По света има интелигентни транспортни системи, у нас - катаджии
По света има интелигентни транспортни системи, у нас - катаджии / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова
По света има интелигентни транспортни системи, у нас - катаджии
49065
По света има интелигентни транспортни системи, у нас - катаджии
  • По света има интелигентни транспортни системи, у нас - катаджии

Председателят на управителния съвет на агенция „Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров в „Седмицата” на Дарик:

Вие бяхте последният събеседник в „Седмицата” преди предаването „Годината” през декември. Помните тогава как обяснявахте как сте готови за зимното почистване. Само имаше да подпишете другата седмица с фирмата за автомагистрала „Люлин” и всичко беше наред.

Точно така, точно така казах.

И? И?

И продължавам и в момента да твърдя, че структурите на пътната агенция наистина бяха готови и са готови за посрещане на зимата и справяне с тази ситуация. Това, което се получи на автомагистрала „Хемус” в този участък между тунела Топли дол и Витиня, е един участък от 2 км, който може би ще разнищя след малко повече, но това, което искам да кажа, е, че пътната агенция се грижи за около 20 000, повече от 20 000 км пътна мрежа и в този ден, мога смело да кажа, че до следващия ден на сутринта тези 20 000 км на 90% бяха изчистени.

Част от проблема е, че никой не очаква до следващия ден на сутринта. Очакванията, които създаде министър-председателят, с изказването си от миналата година, че снежинките от въздуха ще ги ловите, е, че няма да има сняг по пътищата.

Разбира се, министър-председателят като добър политик той желае това нещо да се случи. Но ние имаме, така, определени норми и нормативи, които между другото са европейски на 100%, тъй като са взети от Германия и Австрия, където много ясно е разписано, че при обилен снеговалеж фирмата трябва да чисти, т.е. да осигурява проходимост, но върху пътното платно в зависимост от класа на пътя може да се допуска снежна покривка от 3 см до 10 см утъпкан сняг, независимо дали е магистрала или трети клас път. Чак след спирането на снеговалежа на 100%, тогава вече има изисквания, пак от класа на пътя, от автомагистрала до трети клас, в какво време трябва да бъде изчистено пътното платно, и то една лента. Говорим значи…

В какво време?

…за автомагистралата. След втория час. След втория час след спиране…

От спиране, да. Ами, ако вали три дни?

…от спиране на снеговалежа. Ако вали три дни, през цялото време хората не трябва да виждат асфалт. Така е по норматив, така е в Европа, така е навсякъде. Защото не може, докато се чисти, просто цената, която трябва да се плати с това, което трябва да се изпълни, просто не се връзва.

Всъщност това е несъстоялият се дебат в България. То всичко може, но има цена.

Абсолютно…

Колко са готови да платят българите, за да бъде абсолютно изчистено? Колко струва да бъде на асфалт непрекъснато, колкото и да вали?

За да бъде на асфалт непрекъснато, трябва да бъдат хвърляни непрекъснато най-скъпите химикали, това са магнезиевият и калциевият двухлорид, които примерно ще оскъпят може би от 10 до 20 пъти цената на това, което е в момента.

В момента е 50 милиона и вие казвате ще стане милиард. Т.е., ако българите…

Не, няма да стане милиард.

…дадат милиард или между половин милиард…

Не, силно е казано, но половин милиард…

…или между половин милиард и милиард…

Да, тогава може да искаме и да излиза на магистралата в цялото си трасе, по цялата си ширина и българите през цялото време ще се движат по асфалт и с летни гуми, ако желаят.

Конкретните упреци. Росен Плевнелиев е сключил лоши договори, това е единият упрек.

Не бих казал, не бих казал.

Плаща се за готовност, а не за свършена работа. Според вестник „Сега” няма условия за качеството на услугата. Договорите трудно се прекратяват.

Не, мога веднага да направя пълно опровержение на това нещо. Договорите са добри. Наистина няма фирма, няма човек в държавата, изобщо в света, стига да не е, така, от добро сърце да го прави, който да свърши някаква работа без това нещо да му е възложено и да му се плаща. В нашите договори, които са сключени, тези 4-годишни договори, наистина има пари, които се дават за т. нар. стенд бай или патрулна дейност. В момента, в който има очакване да настане зимна обстановка, фирмите започват да осигуряват и да правят разстановки по опорните пунктове по пътното платно, своите хора, своите машини. Те следят там, следят времето. Разбира се, не е задължително да вали сняг. Примерно след една роса сутрин и ниски температури се образува поледица по пътното платно. Фирмата трябва да мине и да разхвърли химикал, за да може… или сол, или пясък, в зависимост от класа на пътя, за да може там хората да не се пребият, да не се пързалят. Същото се случва, нали, когато вали вечер, ръми, което беше през декември месец вечерта, през нощта замръзва. През цялата нощ фирмата трябва да обработва този…

Не, то е абсолютно логично, че дори и роса да няма, и сняг да няма, обаче, ако може да има, за да се поддържа определена техника, това струва цена.

През зимния период тези неща ги има, защото температурите през нощта падат под нулата. Много рядко…

Въпросът е обаче има ли освен тези параметри в договорите други, свързани с качеството на услугата?

Абсолютно. Абсолютно има. Всички плащания към фирмите са обвързани с качество. И точно тези нормативи, за които преди малко говорих, са заложени в договори…

Немски?


Немски нормативи и фирмите се окачествява… тяхната дейност и тяхната работа се окачествява по тях. Т.е. те до втория час след спирането на снеговалежа за автомагистралите трябва да са почистили едното платно със сигурност и до четвъртия или до шестия час трябва да почистват и второто платно. За аварийната лента няма такова изискване, отсега искам да предупредя. Защото четох по форумите - защо аварийната лента имала сняг, има сняг. Така е, такива са изискванията. В смисъл допуските са такива, така че този сняг фирмата няма къде. Задължително е  обаче, това беше единият проблем на „Хемус” - за автомагистралите трябва да има наличието на роторен снегорин.

Това е другият проблем, който беше поставен, че всъщност техника няма. Поръчките са правени така, че фирмите показват едни и същи машини, като си ги наемат едни от други и като обаче завали в цяла България ток… сняг, няма как да бъде изчистено.

Не. И това ще го опровергая, защото и с тези договори, и това нещо се прекъсна, защото ние наистина имахме такъв плачевен опит, и то не точно в нашия бранш, нали, в републиканската пътна мрежа, а обикновено фирмите, които почистват републиканската пътна мрежа, имат сключени договори със съответната община, където се намира тази… и сключват договори с общината със същите машини да чистят на общинската пътна мрежа. Затова ние заложихме едно условие те да бъдат оборудвани с джипиес устройства, за да може накрая, когато дойде сертификатът и ние получим от оператора, който поддържа тази система, списъка, нали, къде са били машините в съответния час, в съответната ситуация, ние да правим корекции на цената, да налагаме санкция и ако машината не е била там, а е била примерно на уличната мрежа на съответното градче или село и т.н.

Колко роторни снегорина има в България?

В България има някъде около 30 роторни снегорина. Те са разпределени обаче в цялата страна. За съжаление обаче те са, така, на доста преклонна възраст, но…

А има ли кой да ги кара, защото според вътрешния министър Цветан Цветанов… той разви една такава теза, че имало снегорин в автомагистрали, ама нямало кой да го кара.

Точно така. За съжаление това беше обяснението от фирмата, защото, за да може… тъй като в неделя ние очаквахме отново снеговалеж, в събота беше паднал много сняг, наистина много сняг, бяха се образували отстрани едни стени от порядъка на 1,5-2 м. Така или иначе фирмата, ако започне с обикновените дъски или гребла да изтиква снега, той просто няма къде да отиде. И затова трябваше роторен снегорин, който да изхвърли снега на 30 м встрани, за да може да освободи място, ако завали сняг в неделя, той да има къде да бъде изчистен, да бъде отстранен. Оказа се, че фирмата има роторен снегорин, но нямало шофьор. Сега, случил се някакъв инцидент бил починал и нямало кой да го кара. Това беше обяснението на…

Предният ден умрял човекът или?

Не, не, сега не мога да твърдя кога е умрял, но бил починал и те не намерили заместник за водача на роторния снегорин. Сега, колкото и смешно да звучи, но тогава въобще не ни беше смешно. И тогава благодарение на г-н Цветанов и бързата реакция там на кризисния щаб и на министър Павлова, разбира се, и на министър Московски искам пак да му благодаря лично, от летище София дадоха два роторни снегорина, които да минат по трасето на „Хемус” и да го изчистят и в неделя то беше освободено.

Ама това, че е починал… Вие изброихте половината правителство се занимава…

Абсолютно не им е работа, затова.

…с въпроса, че умрял някакъв човек, нали, Бог да го прости, няма кой да кара роторния снегорин.

Аз ги изброих, защото те така или иначе са в кризисния щаб, който заседава в подобен род ситуации, но абсолютно…

А може ли… Докога снегът ще бъде криза в България? Ние сме страна с ярко изразени четири сезона, в смисъл зима има винаги.

Абсолютно е така, но аз пак казвам, че това, което се случи миналия уикенд и снегът, който падна, видяхме, имаше поражения и по енергопреносната мрежа, имаше затрупани хора и хората казаха, че от 50 години такъв сняг не е валял. Далеч съм от мисълта да се оправдая. Нашите пътища, аз пак казвам…

Няма… Не се порових да видя, това за 50-те години, имам чувството, че всеки път, като падне по-голям сняг, и се казва, че от 50 години не е падал.

И аз също не съм се ровил, защото за мен няма никакво значение, но така или иначе пътната мрежа в рамките на следващите три дена беше почистена и аз това мога да го заявя.

Другият упрек - КАТ не е съдействал за спиране на тировете. Всъщност към това колегата Явор Дачков, четох в „Галерия” в една статия, поставя въпроса, че КАТ изобщо не е дал адекватна информация чрез медиите за заобиколни маршрути.

А, не, това за обиколните маршрути мога, така, да заявя отговорно, че не е вярно. Не знам за КАТ, но нашите служители от нашия ситуационен център, от нашия пресцентър, даваха постоянно, ежесекундно, ако мога така да се изразя, за много…

Сега, с това, което сме гледали по света ние нямаме това на магистралите, нали, в Европа, там пише за човек, докато кара, може да види къде да се отклони, че го съветват, защото напред има задръстване. Това в нашия случай може да се реши чрез радиостанциите, разбира се, но това трябва да бъде…

Интелигентни транспортни системи…

...непрекъснато и това трябва едни хора от КАТ непрекъснато да дават тази информация. Това не е работа на пътната…

Това се нарича интелигентни транспортни системи, които да дават актуална информация за пътната обстановка във всеки един момент, водачите да бъдат…

При нас тези интелигентни системи са катаджиите.

Точно така. Те изземват тези функции. За съжаление е тяхно и мое…

И според вас интелигентни системи ли са нашите катаджии?

Ами аз съм много далече и даже трябва да ви кажа, че времето, което прекарах миналия уикенд на магистралата, защото имаше голяма вероятност и хората да останат и през нощта там, но за наша радост успяхме да се справим със ситуацията, много… мога да кажа, че тези хора работят самоотвержено там, и може да ги плюем по медии, нали. Аз и вчера казах в едно предаване… много е лесно…

Знаете ли какъв е проблемът, г-н Лазаров? Как може като падне сняг за самоотверженост да говорим? В смисъл в нормалния свят това са естествени неща. Ами то това им е… Това, че някой си върши работата, нали, все едно сега вие сте самоотвержен, че дойдохте тук да дадете интервю.

В останалия свят…

Нали, аз самоотвержено водя това предаване.

И по телевизията видяхме, затварят се магистралите най-спокойно и никой не ги упреква, че магистралата е била затворена.

Да, въпрос на създаване на очаквания.

Абсолютно.

Когато обаче политиците създават очакването, че се ловят снежинките от въздуха, тогава и хората се дразнят, като видят снежинка, която не е уловена във въздуха.

Не, просто хората наистина трябва да приравнят очакванията си и да бъдат… все пак това, което виждат, въпреки че им се налага някой път да търпят, така, леки неудобства, да седят няколко часа нали, да изчакат… в смисъл така малко в кавички казах леки, нали… Защото ако един, всеки един човек, ако се поставим на неговото място и седи три часа или пет часа в снега, без да мръдне, ще се изнерви. Същото се случи и на „Хемус”. Затова полицаите много трудно удържаха ситуацията, защото хората бяха много изнервени и там е вината на „Автомагистрали”, защото още на първия час те не са предприели действия за реверсивно движение в свободната лента, тоест тези хора да не седят два часа или пет часа или шест-седем часа в снега, а да бъдат спирани тези от посока София, защото движението от  посока София - Варна беше окей, нали, при зимни условия бавно, но беше проходима лентата…

А и да отворят една лента.

Една лента, като на светофарен принцип, един час…

Това кой трябва да го реши…

Е, това трябваше да го реши…

Пътната управа или КАТ?

Не, това трябваше да го реши „Автомагистрали” ЕАД. Ние имаме едни подписани споразумения, едни планове за действие, в които много ясно е разписано кой прави организацията. И пътната агенция… аз, защото всички, така, благославят пътната агенция, нали… пътната агенция е администратор, министерството е администратор… Те наемат… точно за тази цел ние плащаме на компетентни хора, на хора, които имат опит в това, това са фирмите, да създават тази организация, тези планове са подписани и с КАТ, и с автомобилната администрация, и с „Гражданска защита” и те трябва да се изпълняват. И там пише, че точно…

Ние излъчвахме оплаквания от уволнения вече шеф на „Автомагистрали”, че КАТ не съдейства.

Ами аз четох такива… КАТ не са дърпали… КАТ нямат, с астрите ли да дърпат по-точно тировете? С кое тези момчета да дърпат тировете? КАТ са контрол, те осъществяват контрол по движението, по трафика. Кой, кой да дърпа? „Гражданска защита” аз лично, като отидох, видях татрата, техните джипове вадеха колите от… задръстеното платно, но след като беше свободно другото платно... просто те се уплашиха, значи, ръководителите на тази фирма. Между другото аз искам, не знам дали това ще ги извини, но г-н Антонов, когато го видях, той не беше спал два дена, той от петък беше на трасето, до събота сутринта той не се е прибирал. Той наистина физически не е издържал, но тук е организацията на борда, да могат да се завъртят, като той е вече… значи, човешката физика има някакъв предел…

То и това не е нужно, едва ли…

Да, и това не нужно, но той е преценил, че ситуацията е кризисна…

Трябва да се създава такава организация, че никой да не загива като падне сняг, в организацията на почистването.

Ами за наша радост поне в тези участъци, които бяха критични за пътната агенция, всичко се е размина благополучно само с благословия от страна на хората.

Добре, сега има дебати за възможни решения. Без тирове в петък, събота и неделя и празнични дни от 16.00 до 22.00 ч. през цялата година, а не както е сега от 20 май до 30 септември, нали това е периодът…

Да, точно така.

Според вас… Понеже браншът пък на автопревозвачите…

Аз лично също не подкрепям тази идея. Не подкрепям тази идея, защото въпреки, така, лошото стечение на обстоятелствата, че все вали събота и неделя, нали, обикновено, много трудно е… големи са загубите за икономиката. Пак обществото трябва прецени къде е златната среда, дали да плати цената тези тирове да седят два дена, да не зареждат, да не доставят стоки, да натоварват трафика в…

Другите дни.

…работните дни, когато… и  другите хора също работят и пътуват. Нали си представяте, че ако два дена не вървят тирове, в момента само минават около 3000 тира за денонощие на този участък на автомагистралата. 3800 ТИР-а минават. Като се съберат, значи в понеделник ще има 20 000 ТИР-а, те… лека кола няма да може да мине там.

Не, то част от проблема с леките коли ще се реши, когато бъдат арестувани  всички с летните гуми, другото предложение.

Със сигурност това е…

Как го виждате това с арестуването?

С арестуването… адмирирам го абсолютно, защото въпреки… това пак е цена. Аз… това си говорихме, той вика ти знаеш ли ако си сменя всичките гуми, аз имам 20 гуми на камиона, 20 гуми по 1500 лева, той си прави…

Ама то нали нямало на камионите, аз да ви кажа съм дилетант…

Не, не, няма летни гуми.

На камионите нямало летни гуми, а вие давате пример за гуми.

Ама аз давам, аз давам гуми… ама те са един миг преди да станат полирани гумите на камионите. Значи регенерати - разпадат се, гуми, които са изтъркани, нали, те ги слагат на задвижващите оси, на предните колелета, но отзад и еди-къде си, гумите са по една, ги комбинират, просто недоимъкът и икономиите, които правят и собствениците на камионите, аз и това го разбирам. Защото той, за да смени 20, за да си сложи 20 нови гуми, не говоря… защото наистина камионите нямат зимни летни, нямат такива, те имат за задвижвана ос, имат различни грайфери и т.н., но той, за да си смени гумите, трябва да даде 50 000 лева. Е как ще ги избие, с какво по-точно, в тази криза, в тези дни…

А какво - да карат с тези гуми, дето пързаля ли?

Ами това правят.

Ама вие за това ли сте?

Ами това правят, по-скоро да си купят вериги, да си сменят… да, де, ама за да сложи веригата, трябва да слезе в студа. Ще му е студено малко нали, така един час да се бори с…

Аз много не разбрах какви са решенията. В смисъл като завали утре, то кога ще завали? Какъв е проблемът…

Не, ако завали, наистина трябва да бъдат спирани тежкотоварните камиони, докато обстановката се нормализира, и в смисъл се почисти нормално, да има нормална проходимост. Дори да има проблем с гумите, той да не се отрази на движението на автомобила. Тогава трябва да бъдат спирани тези камиони. Но ако обстановката е нормална, времето е хубаво, защо трябва да спираме тировете в петък, от петък до понеделник?

Почнахте ли проверки на пътните фирми, за което заговори Цветан Цветанов?

Да, започнаха проверки. Да, разбира се, започнаха проверки за наличието, разбира се. И първите проверки, които преминаха, има известни отклонения, казвам при някои фирми, при някои няма.

Какви отклонения?

Ами в смисъл не можаха да покажат част от техниката.

Е, т.е. тоя номер с лъгането, че имаш техника…

Да, но част от техниката, казвам, не мога да… В много от случаите имаше и добрия пример - старата техника беше махната и беше купена нова. Имаше и добрия пример. Така че проверките вървят, накрая ще излезем с един анализ. Между другото аз искам, за да… понеже предугаждам следващия ви въпрос. На сайта на агенцията в края на януари, когато бъде направен анализът на декември месец и в края на февруари анализа, тъй като сертификатите за плащане вървят с месеци назад малко, ще качим всички фирми, които ще бъдат наказани за тази ситуация от миналия уикенд. Публично ще го направим.

С какво ще ги накажете?

Финансово, разбира се.

По договорите, има такива.

Да, по договорите има… финансово.

Как върви продажбата на винетките?

Винетките вървят нормално. Мога да кажа, че от началото на годината около 5 милиона са ни приходите от винетки.

А миналата колко беше по това време?

Миналата по това време горе-долу същия порядък, това са ни
силните месеци в началото…

Ама, т.е. няма да продадете повече винетки, т.е. пак много народ ще излъже…

Не, не може… сега не мога да… в момента все пак са минали около 10 - 15 дни вече, ще станат утре, така че…

Винетките трябва да се купят до 31 януари за цялата година, тия, които си я взимат, старите важат до 31 януари.

Точно така.

Старата се изчегърта, защото катаджиите глобяват…

За видимост.

…за видимост, а всъщност далечната цел е да не могат да се заблуждава отдалече. Нали ги правите различни цветове?

Точно така, с различен вят, с различен дизайн, за да може те да се ориентират лесно, без да спират автомобила дали има винетка или не.

Сега нямаме време подробно за плана за пътищата през 2012 г. да говорим, но кога се очертават и на кои места най-невралгичните ремонти, които ще направите? Да спестим темата за строителството на магистралите.

Основните ремонти ще бъдат в старопланинските проходи, в които правим ремонт, и това е Рижкият проход, тъй като той е част от транзитните пътища.

Той е абсурден, аз минах преди две години през него, той…

През Рижкия или Върбишкия сте минали, защото те са двата един до друг. Единият е проходим, другият е непроходим.

Да, те и двата са…

Да, точно затова. Това са 90 км рехабилитация, в голяма част и реконструкция, този път трябва да се оправи, това е един от добрите проходи на България, който много се ползва, и наистина състоянието му беше окаяно.

А, да не забравя да ви питам, защото в края на предаването ще бъде шефът на Националния археологически институт с…

И Петрохан, искам да кажа, все пак проходът Петрохан също…

Ще го ремонтирате.

Ремонтира се, да.

Това кои месеци?

Ами, разбира се, след април месец, целия летен период.

Занесохте ли вече калориферите да греят почвата на археолозите?

Ако трябва, ще ги занесем…

Премиерът каза, че трябва, а министърката ще стои с чадър.

Разбира се, премиерът има чувство за хумор.

Да, де, ама то този напън също кому е нужен. Ами България, като не е построила толкова години магистралите си… ами технология има. Сега, като е замръзнала почвата, очевидно, че не могат да…

Не е напън. Аз и вчера го казах, и в нашите разговори винаги съм го казвал, в момента и шансът на България да си построи магистрали. Ние допреди… забравихме, но преди две години основно… първата дума, която всеки употребяваше, е тая България няма една цяла магистрала. Това беше основното, основно това се чуваше. Когато почнахме да строим магистралите сега, сега почнаха за какво ги правим, защо сега това.

Не, не, оказва се обаче, че има ненаваксваема във времето технология. Значи има археология и археолозите работят лятото в цял свят, с изключение на местата, където няма сезони.

С археолозите… не, има, и по филмите сме виждали, и това може би е имал и предвид премиерът, когато е казал, наистина се покриват с едни шатри, цялото място се покрива с една шатра, която се затопля, и археолозите могат да работят.

Това е въпрос на цена пак.

Разбира се, пак е въпрос на цена.

Т.е. сега и въпросът е България, българите решават искат ли да платят тая цена, за да имат бързо магистрали.

Тъй като ние наистина мислим разумно, търсим златната среда и магистралите да бъдат построени, и археологическите артефакти да бъдат извадени, затова мисля, че с археолозите намерихме добрия тон.

Какво намерихте, значи какво? Ще им правите палатки с калорифери?

Не, няма да правим палатки. Ако трябва, нали, те пожелаят, имат възможност на някои места наистина да работят, ще работят. Просто стигнахме до споразумение и със строителя, преработили сме работните програми на строителя така, че да остане време през хубавите месеци на археолозите те да работят там, за да могат да освободят трасето.

Това е разумно, не калориферите.

Разбира се. Аз пак казвам, премиерът има чувство за хумор. Съжалявам, че медиите невинаги го разбират правилно и изваждат думи от контекста и ги представят все едно са заповеди, някакви такива строги действия, които трябва наистина да ги направят археолозите.

Ама вие заповедите на премиера ги приемате с чувство за хумор ли?

Не, не, не, това не беше заповед на премиера, така че аз иначе заповедите на премиера не ги приемам с чувство за хумор и си ги изпълнявам.

Добре, това с археологическия въпрос е решен с пренареждане на строителните програми на магистралите.

Точно така.

Там, където има археология, ще се работи, след като свършат лятото археолозите.

Точно така… археолозите работата. Да, с тях сме се разбрали, така че мисля, че няма да има никакъв проблем. Даже ще бъдем радостни после тези неща, които бъдат извадени от тези некрополи, които бяха открити, от тези могили, да бъдат една експозиция. Това беше и идея, която се разискваше там, ако може да се направи експозиция до трасето на магистралата, за да може всички ползватели на магистралата да спират. Както е примерно в Гърция, в Италия.