Меглена Плугчиева: Магистрала Люлин е символ на успеха на България
Меглена Плугчиева: Магистрала Люлин е символ на успеха на България / cнимкa: DarikNews

Вицепремиерът Меглена Плугчиева в телефонно интервю за "Седмицата" на Дарик.

С вицепремиера Меглена Плугчиева ще коментираме отблокирането от ЕК на 1 милиард и 250 милиона евро за пътни проекти в България. Здравейте, г-жо Плугчиева.

Здравейте, г-н Вълчев, на вас и на всички слушатели.

От какво точно зависеше това решение на ЕК? Какво точно направихте, за да стане точно в този момент това разрешение да се използват най-сетре парите за пътни проекти в България?

Точно в този момент нищо не сме направили, но трябва да припомня, че една година направихме наистина много. Ще ви върна една година назад с промяната на закона за пътища, с преструктуриране на бившия Фонд "Републиканска пътна инфраструктура", с промяна на целия състав, особено ръководен, създаване на надзорен съвет, смяна на контролни механизми, едно пълно саниране на тази, за съжаление, фонд, който имаше скандална слава и поради който имаше и тази забрана, и рестрикции от комисията за недопускане сключване на договори. И сега, една година по-късно, след като изпълнихме всички тези ангажименти и те бяха проверени както от независими одитни
институции, така и от ЕК, едва сега стигаме и до вдигания на тези резерви от страна на комисията. Така че имаме основание да бъдем доволни и това няма нищо общо с периода, в който се намира България.

Имате предвид изборите.

Имам предвид изборите и това не бива да се свързва по никакъв начин. Припомням, че комисията е безпристрастна, обективна е и следи само конкретно изпълнение, и оценява има ли изпълнение на ангажименти или няма. И тук става дума за една грандиозна сума, знаете две от ключовите програми, касаещи инфраструктурните проекти, по оперативна програма "Транспорт" и "Регионално развитие", и това са проектите, които България час по-скоро трябва да стартира, свързани с изграждането на магистрала "Струма", "Марица". "Тракия" влезе в същия списък, част от магистрала "Хемус" и така списъкът е дълъг. А отделно е, сам казахте, 1 милиард и 250 милиона евро.

А заради изборите ли не дойде еврокомисарят по регионалната политика Данута Хюбнер, за която имаше съобщение, че ще инспектира строителството на магистрала "Люлин", нещо, което направихте сама?

Не, г-жа Хюбнер, вероятно сте разбрали, имаше неотложни служебни ангажименти, свързани с бъдещето на ЕК и състава, и от този характер въпроси, и заради това в краткосрочен план тя прехвърли това пътуване или това посещение за началото на юли, когато я очакваме. Така че и тук няма нищо, така, как да ви кажа, екзотично, което може да погъделичка любопитството на журналистите.

Да приключим с любопитните неща. Гледах по някои от националните телевизии репортаж, който казваше, че заради инспекцията била сложена маркировка, която после щяла да се замаже от следващия пласт асфалт. Правят ли ви такива номера, като се опитвате да ги реализирате?

Нека да спрем с този нихилизъм, с това подозрение. Разбира се, че там с тази инспекция и с предстоящото откриване на отсечката се въвежда нова транспортна схема, с която ще се облекчи целият трафик и се прави ремонт и на трасето през Владая, и по този начин се въвежда еднопосочно движение в посока Перник и обратно, и трябва да подчертаем наистина, че трябва да кажем един комплимент на Националната агенция "Пътна инфраструктура" и на изпълнителя, който в голяма степен навакса забавянето. И не само тази отсечка сега влиза в действие след няколко дена, но в началото на лятото 2010 г. се надявам заедно да можем да открием като цяло завършения грандиозен проект на магистрала "Люлин", който е изключително тежък като обем строителни работи, защото има три тунела, 26 моста, 3 пътни възела. И затова аз смятам, че трябва да бъдем доволни, защото магистрала "Люлин", която беше символ на провала на България, твърдя сега съвсем, така, с гордост, че в момента и занапред очаквам да бъде така, "Люлин" е символ на успеха на България и доказателство за уменията и затова, че усилията, постоянните и обединени усилия се възнаграждават.

Вече обаче има пък негативни заглавия, то угодия няма, че трафикът от Гърция към София ще минава почти година по междуселски път, заради това, че ще бъде затворен пък за ремонт Княжево и ще се използва тази, пътят през Княжево, и ще се използва тази отсечка.

Г-н Вълчев, от 40 години стана ясно, че там тази отсечка не е ремонтирана. Разбирате, че всяко нещо има, така, амортизационна степен и трябва да се слагат на първо място
сигурността на движение, на пътници и товари, и, без да съм аз специалистът в логистиката и транспортните схеми, нека да се доверим на специалистите с тази транспортна схема, която са организирали, която максимално гарантира както ремонт на пътните отсечки, така и облекчава трафика и гарантира сигурността на движение.

Всъщност по-сериозният въпрос е, като изключим тези дребни закачки, включително в пресата, е за пренасочването на финансиране между пътните проекти. От първата на евроизборите политическа сила ГЕРБ имаше сериозна декларация от организацията й в Благоевградско срещу пренасочването на пари от автомагистрала "Струма" към дострояването на автомагистрала "Тракия".

Ама, няма такова нещо, това е чиста спекулация. И тук говорим, никой не ще явно да отвори поне интернет страницата на правителството и на агенция "Пътища", за да види, че магистрала "Струма" предвижда четири лота. Магистрала "Струма" стартира с два лота - първи и четвърти, а вторият и третият, които влизат в територия, която е под защита на "Натура 2000", където има един много тежък ОВОС и трябва. . . това проектиране прехвърля сега програмния период, съвсем нормално е средствата, които са предвидени за тези вътрешни втори и трети лот, които в момента в този програмен период не могат да се използват за магистрала "Струма", логично е да бъдат използвани за друга голяма магистрала, както е в случая - "Тракия".

Тоест. . .

И тук нека да не се разпалват, така, местни такива патриотични или шовинистични страсти. Говорим за България и говорим за най-оптимално менажиране и използване на тези средства. И това трябва да се знае публично и нека да не се създава едно абсолютно погрешно впечатление в обществеността на Благоевград и камо ли не да я настроим срещу тези, които пък ползват "Тракия" и пътуват за морето.

Тоест, госпожо Плугчиева. . .

Моля ви се, отдавна минаха тези феодални времена.

Госпожо Плугчиева, дали ви разбирам вярно - понеже трябва да се инвестира, включително и време, в частта от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. . .

Точно така, точно така, става дума за Кресненското дефиле. . .

. . . и няма да успеем да започнем в България строителството. . .

. . . където няма готовност поради, първо, тежкия терен, и второ поради необходимостта от една много прецизна оценка. . .

За да не пропаднат. . .

. . . за въздействие на проекта върху околната среда и недопускане на нарушение на природната среда, която е под защита на "Натура 2000". Поради тази причина. . .

За да не пропаднат тези пари, ги давате в "Тракия".

. . . в момента в този програмен период не е възможно да се завърши това проектиране и да стартира процедурата, което значи, че тези пари иначе ще ги загубим. И за да не загубим тези пари за тези два лота през Кресненското дефиле, те се пренасочват към магистрала "Тракия".

Добре. Вицепремиерът Меглена Плугчиева с тезата, че магистрала "Люлин" от символ на неуспеха на България не е превърнала в символ на успеха й.