Янев: Има политици, които искат да спре да се говори за корупцията
Янев: Има политици, които искат да спре да се говори за корупцията / netinfo
Янев: Има политици, които искат да спре да се говори за корупцията
22609
Янев: Има политици, които искат да спре да се говори за корупцията
  • Янев: Има политици, които искат да спре да се говори за корупцията

Председателят на парламентарната комисия за борба с корупцията и с конфликт на интереси и парламентарна етика Яне Янев гост в предаването "Седмицата" на Дарик.

В различни посоки търсите корупцията в България. През седмицата дадохте двуседмичен срок на ДАНС да представи всички данни, с които разполага за корупция по върховете на властта, поискахте Агенция "Митници" да се отчете как се бори с корупцията и съобщихте, че на 5 ноември ще искате да се явят футболните олигарси, които не са изпълнили препоръката за разкриване на данъчно-осигурителната тайна. Да започнем подред - ДАНС. Има или няма доклад за корупцията по върховете?

В ДАНС би било редно да има много документи, как се наричат те е друг въпрос. Дали са анализи, дали справки, дали докладни записки или по друг начин озаглавени документи, но трябва да има, защото има цяла дирекция "Противодействие на корупцията" и ако нищо не е работено през тази година - година и няколко месеца, ще се окаже, че българският данъкоплатец е финансирал някакви държавни служители, които не си вършат работата.

Тоест вие искате всичката информация, събирана под каквито и да е форми от ДАНС за корупция по висшите етажи на властта.

Да, защото сме парламентарна република и би било редно да има реален парламентарен контрол.

Вестник "Галерия", който излиза от тази седмица, под псевдоними и прякори цитира конкретни случаи.

Да, така е и на мен ми е много интересно - в обществото сякаш има определени политици, които искат тази тема да се забрави. Искат да се спре изобщо да се говори за корупцията и корупционните практики и да се каже едва ли не, че няма нищо за никого от бившите министри и висши държавни служители. Аз смятам, че в ДАНС има достатъчно много информация, защото само ние от "Ред, законност и справедливост" по време на 40-ото Народно събрание сме внесли в ДАНС и във Върховна касационна прокуратура и в Софийска градска прокуратура повече от 50-60 сигнала. Те са били за министри, за заместник-министри, за областни управители, за прокурори, за съдии, за висши държавни чиновници тип "Мургина", така че няма как по тези сигнали да няма преписки, да няма постановления или да няма дела, оперативни, в ДАНС. Това е невъзможно и който твърди, че няма такива документи, значи има за цел да ги прикрие.

Ами те твърдят... всички отричаха, от предишния министър-председател, настоящият каза, че не знае за доклад за висшите корумпирани държавници, президентът отрече.

Прилагат се двойни стандарти. Пред обществото се говори едно, на четири очи - друго, в по-тесен партиен кръг - трето. Такъв тип лицемерна политика не е добра за която и да било нормална държава.

Тоест вие казвате, че висшите държавници, които твърдят, че не са информирани за корумпираните си колеги, са информирани.

Аз не зная дали са информирани или не са, но зная, че е редно тази информация да бъде предоставена, за корупцията, на нашата комисия и на комисията за контрол на ДАНС, защото сме парламентарна република и вече ние ще преценим каква част от тази информация може да се оповести, коя не е класифицирана информация и коя не съставлява държавна тайна.

Защо не подкрепихте впрочем промените в ДАНС, чрез измененията в Закона за МВР през тази седмица?

Подкрепихме законопроекта за изменение и допълнение на Закона за ДАНС. Не подкрепихме промените в Закона за МВР, защото считаме, че...

Те нали се водеха пряко свързани?  

Не, има разлика между единия и другия законопроект. Освен това ние подкрепихме законопроекта за изменение и допълнение на Закона за ДАНС под условие и условието е, че между първо и второ четене ние ще внесем нашите поправки и се надяваме ГЕРБ да ги приеме. Ако не ги приеме, тогава няма да подкрепим законопроекта, защото в този законопроект, да речем, никъде няма текстове, регламентиращи парламентарния контрол. Трябва в закона ясно и категорично  да се знае как се осъществява парламентарният контрол на ДАНС. В противен случай ще нарушим това, което Европейската комисия поиска от България в последния си доклад.

Тоест вие какво искате за парламентарния контрол, да пише различно от това, което сега?

Сега няма текстове за парламентарния контрол. Има един текст, който е съвсем пожелателен. Парламентарният контрол е нещо изключително сериозно по отношение на ДАНС...

Вие искате подробно да се разпише кой кому какво дава, как дава, като информация, кога го дава?

Точно така.

Ясно. Корупцията в митниците. Казвате, че имате томове информация при нас, кои при вас? Томове информация за редица корупционни практики в митниците.

В Комисията за борба с корупцията и конфликт на интереси...

При вас?

...да...

Във вашата комисия?

...има няколко тома.

Какво пише в том 1?

В том 1 до том 3, ако не ме лъже паметта, те са над 5-6000 страници, са всички данни, събрани по време на 40-ото Народно събрание. Аз изисках от архива. Документите са в моята каса. Наистина нещата ще са много сериозни, тъй като е събирана информация не само за администрацията тук, в София, но и за регионалните поделения и бюра, митнически. Там по конкретен начин са описани корупционните схеми. Как един митничар влиза в системата, като подставено лице на определена групировка, какви схеми осъществява и тогава, когато спре, да речем, да осъществява дейности, свързани с интересите на въпросната групировка, той бива премахнат. Затова е много важно, тъй като и сега новото ръководство съобщи, че въвежда нови критерии за подбор на митничарите, ние искаме да знаем дали тази практика е избегната. И искаме заедно с тях да съгласуваме и какви законодателни инициативи бързи да се предприемат, за да се спрат подобни порочни практики. Но това е най-дребното, което ви споменах. В нашата комисия има документи за паневропейски митнически корупционни схеми, които са...

Кажете една паневропейска корупционна схема.

Да речем, схемата с внос на китайски лук е паневропейска, защото през България, през Гърция са осъществени... цели композиции са прекарани само по документи, без изобщо да има движение на стоки.

А, тук измамата е не да не се обмити някаква стока, а да се води, че влиза и излиза?

Точно така.

И да се използва ДДС?

Точно така. Но освен това има и други много фини...

Пак китайски лук?

С китайски.

То звучи пък тъпо, честно казано, да избереш китайски лук за схемата.

И е много просто. Знаете ли как го хванахме? Поискахме данни каква е консумацията, годишната, на лук в България. Съпоставихме колко чрез митническите документи е внесено от тази до тази дата и се оказа, че българинът средно на ден консумира по около 2 кг лук. Нали можете да си представите какво безобразие е това?

Кой стои зад тази схема? Кой я е прилагал тук?

Това е организирана престъпна група, която...

А тая престъпна вързана ли е с власт, с партии, с известни хора или са някакви мутри, които...

Не, не, вързана е, и то сериозно е вързана.

И кой... кой е ял лука тук?

Тук не става въпрос само за мафията, свързана с китайския лук. Подобна мафия има с черна техника. Подобна мафия има с...

Черната техника и тя ли фиктивно се внася?
 
Друга е схемата там.

Там, каква е?

Има също много интересни схеми, свързани с цигарите, с алкохола, особено с алкохола е нещо страшно.

Чакайте сега наред. С черната как...

Защото сме...

Хайде изберете вие с какво, за алкохола започнахте да казвате. Там каква е, с алкохола схемата?

България може да създаде изключително голям проблем в рамките на целия ЕС, защото аз миналата седмица бях в Европейската комисия в генералната дирекция по акцизи и митническа политика и там хората са изпаднали в потрес, разглеждайки всички схеми в България, свързани от нелегалното производство на алкохол до износа за трети страни, в това число и за европейски, на алкохол менте. Защото вие знаете, че най-добрите вина имат цена, под която не може да се падне. Има вина, които са по-нискокачествени и в Европа, но все пак са от грозде и струват в рамките на около 5 евро. В България нали знаете, че има масово по магазинната мрежа вина, които са 2-3 лв., дори и по-ниски цени.

И как става това?

Това става с шира, с химикали, с оцветители и с производство, което не се прави за съжаление само в гаражите на Цар Киро, а и в по-големите индустриални предприятия. Затова, като се съпостави производството на грозде по години и произведеното количество ракия и вино, се вижда, че има диаметрална разлика и това нещо, като се съпостави с печатниците, които работят за производство на бандероли в съседна Република Турция и се внасят също нелегално дори самите фалшиви бандероли в България, ужасът става панически в Европейската комисия.

Тоест вие описвате колко е просто. Взимаш и виждаш колко лук яде българинът, виждаш колко лук е влязъл и разбираш кой е прибрал ДДС-то от лука.

Да, корупцията може да се открие много лесно, стига да има воля.

А във футбола?

Ние взехме решение да извикаме на 5 ноември всички така наречени футболни босове или футболни олигарси да се явят пред комисията и да дадат обяснение.

Какво очаквате да ви кажат?

Комисията ще заседава заедно с ръководството на Национална агенция за приходи, ще поканим г-н Стефанов, а също така аз съм разговарял предварително с главния прокурор на републиката, ще искам да има поне двама прокурори от Върховна касационна прокуратура.

А то е очевидно за какво става дума. Гледаш футболист, кара суперколи, облечен със супердруги, ходи в суперзаведения и се води на 200 лева заплата. Какво да ви обяснят тези босове футболни?

Питам аз като е очевидно и то е очевидно не от вчера, а може би от 15 години и повече, какво е предприела държавата до момента. Защо дава възможност във футбола да има огромен сив сектор, защо? Те извън държавата ли са, извън данъчно-осигурителното законодателство ли са, къде се намират? Затова тази порочна практика трябва веднъж завинаги да се спре, защото през футбола се въртят стотици милиони и част от тези милиони трябва да влязат в държавната хазна. В противен случай трябва да се каже, че футболът е извън законодателството и може да си прави каквото си иска и по същия начин вече ще важи и за другите видове спорт и не само за спорт, а и за много други дейности.

Ще изследвате ли корупционния скандал във Висшия съдебен съвет?

Аз разговарях вчера с председателя на комисията за борба с корупцията и етиката във Висшия съдебен съвет г-н Цони Цонев. Ние ще се видим с него в началото на следващата седмица и най-вероятно в кратък срок от време двете комисии ще имат съвместно заседание и ще излезем с конкретни решения.

Ще се намери ли отговор на въпроса Красьо Черничкия ли избира магистратите на България?

Да не се появи примерно един Иван Беличкия и нещата да станат още по-страшни, защото...

А вие да не би да намеквате за двете лобита и че едното лоби, за които четох по вестниците, и едното лоби било надделяло всъщност над другото?

Аз смятам, че в съдебната система има много сериозни проблеми, но тези проблеми са и в резултат на текстове в конституцията, които са изключително противоречиви и неясни. Докато в българската конституция няма ясна дефиниция по отношение на самия статут на магистратите и ясното разграничаване между съдебна, законодателна и изпълнителна власт, а също и по отношение на мандатността и конфликта на интереси, нищо не може да се случи, а освен това в съдебната система има страшни зависимости. Освен това има несъпоставима с нито една европейска страна шуробаджанащина. Това е абсурдно. Има цели районни и окръжни съдилища, които са се превърнали в манифактура за съдебни решения в полза на определени фамилии, които са навързани съпруг шеф на съд, съпруга адвокатка, кум шеф на районен съд, съпругата му също адвокатка и...

Това за кой съд говорите?

Има много такива съдилища.

Примерно, примерно?

Но аз мога да ви кажа, че в нашата комисия през последните две седмици са дошли няколко, мисля, че са седем, сигнала по отношение на окръжен съд Благоевград. Там има едно много интересно каре Аршинков - Аршинкова, Харамлийски - Харамлийска, за което са написани, така, изключително интересни неща и зависимости, за които аз...

Какви?

Аз не мога да влизам в детайли, защото считам, че компетентните институции, в това число и ДАНС трябва да си свършат работата докрай. Но тази практика е много порочна по отношение на кадруването в съдебната система. Да речем, казват, че един адвокат нямало никакъв проблем съпругата му да бъде шеф на окръжния съд или на районния съд. Има проблем и той е много голям, особено когато се знае, че въпросният адвокат е назначил съпругата си на този пост с неговото влияние във Висшия съдебен съвет. Но има и много други примери. Ще ви дам нещо простичко като пример, да речем, Висшият съдебен съвет взема решение, че един съдия от Тутраканския районен съд трябва да го премести в районен съд Свиленград, за да няма зависимост, да не познава никого, да бъде по-безпристрастен и т.н. Той, като отиде в Свиленград, първото нещо е да поиска ведомствено жилище. Отива при кмета. Кметът обикновено е тартор на местната мафия. Първото, което прави, е да залъже съдията да му даде ведомствено жилище, след което съдията влиза в тази компания - кмет, заместник-кметове, шеф на полицията, местни магистрати, и те си стават, както казва народът, една тайфа и вече всичко е в техни ръце. Изобщо няма истинско правосъдие, няма ред. Нещата са феодализирани.

Това Иван Беличкия случайно ли беше или нещо искате да кажете?

Давам го...

Защото, той и Красьо Черничкия беше случайно, нали, а пък се оказа, че си го има.

По принцип вие сте забелязали, че аз...

Има ли Иван Беличкия?

...че аз не говоря случайни неща, макар и някога...

Тоест зад Иван Беличкия стои някой?

Макар и някога да използвам само сравнения адхок, те не са случайни. Има и други лобисти извън т.нар. Черничкия, така да го кажем по-точно.

Вашата работа има и друга страна обаче - защита на несправедливо набедените. Сега, седмицата даде един фрапиращ пример, не говоря за общи констатации, ама с това пиано на Лора Каравелова и Емилия Масларова... Не коментираме всичко друго, което се изписа за нея, ама със сигнал, набеждават я, че била взела пианото на Лора Каравелова, то си се оказва в Националния исторически музей. Отдавна дарено, така да се каже, даже спасено.

Искам да не се приемат тези неща буквално. Колежката Елеонора Николова, която е експерт към комисията, просто прочете отделни абзаци от сигнала. Но този сигнал има и изключително точна фактология. Ваши колеги, журналисти, са правили журналистически разследвания. Ние се постарахме да изискаме и документи от компетентните институции, в това число и от Агенцията по вписвания, по отношения на имоти и нещата не са такива, каквито се опитва да интерпретира г-жа Масларова.

Тя казва, че има толкова, точно толкова имоти в Стара Загора, колкото е и пианото на Лора Каравелова при нея.

Това е много лековато оправдание, което няма да издържи. Гарантирам ви.

Тоест вие сега твърдите, че имате документи, с които ще го докажете...

Ние имаме...

...че наистина справка от Агенцията по вписванията, което... 

Ние... ние имаме не само тези документи, имаме и други документи, за които аз в момента няма да коментирам, но сме възложили и повторна проверка на компетентните институции и вие сам ще се убедите, че г-жа Масларова не е толкова, така, безобидна политическа светица, каквато се опитва да се изкара пред обществото.

Преди малко и с Овчаров говорихме, че пък и той смята, че е несправедливо набеждаван, офшорните фирми, за които говори Капон.

Нека да дойдат...

Не фирми, а сметки, извинете.

Нека да дойдат справките и тогава вече, ако е наистина така, лично аз като председател на комисията ще напиша едно открито...

Ще се извините и на двамата ако справките не ги потвърдят.

Да, разбира се.

Изборите в София. Защо с отделен кандидат? Не помагате ли така, не давате ли, чак да помагате, ама да давате шанс на БСП да си вярва, че може да иде на втори тур срещу Йорданка Фандъкова, като вие излизате с друго лице?

Напротив. Ние отнемаме възможността на бившите комунисти от БСП да бъдат опозиция и да бъдат алтернатива. Защото те никога не са били опозиция в София, въпреки че са се водили такава в продължение на 20 години, защото те бяха част от разпределителите на общинската баница. Бяха част от бордовете в общинските фирми. Имаха и продължават да имат чиновници както в общината, така и в районните кметства. И сега да играят някакъв театър, и то изключително семпла постановка, е безсмислено. Ние добре познаваме процесите и затова считаме, че най-после, след 20 години столицата трябва да има кмет технократ. А архитект Попов е изключително подготвен човек, който може да седне в кметския стол и да започне да управлява, а не да се учи там, както между впрочем се е случвало много пъти през годините.