлъж и нашир, предизборната билбордна атака се форсира - тук в червено, там - в оранжево, на трето място - в лилаво или чисто черно. Къде наивно, къде трогателно, предизборният билборден огън обикаля страната. Всички искат да спечелят изборите и бързат първи да облъчат бедния гласоподавател с дълго премисления си рекламен трик. Бомбардират го с добре или зле премислени послания, каканижат разни програми/меморандуми/памфлети по важни и маловажни въпроси. Някога уцелват и се чува вик на ранена в сърцето с пантера. Друг път пропускат и смаяната публика махва с ръка, отегчена е.

Наред с това Обама-ефектът продължава да привлича (незнайно защо) родните предизборни стратези - пръкват се Facebook профили, пърха ентусиазирана онлайн активност. Интернет е новият шаман, чудесата трябва да дойдат от мрежата. Някои кандидати карат уверено и по изпитаната схема - дебати, откриване на обекти, посещения на села и паланки, други рекламни форми.

И докато ефектът им не е измерим, това, което запечатва окото на гласоподавателя, е изражението на лицето - иска ли кандидат-президентът наистина да спечели изборите. Какво ли би отговорил въпросният кандидат, ако го изненадаме с краткото питане "защо искам да стана президент"? Онзи ден вестник Файненшъл Таймс услужливо припомни, че консултантската компания Mercer се опитва да възроди късия хемингуейски разказ и отговорите от шест думи раждат учудващо добри и любопитни отговори. Консултантската компания провежда проучване чрез въпроса "защо работя това, което работя". Резултатите вдъхновяват. Някои от любопитните: "загубих се, търся се в google", "телевизорът ми - изключен, животът ми - включен", "досущ като мафиоти, шефовете мразят плъхове." Списъкът може километрично да се проточи.

Без непременно да отговарят прецизно на въпроса "защо работя това, което работя" обикновените хора имат вкусни попадения. Има шампионски отговори като "аматьор шоколатиер, правя живота по-вкусен". Бликат и посредствени, в които се изреждат шест думи една след друга, разграничени със запетая. Липсват рисковите попадения - няма достатъчно цинизъм, риск и т.н.

Така ни хрумва въпрос по кандидат-президентската ни тема. Какво ли биха отговорили родните кандидат-президенти, само в шест думи, на въпроса "защо искам да стана президент". Условието, повтаряме, отговорът да бъде само от шест думи.

Дарик, БНТ и „24 часа" подхвърлят тази фина ръкавица и очакват отговори. Разбира се, ще публикуваме всички, не само най-добрите. Предупреждаваме кандидат-президентите - усилието да бъдеш икономичен в изказа хич не е малко.