Сигнали за изчезнали вещи от багажа на пътници, пътували със самолет, получават всеки месец в асоциация „Активни потребители”, обяви пред Дарик директорът й Богомил Николов. По думите му отговорни при такива казуси са както авиокомпаниите, така и летищата, а и фирмите, които отговарят за багажа. Повод да проверим колко често се оплакват хората от такива кражби беше искането на български евродепутат да се отнемат, макар и временно правата за обслужване на Летище София заради зачестилите случаи на нерегламентирано отваряне и липси на вещи от багажа на пътниците. На този етап от летище София отказаха коментар по въпроса.
Кремина Кирилова често пътува със самолет, досега е ползвала услугите на нискотарифна авиокомпания. На два пъти изчезвали неща от багажа й. През ноември миналата година и преди месец. Първият път и била взета кутия бонбони и скъп шоколад, оставили й опаковката, разказва Кремина. Тя се ядосала и потърсила съдействие от Европейския център. От компанията й обяснили, че следват европейските разпоредби, но не могат да възстановят цялата сума, при положение, че няма касова бележка. Има много изисквания, за да ти възстановят сумата, коментира тя.
Преди месец Крамина отново пътувала с подаръци. Искала да пътува само с ръчен багаж, но в последния момент се оказало, че чантата й не може да мине за такъв. Оставили я да плати самата за чекиране и да пусне багажа по лентата. В последния момент Кремина не извадила всички неща, които били по джобовете на чантата и не били заключени, а след първия случай винаги ги заключва, споделя тя. Изчезнали две флакончета козметика, които носила за подарък и понеже били мънички, ги пуснала в джобовете. Отишла в офиса за рекламации, който се намира точно срещу мястото, където си вземаш багажа. Там записали оплакването и данните, принтирали ги и тя се подписвала, че е дала указания какво се е случило. „Първия път от компанията ми дадоха малко обезщетение, половината от цената и то след много чакане три или четири месеца. Сега не знам какво ще стане“, казва Кремина и съветва хората, да си заключват багажа.
Авиокомпаниите носят отговорност за изгубените вещи, но реално те най-малко могат да бъдат виновни за такъв проблем, обясни от своя страна Кристиян Кръстев, представител за България на нискотарифната компания, с която пътува Кремина Кирилова.
„Летищният оператор, който извършва чекирането на пътниците, приемането и натоварването на багажа, той извършва цялата тази дейност от наше име и в наша полза и негативите са за нас. Това не са наши служители и при повечето авиокомпании по света не са техни служители. Дали багажите изчезват на нашето или на другото летище, от където хората са дошли или където отиват, това е трудно доказуемо. Достъпът до летището е забранен. Всички хора, които имат достъп до летището, получават съответния такъв от дирекцията по сигурност на летището. Тъй като един човек, който получава достъп, той бива и проверяван и от съответните служби, не говоря само за летището, а и други служби – ДАНС и други, свързани със сигурността на държавата“, коментира той.
„Лещите София“ ЕАД е собственик на летищната инфраструктура, а в момента на летището има три действащи летищни оператора по наземно обслужване. Тези летищни оператори съответно обслужват пътниците на авиокомпаниите, с които са сключени договори, обясни Кръстев.
След като човек чекира багажа си, той влиза, минава по лентите за придвижване и отива в багажното отделение. Оттам се качва на съответните колички и заминава по направление за съответния самолет. Пътят на пътниците и на багажите е абсолютно изолиран. „Отговорник за багажа и липсата на някакъв багаж е авиопревозвачът, въпреки че той няма пряк достъп до багажа, освен когато го превозва на самолета, но той не се занимава нито с натоварването, нито с разтоварването“, обясни шефът на авиокомпанията.
Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“ каза, че сигнали за липсващи вещи от багажи или дори разрязани куфари получават почти всеки месец. Те не са толкова много на фона на останалите, но според него подобни сигнали въобще не бива да съществуват, защото дари един оплакал се пътник да има, говори лошо за едно летище.
Николов призна, че интензивността на сигналите е намаляла спрямо предишните години. Доколкото му е известно ръководството на летището е предприело действия чрез монтиране на камери в багажното отделение. „Но това не спира по никакъв начин възможността за кражби от багажите, просто защото в самите самолети, когато се товарят куфарите или когато се разтоварват, няма възможност за наблюдение. Това не може да бъде оправдание, защото все трябва да се измисли някаква система, по която да се наблюдават работещите, за да не се изкушават. Всичко е въпрос на ефективен контрол“, коментира Николов.
Най-често сред случаите, за които са били сигнализирани от асоциацията, са за изчезнали пари или предмети с по-голяма стойност като парфюми и други лични вещи, включително дрехи. По отношение на компенсациите за изгубени вещи по думите на Богомил Николов пътниците „зависят изцяло от благоволението на авиокомпаниите“. Авиокомпанията, а не летището носи отговорност пред пътниците, каза още представителят на потребителската асоциация и допълни, че авиокомпаниите също трябва да са активна страна и да изискват от летището по-добра организация. „Ако на мен ми е изчезнал парфюм, много трудно мога да получа обезщетение за това, защото това зависи изцяло от добрата воля на компанията. Ако багажът е изгубен, тогава имам право на обезщетение, което е по директива и няма проблем, но ако липсва част от него, тогава нещата са малко по-сложни, защото изпадаме в хипотезата на спор дали въпросната вещ е била в багажа или не. Това е големият проблем. И дори и куфарът да е наранен по някакъв начин, нарязан, това пак не означава, че е изчезнала точно тази вещ“, обясни още Николов.
Той посъветва хората да носят скъпи вещи в ръчния си багаж и напомни, че има възможности за застраховка.