Предлагат само таксита с разрешително да посрещат пътници от Летище-София
Предлагат само таксита с разрешително да посрещат пътници от Летище-София / снимка: Sofia Photo Agency

Тези дни отново тече дискусия дали да бъде въведен таван на тарифите на таксиметровите услуги или пък да има единни цени, които да се определят от общините. Целта е да се ограничат злоупотребите, защото продължават да работят онези таксиджии, от които сигурно сте се опарили, тъй като возят на 2 лева на километър, а свободният пазар го позволява.

Председателят на Националния съюз на превозвачите Румен Крумов има друга идея относно тарифите на таксиметровите услуги. Ето какво каза Крумов за Дарик:

За нас правилното е така, както има европейски практики в страните от ЕС - там, където има регулации в цените на свободния пазар, тъй като това е от свободните пазари, със свободно ценообразуване, по принцип контролът се осъществява от  междуведомствена комисия, в която участват представители от съответното ресорно министерство, на съответната местна информация, представители на съответния бранш, за чиято услуга ще се коментират цените, както и представители на различните организации, които представляват правата на потребителите. Това е механизмът в страните от ЕС, в които има регулация, по този начин се прилага регулация в цените. Съответно бизнесът заявява своето желание за цени, доказва го със съответните разчети и това нещо се проверява от представителите на междуведомствената комисия. При съгласие се определя диапазон, като минимални и максимални цени. Предоставя се право на работещите на пазара в този диапазон да решат къде ще застанат.

Който е извън диапазона?

Предполага се разпоредбите на този орган, взетите решения са общовалидни за всички, които работят в един пазар. Така че всеки един, който можем да срещнем - първо, това е рядка практика в част от държавите като Германия, Франция и други страни, където се прилага този механизъм. Явно хората там си имат и самодисциплина. Предполага се, че при отклонения от това, което е взето като решения, се прилагат съответни санкции, но това е един по-сложен процес, тъй като тези всичките неща трябва да бъдат вкарани в съответните законодателни промени.

Как да се разкарат такситата от аерогарата без да се въведе някаква нова регулация?

Пак отиваме до възможни и невъзможни решения. Преди да коментираме дали трябва да се ограничава цената, има едно много елементарно решение. Чисто технически казано, въпросът е да не се позволява на този тип автомобили, които не са включени в състава на обслужващите летището по дадената квота от конкурсите, да им се забранява достъпът до там. Не в частта, в която да закарат някого - никой не може да забрани на някой да закара пътник до съответната дестинация, в случая летището, но категорично да им бъде забранено да взимат пътници оттам. Измамата най-често се случва не със закарване на пътника до летището, а с взимане от летището и закарване до града. Въпросът е чисто технически като изпълнение и се нуждае от едно-две дребни разпореждания към съответните представители на администрацията по място - шефът на летищна администрация, Гранична полиция, органите на МВР и т.н. Там проблемът може да бъде решен с една елементарна реорганизация на възможностите за движение пред терминалите, където излизат пътниците. По цял свят пътникопотоците пристигащи и заминаващи от летищата са разделени. За съжаление в повечето европейски летища е направено съвсем различни от нашия тип решения, защото там терминалите са изградени на нива. Ясно е, че на първо ниво са занимаващите, второ-трето ниво са пристигащите на летището. Транспортните средства, обслужващи различните нива на терминалите, няма досег помежду си. Не виждам трезвомислещ човек, който да одобри практиката в страната, при която при средни нива на цените на таксиметровата услуга в страната - ако кажем, че е лев на километър, не виждам човек, който да приема нормално, че може да съществува такси, което да иска 10 лева на километър. Тук цените се доближават до някой друг тип превози в други точки на света, като например авиотаксита - вертолети и други такива. Само че ние не говорим за това, а за същия познат таксиметров превоз с автомобил, който автомобил с нищо не е по-различен от основния състав на такситата в града. Не е лимузина, шофьорът не е облечен с фрак, със сигурност не владее 5-6 езика и със сигурност автомобилът не предлага хранене или някакви други услуги, така че тази цена да е мотивирана да е по-различна от стандартната позната таксиметрова цена.