НДСВ - ключов фактор в работеща коалиция след 2009г.
НДСВ - ключов фактор в работеща коалиция след 2009г. / netinfo

Милен Велчев от НДСВ, гост в „Денят” на Дарик.

Говорим за внесения от опозицията вот на недоверие към кабинета, четвърти по ред. Г-н Велчев, ще има ли пробойни във вашите редици пригласуването на внесения днес вот на недоверие, както прогнозират от БНД?

Ще съм изключително изненадан, ако има. Но аз смятам, че това няма да се случи. Защото искането за вот на недоверие е доста измислено и изсмукано от пръстите. Обвиненията в корупция са популярна и затрогваща тема, но са тема, която показва, че въображението на опозицията не е достигнало много далеч.

Сигурен ли сте, че всички от НДСВ ще бъдат в пленарната зала в деня на вота, в деня на гласуването? Такива съмнения има.

Понеже не съм правил проучване сред нашите колеги кой ще бъде и кой няма да бъде, вярвам, че почти всички или съвсем всички ще бъдат. Но това не е всъщност важен въпрос, кой ще бъде и кой няма да бъде. Защото, знаете, че за успеха на един вот на недоверие, е необходимо 121 депутати да гласуват "за". Така, че е без значение кой присъства и кой не присъства - искам да кажа, че няма голяма разлика между това да гласуваш "против", да гласуваш, въздържал се" или да отсъстваш. Това, което се брои, е дали си там и си натиснал зеленото копче "за". А такива от НДСВ не очаквам да има.

Притеснява ли ви апелът на ГЕРБ за уличен протест по време на гласуването?

След толкова улични протести през миналата година и в началото на тази година, мисля, че и цялото общество е имунизирано срещу такива заплахи.

Не смятате, че много хора ще се съберат, солидарни с тезите на опозицията…

Не очаквам. Хората са заети със собствените си проблеми и сега не сме през 1997 г., когато стойността на лева падаше ежедневно и цените скачаха с десетки проценти всеки ден. Няма какво да мотивира хората да излязат на улицата.

Корупция има и в Германия, каза вашият лидер по повод основния мотив на вота корупцията в управлението. И все пак последният такъв случай спря средствата от Брюксел за пътищата. Отиде си шефът на фонда. Само до тук ли трябва да се спре? Не трябва ли да се търси отговорност на по-високо ниво за този скандал?

Обвиненията бяха конкретно срещу г-н Георгиев. Те, разбира се, са далеч от това да бъдат доказани, но реакцията на министрите, на Министерски съвет и на министрите, които отговарят за управлението на фонда, макар и да дойде след две-три седмици след първите обвинения, е за мен окуражаващо. Защото, дори без да има каквито и да било доказателства за конфликт на интереси или злоупотреба с държавни средства, беше преценено, че дори и съмненията за такава практика заслужават промяна в ръководството на фонда. Между другото подобна беше реакцията и в случая с посочените като проблем от ЕС безмитни магазини.

Нека да си представим какво щеше да се случи, ако имаше такива обвинения преди десетина години при управлението на Иван Костов, чиято партия сякаш е главният инициатор на вота на недоверие. Вероятно щяхме да се убеждаваме, че в България всички са братовчеди и няма нищо лошо в това един държавен служител да дава на роднината си държавни поръчки.

Хващам се за репликата "всички сме братовчеди". И днес политологът Огнян Минчев застъпи една теза, дословно ви я казвам: В България е на лице силно влошаване на качеството на действие на институциите по чисто политически причини, дължащи се на интересите на кланово-родовите структури на властта у нас. Това стана при представяне на доклада на "Трансперънси интернешънъл" за корупцията. Съгласен ли сте с една такава констатация?

Тази конструкция е толкова сложна, че сигурно трябва да ми я повторите, за да вникна в същината.

Кланово-родовите структури. За братовчедите става въпрос.

Но, пак ви казвам, тези кланово-родови структури преди 10 години сякаш бяха доста по-силни.

А сега има ли ги?

Очевидно щом има такива обвинения, не е като да ги няма, но по-важното за мен е реакцията на управляващите на такива обвинения.

Че не разпъвате политически чадър, твърдите.

И тя е много по-различна, и много по-положителна от тази, която наблюдавахме през 90-те години.

За реализирането на актуализираната програма за управление трябва ли да се мисли за структурни и персонални промени в кабинета? Програмата, която обсъдихте в Хисаря. Какво предполагахте, защото тогава казахте, че човек предполага, а лидерите разполагат. Вие какво предполагате?

Тази реплика беше в конкретен контекст, че когато вицепремиерът заяви, че всеки от участващите на конференцията предполага, че ще остане на мястото си да реализира програмата. Да, това не означава нито че се налага, нито че е излишна такава промяна. Важното е, че в Хисаря този въпрос не беше на дневен ред. Той може да бъде, може и да не бъде на дневен ред в следващите седмици, в срещите на лидерите, но те са хората, които ще решат този въпрос и ще сложат точка на постоянно продължаващия, така, диалог и интерес по тази тема.

Има ли сред вашите колеги в ръководството на НДСВ, да попитам така, хора, които биха желали да бъдат министри?

Честно казано, не съм задавал този въпрос. Никой не е споделял с мен такова желание. Това мисля, че не е основното. В България има много хора, които искат да бъдат министри, но трябва, първо, да докажат, че могат да се справят по-добре от действащите.

Тогава да попитам така - усещате ли у някои ваши колеги желание лоялността към лидера да се материализира под формата на министерски пост?

Министерският пост не е валута за разплащане, ако това питате. Вижте, мисля, че е време да спрем да мислим за постовете като начин човек да осребри политическото си влияние или присъствието си на политическата сцена.

Обществото ли да спре да мисли за това и медиите или хората от НДСВ?

Говоря за тези, които задават тези въпроси. Аз мисля, че поне в ръководството на НДСВ никой не мисли в тази посока. Но в обществото, ако щете в медиите, сякаш продължават да се насаждат мнения, че това да си министър е голямо блаженство и е най-голямата детска мечта на политиците, които са се издигнали на определено ниво в политиката.

За вас може да не е било, но за други да е.

Всъщност такъв ангажимент е голямо задължение към обществото и създава задължения за човек все пак да работи за обществен интерес.

Спираме до тук с промените в кабинета и мераклиите за министерски кресла в жълтите редици и връщам се на темата за брифинга, който дадохте в Хисаря, по време на разширения съвет на коалицията. Направихте заявка за нов мандат. Как виждате обаче НДСВ в следващото управление? Има ли НДСВ вариант "Б", ако сегашните ви партньори нямат нуждата от вас?

Математиката около това колко гласа са необходими за правителство обикновено влиза в действие след края на парламентарните избори, когато е ясно коя партия колко депутати има. Но не винаги тази математика е определяща. Да вземем един конкретен пример. Ако желанието беше да се състави едно минимално работещо мнозинство в рамките на този мандат, сигурно от присъствието на ДПС в управляващата коалиция нямаше да има нужда. Но другите две партии от сегашната тройна управляваща коалиция тогава прецениха, че именно тази формула, на която сме свидетели сега, е най-добре работещата и е формулата, която ще ни позволи да се интегрираме най-бързо в ЕС, както виждате, че и стана.

С това искам да кажа, че ние не мислим за това дали една бъдеща управляваща коалиция ще има или няма да има нужда от НДСВ, а при предстоящата предизборна кампания ние ще заявим своите политически приоритети пред нашите избиратели. Ще формулираме една предизборна програма, която да ни донесе достатъчен успех и вярваме, че НДСВ ще е ключов фактор в съставянето на работеща коалиция след 2009 година.