Гагаузов: Ще има санкции заради кризата със снега
Гагаузов: Ще има санкции заради кризата със снега / netinfo

След като в началото на новата година държавата осъмна парализирана от снега и остана в някои райони така дни наред, ръководството на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" взе безпрецедентно в историята на зимното почистване досега решение и санкционира сериозно две от фирмите най-вече заради блокираните стотици коли и автобуси в района на Петолъчката с идеята това да бъде урок за всички, които получават пари от нашите данъци за разчистването на пътната мрежа. От ръководството на фонда обаче признават, че не са много кандидатите за подобна дейност и че в много случаи вместо с почистване въпросните фирми се налага да се занимават с изтегляне на закъсали тежкотоварни возила.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството одобри наложените санкции, но бе категоричен, че няма намерение да анатемосва никоя от пътните фирми, които в общи линии, макар и с малки изключения, са се справили със ситуацията въпреки различната гледна точка на хората, които не можаха да се приберат по домовете си заради лошата пътна обстановка.

Министър Гагаузов, каква е актуалната обстановка в момента и вие как оценявате досега работата на фирмите, които отговаряха за почистването на aвтомагистралите?

В момента, след като мина бурята, след това мина обледяването на пътя, днес в момента има сериозна и гъста мъгла, бих казал, че обстановката по пътищата в България за зимни условия е нормална от гледна точка на проходимостта на пътищата. Повече от 96-98 процента от пътищата са проходими с изключение на два от проходите, които знаете, Троян - Кърнаре, и Твърдица - Елена, които са затворени вече повече от 20 години при такива условия и не се поддържат.

Оказа се, че една от фирмите не си е свършила добре работата. Какви ще бъдат санкциите за нея и можеше ли всъщност да се избегне това?

Може да се каже, че. .. а и това пътуващите го виждат, че някои от фирмите са си свършили по-добре работата, други са реагирали може би двайсетина минути по-късно и там участъкът се е обледил, тъй като имаше дъжд, а след това премина в сняг и съответно паднаха температурите. Но пак казвам, тези фирми, които не са си свършили добре работата, те ще бъдат санкционирани финансово, шефовете на областни пътни управления също ще бъдат санкционирани за ненавреме проявен контрол от тяхна страна. Но трябва да бъдем и справедливи - в голямото си мнозинство, а те са повече от сто фирми в България, свършиха добре своята работа и осигуриха проходимост на републиканската пътна мрежа. Аз го казах и друг път - на третия ден след бурята нямаше по-почистено нещо от републиканската пътна мрежа. Сравнено с населените места, сравнено с останалите участъци от пътната мрежа в страната. Така че за това трябва да благодарим на фирмите и, разбира се, да бъдем по-взискателни и по-настоятелни те да поддържат по по-добър начин републиканската пътна мрежа.

Специално за "Мост инженеринг" разбрахме, че договорът с фирмата ще бъде прекратен, но чисто финансовите санкции какви ще бъдат?

По договор е предвидено санкцията, минус 20 процента за целия месец това, което се дължи на фирмата, ще бъде по-малко платено. Не мога да ви кажа, при положение, че са около 200 хиляди лева годишната сума, която получава за поддръжка, направете сметка, това е може би около 4000-5000 лева по-малко ще получат. Но не е важно това. Важното е, че фирмите трябва да проявяват усилия, да влагат всичко от себе си, за да поддържат пътната мрежа. И те го правят в огромната си част. Ако не беше се случило това нещастно спречкване, така да се каже, на двата снегорина, може би нямаше да говорим за случая Петолъчката. Но така или иначе случва се, лоши метеорологични условия, изключително лоши, вятър от порядъка на над 120 км в час. Това не са нормални условия, в които са работили и фирмите, и трябва да го имаме предвид.

Споменахте, че ще бъдат санкционирани някои от управителите, директорите на звената на фонда в различни райони. За кои става въпрос и на какво се дължи това наказание, което ще им бъде наложено?

Това са областните пътни управления в Ямбол, в Стара Загора, в Русе за това, че се допуснаха и тези слабости по поддържане на пътната мрежа. За това става дума. Пак казвам, като цяло ситуацията беше овладяна навреме, но има и пропуски и съответно те ще бъдат санкционирани.

Общо взето, наистина твърдението е, че ситуацията е била овладяна навреме, но всички хора, които бяха на пътя и са чакали с денонощия, най-вече на Петолъчката, са недоволни. Как ще им опонирате на това?

Няма да им опонирам, те са прави хората. Те са недоволни, защото се наложи да чакат много. Като имаме предвид, че повече от 300 хиляди автомобила се придвижиха от точката, от която са тръгнали, и стигнаха там, за където са искали да стигнат точно в тези дни, разбира се, ще се извиним на тези около 500 автомобила, които са били в тази ситуация. Пак казвам, не е направено нито с умисъл от страна на фирмата, това е нещастно стечение на обстоятелствата, за което те ще си понесат финансовите санкции.

На мястото на тази фирма ще бъде избрана нова чрез обществена поръчка. Дотогава кой ще отговаря за почистването, специално на Петолъчката?

До тогава фонд "Републиканска пътна инфраструктура" съответно ще ангажира съседните фирми, които обслужват този участък, за да покрият и него до провеждането на процедурата по Закона за обществените поръчки и избора на нова фирма, която да поддържа този участък.

Има ли други фирми, от които сте недоволни?

Не мога да кажа, че има тенденция или повтаряемост. В една от ситуациите се справят по-добре едни от фирмите, в другата ситуация се справят други от фирмите, но като цяло поддръжката на републиканската пътна мрежа в България не е по-зле от която и да било европейска страна и под това мога да се подпиша.

Досега "Мост инженеринг" предполагам, че също са били ангажирани за почистването на участъците. Как са се справяли до този момент?

Аз ще ви отговоря принципно на този въпрос, защото не следя всяка една от стоте фирми как се е справяла в течение на годините. Тези сто и над сто фирми, които поддържат републиканската пътна мрежа, са български фирми, които обикновено се занимават и със строителство, и с поддържане на републиканската пътна мрежа. Те не са фирми, които гастролират на нашия пазар за поддържане на пътищата, така че не можем да кажем: тази е много лоша фирма, тя няма да работи на българския пазар. Няма такова нещо. Фирмата е проявила, или хората, които работят, са проявили слабост, ще бъдат санкционирани, ще бъде проведена нова процедура, но аз не ги анатемосвам, в никакъв случай. Това са нашите български фирми, които правят всичко възможно да поддържат нормална пътна обстановка в страната. И пак казвам, искам да благодаря на тези над 10 хиляди души и над 1500 машини, в отделните случаи, които работиха и осигуряваха нормално преминаване, в някои случаи, как да кажа, проявиха и героизъм - повече от 35 часа те не слязоха от пътищата и от машините, за да осигурят нормално придвижване на българските граждани.