83% от неплатените сметки за вода са на домакинства
83% от неплатените сметки за вода са на домакинства / netinfo

Интервю с Тодор Димов, мениджър „Клиентски сметки” в „Софийска вода”

Г-н Димов, кой е кварталът с най-много длъжници?

Това, естествено, е най-големият квартал в столицата – „Люлин”. Дългът на домакинствата там възлиза на 3,5 млн. лв. След него се нарежда центърът с 2,5 млн. лева, следват го „Младост” с около 2 млн. лева и "Дружба" с 1,8 млн. лева.

Именно в тези квартали през следващите две седмици ще изпратим най-много писма -17 191 писма, с които да напомним на некоректните клиенти за техните задължения и да им предложим заедно да намерим начин за изплащане на натрупаните сметки.

Колко напомнителни писма ще бъдат изпратени на всички длъжници в София?

Такива писма ще получат 88 306 клиента с общ дълг към „Софийска вода” над 33 млн. лева. За съжаление, броят на хората, които не си плащат водата, е доста голям. Наши длъжници в момента са 210 000 души, т.е. 40% от клиентите ни. Те са натрупали задължения към “Софийска вода” на стойност около 39 млн. лева, като 83% от тях са на домакинства.

Имат ли ефект тези писма?

Обикновено хората, които си плащат сметките за вода в рамките на 1 месец, след като са получили нашите напомнителни писма, са около 30%. През този период събираемостта ни се увеличава с около 10% и се сключват повече споразумения за разсрочено плащане. Това показва, че писмата са ефективен начин да припомним на клиентите за техните задължения.

Как може да бъде сключено споразумение за разсрочено плащане на дълга?

„Софийска вода” въведе нова облекчена схема за разсрочване на дълга, която ще бъде в сила до края на годината. Само срещу 25% от общата дължима сума и сключване на споразумение клиентите ще могат да започнат изплащането на задълженията си. Увеличаваме и срока за разсрочване на дълга от шест на осем месеца, като за времето, в което споразумението е в сила, не начисляваме наказателна лихва за просрочие върху сумата по споразумението.

Възползват ли се много от длъжниците от тези облекчения?

От началото на 2006 г. досега от гъвкавите схеми за разсрочено плащане на „Софийска вода” са се възползвали повече от 4000 домакинства и фирми. Около 40% от споразуменията са били сключени чрез нашите посредници в събирането на дълга, които посещават домовете на клиентите, а 60% - чрез центровете за услуги.

Предвиждат ли се някакви санкции за хората, които отказват да си платят сметките за вода?

Ние прилагаме всички законови средства за събиране на дълга – предявяваме съдебен иск и прекъсваме водоподаването. След влизането в сила на Общите условия за предоставяне на ВиК услуги, ние вече имаме право да спираме водата на всички длъжници. Но за нас това е крайна мярка и преди да го направим предприемаме редица други стъпки, за да напомним на нашите клиенти за техните задължения. Ако те не реагират на нашите напомнителни писма, нашите посредници за събиране на дълга ги посещават в домовете им. Това са обучени специалисти, които могат да приемат плащания, издават касова бележка и задължително се легитимират със служебни карти.

Защо според Вас хората не си плащат сметките?

Най-честата причина да не се плащат редовно сметките е, че стойността им е малка и клиентите предпочитат да се съберат няколко сметки, за да ги платят наведнъж. Понякога обаче това изчакване води до натрупване на голяма сума, която вече трудно могат да изплатят.

За съжаление, често срещан случай е и хората просто да нямат възможност да си платят сметките. Затова „Софийска вода” отдавна настоява да се въведат целеви социални помощи за вода, каквито има за парното и тока.

Третата причина за натрупване на дългове обикновено е свързана с конкретен проблем. Тогава хората просто отказват да плащат. Аз призовавам всички хора в подобна ситуация да се свържат с нас, за да намерим приемливо и за двете страни решение за изплащане на дълга.

Какви начини за плащане на водата предлагате?

Дружеството предлага над 150 възможности за плащане на сметки. Клиентите могат да платят в някой от десетте ни центъра за услуги, в 53 офиса на Easypay, в пощенските станции в София и крайградските райони.

Останалите начини са по банков път, чрез Интернет, чрез телефон и банкомат, както и чрез сайта и терминалите на Транскарт. Работим и с всички банки, които предлагат автоматично плащане на сметките за вода чрез издадените от тях кредитни и дебитни карти.