Концесията на АМ Тракия може да повлияе на сроковете за доизграждането й
Концесията на АМ Тракия може да повлияе на сроковете за доизграждането й / netinfo

Решението на правителството по отдаване на концесия на АМ "Тракия" може да повлияе на сроковете, в които ще бъде доизградена магистралата. Това се посочва в предоставен на анализ на базираната в София частна независима изследователска компания Industry Watch.

От икономическа гледна точка отлагането винаги предполага пропуснати ползи, се отбелязва там и се добавя, че оценките на тези загуби трябва да се използват с разбирането, че не всички пропуснати ползи могат да бъдат представени количествено.

Анализът отчита за последните три години ускоряване на растежа на БВП до стойности над 6 на сто реално и над 12 на сто номинално на годишна основа, ускоряване на ръста в индустрията и транспорта, ускоряване на ръста на доходите и финансовите ресурси на разположение на домакинствата, бързо нарастване на чуждите инвестиции в икономиката.

Забавянето на изграждането на автомагистралата, според текста, ще генерира промени в разходите по строителство, отлагане на мултипликационните ефекти от инвестицията върху регионалната икономика и пропуснати ползи от неизползването на магистралата както от домакинствата, така и от бизнес трафика.

Според анализаторите строителството би се оскъпило с между 2.6 на сто и 5.4 на сто за всяка година отлагане, или с 8 до 16 на сто при 3-годишно забавяне на старта на проекта. Строителните разходи ще растат, като следват дългосрочния тренд на поскъпване на петролните продукти, както и заради изпреварващото нарастване на цената на труда в България.

Потенциално засегнатият трафик в незавършената част от трасето на магистралата би бил между 5700 и 7700 автомобила среднодневно, като около 40 сто от преминаващите са товарни автомобили. Според Industry Watch ефектите за трафика са основно забавяне на скоростта на придвижване и по-ниска безопасност на пътя. Забавянето носи пропуснати ползи както пряко заради загубеното време, но и в по-големи разходи за заплати на шофьори и по-голямо натоварване на транспортните средства. При използване на съществуващия път, всяка година ще се губят между 45 и 90 хил. човекодни повече в лични автомобили, между 60 и 98 хил. човекодни повече в автобуси и между 22 и 30 хил. дни експлоатация на товарните автомобили, пишат от изследователската компания.

По-късното пускане в експлоатация на отсечката Стара Загора - Карнобат се измерва и в повече загубени човешки животи и повече на брой тежки катастрофи. Наличието на магистрала в тази отсечка може да "спасява" около 4 човешки живота годишно, а 50- 75 тежки произшествия с пострадали хора могат да бъдат избягвани, пише в анализа.

Изграждането на автомагистралата носи значителен потенциал за развитие на регионалната икономика. Оценката на Industry Watch е, че реализирането на този инфраструктурен проект предполага ангажирането на между 2500 и 4800 местни работници.

Забавянето на проекта според тях ще засегне транспорта на суровини от пристанище Бургас до вътрешността на Балканския полуостров, както и придвижването на около 600 хил. туристи към черноморските курорти от съседни и близки страни от Централна Европа.