Електромобилът у нас доскоро беше поглед в бъдещето, сега - факт
Електромобилът у нас доскоро беше поглед в бъдещето, сега - факт / снимки: Impact Press Group

В България има над 50 електромобила. Ако преди няколко години това беше поглед в бъдещето, сега е факт, каза в Русе председателят на Индустриален клъстър „Електромобили” (ИКЕМ) Илия Левков, който заедно с Русенския университет са
организатори на двудневна научна конференция „Електромобили”. В нея участват производители и учени от България, Белгия, Румъния и Финландия. Електромобилната индустрия може да се случи в България, искаме да има индустриална конверсия с принципи и стандарти, за да има всички гаранции за безопасност, посочи специалистът.

По програма „Европа 2020” на ЕС през 2020 г. 20% от автомобилите в страната трябва да се задвижват с електричество. През 2050 г. пък нито един автомобил с двигател с вътрешно горене не може да се движи в градовете. Стандартите, които ЕС е поставил пред автомобилните компании е постигане на толкова ниски емисии на въглеродни емисии на 100 км, че почти е невъзможно това да се случи с двигатели с вътрешно горене. Големите автомобилни производители трябва да се съобразят, защото в противен случай ще плащат огромни глоби, което пък означава, че електромобилът няма алтернатива, обяснява Левков.

В момента това е нова индустрия. До 3-4 години цената на електромобилите ще бъде съизмерима със сегашните автомобили с двигатели с вътрешно горене от ниския клас. Батериите вече имат двойно по-голям капацитет и цикли, както и два пъти по-ниско тегло и това се случи в рамките на година-две. Те са основен ресурс в електромобила - енергиен и финансов. За това понякога батериите и тяхното управление надхвърля 50% от цената на превозното средство, уточнява Левков.

Левков обясни и за преференциите за собствениците на електромобили. Искаме това, което се е случило в САЩ и Европа да стане и в България. В Америка получавате 7500 долара като директен стимул, ако си купите електромобил. В Англия сумата е 6 000 паунда, а в Холандия, Франция, Испания и Германия е 5000 евро. Има нулева ставка по ДДС, безплатно паркиране в центъра и нулева такса общински данък. Не трябва да се плаща и екотакса, обясни Левков. Той допълни, че има редица неща, които трябва да се променят в българското законодателство. Едно от тях е дефиницията „електромобил”, която я няма в него. Левков посочи още, че в Русе вече има разработка на електромобил.

Съществен проблем пред масовото навлизане на електромобилите обаче е не само все още високата им цена, но и липсата на инфраструктура за зареждане на колите, заяви Йордан Бачовски на Международната ядрена конференция във Варна. Когато караме колата си на бензин, не мислим за зареждане, защото бензиностанции има навсякъде по пътищата, електромобилите обаче няма да може просто да се включат някъде, трябва да има изградена инфраструктура и съответен капацитет на мощност, посочи той.

Според данните, предоставени от Евростат, в момента в Европа има 330 000 електромобила. Прогнозите са, че до 2020 г. електромобилите ще достигнат 20 млн. броя, което ще бъде около 20% от европейския автопарк. За да бъде осигурена електроенергия за зареждането им и нормалното им функциониране експерти пресмятат, че ще са необходими минимум осем нови ядрени блока мощности от по 1000 мегавата, за да бъде постигната и целта за намаляване на парниковите емисии. (БТА)