Фандъкова не предвижда по-високи местни данъци и такси в София догодина
Фандъкова не предвижда по-високи местни данъци и такси в София догодина / снимка: Sofia Photo Agency, Надя Коцева
Фандъкова не предвижда по-високи местни данъци и такси догодина
46879
Фандъкова не предвижда по-високи местни данъци и такси догодина
  • Фандъкова не предвижда по-високи местни данъци и такси догодина

Столичният кмет Йорданка Фандъкова представи екипа си за следващите четири години. Повечето от заместниците й запазват постовете си. Няма предвиден заместник-кмет по сигурността. Тази дейност ще се изпълнява от градоначалника и дирекциите в общината в тази сфера ще минат на директно негово подчинение. Фъндъкова няма да избързва и със заместник в сферата на образованието и до края на годината ще направлява дейността и в тази област.

Ново попълнение в екипа е заместник-кметът по финансите Дончо Барбалов. В четвъртък Фандъкова ще представи предложенията си за районни кметове, а в понеделник Столичният общински съвет ще вземе решение. Вече се подготвя проектобюджетът на столицата за 2012-а, каза градоначалникът в ефира на Дарик. Фандъкова не предвижда повишаване на местни данъци в следващата година в условията на криза. Кметът се похвали, че вчера международната агенция Standard&Poor's е запазила кредитния рейтинг на София и е променила перспективата от стабилна към положителна. Ето какво още каза Фандъкова пред Дарик:

Казахте, че няма да назначавате зам.-кмет по сигурността, досега постът заемаше Иван Сотиров. Кой ще поеме сега контролът върху сигурността в общината?

По темата сигурност, която включва както общественият ред и сигурността, така и политиката и реакцията при бедствия и кризи, има експерти, които работят в общината, дирекции с техните директори. Това за мен е изключително важен ресор, тъй като на първо място бих поставила спокойствието и сигурността на града.

Моето решение е, че тези дирекции преминават на пряко подчинение на кмета. Така или иначе с мен се съгласуваха особено в последните месеци, когато беше по-интензивен животът в града от гледна точка на протести и митинги, всички събития. Изключително важно е да имаме координацията с другите институции, нещо, което аз правя, така че за мен това е важно. В същото време, разбира се, че търсим начин да оптимизираме работата на администрацията като цяло в това число и на моя екип.

Вчера казахте, че и дейността на заместник-кмет по образование и култура също временно ще се изпълнява от Вас. Ще има ли нов заместник-кмет в тази сфера и обмислят ли се имена на хора, които да заемат поста?

Позицията се запазва в новата структура. Тя е важна, това са големи и важни ресори. Факт е, че аз съм работила по тази тема няколко години и мога да си позволя до края на тази година да не бързам с назначаване на заместник-кмет. Но при всички случаи ще търся подходящ човек, който следващата година да влезе в своите функции.

Имам прекрасни колеги, които работят, директорът на Дирекция „Образование" Мария Минчева е изключително опитен човек, който е навлязъл много във всички детайли, в партньорствата със синдикати, с работодатели, с родителските организации, така че разчитам много на нея.

Новият кмет по финансите вече е ясен.

Това е Дончо Барбалов, който работи в последните години ръководи офиса на Европейската банка за възстановяване и развитие за България. Имахме доста контакти през последните две години. Направи ми впечатление със своята експертиза, със своята последователност и затова и отправих покана към него. Преди това е работил и в Световната банка - в офис в София, работил е по много проекти на общини, не само на Столичната община, така че общинските финанси за него не са тайна. Основен критерий за мен беше на първо място безспорно експертност, на второ място да не се губи време за навлизане в ресора. Днес имаме чудесна новина. Вчера международната агенция Standard&Poor's е взела решение за запазване на кредитния рейтинг на София и промяна в перспективата от стабилна в положителна. Това с условията на криза, когато кредитните рейтинги на цели държави падат, мисля, че е една много добра оценка за нашата работа и най-вече за това, което трябва да продължим оттук нататък - строга финансова дисциплина, много внимателно отношение към заемни средства и привличане на европейски средства.

Като стана дума за финанси, дали ще има увеличаване на данъците през следващата финансова година?

В момента подготвяме проекта за бюджет за 2012 година. Моето мнение е, че в условия, в които кризата не само не е приключила, но по-скоро се задълбочава, трябва да сме внимателни. Не предвиждам за следващата година увеличение на местните данъци. В същото време обаче залагаме на по-висока събираемост, задача, върху която работим през последните две години много активно. Към края на месец октомври имаме събрани стари задължения над 68 млн. лв., което е с 12 млн. лв. повече от същия период на миналата година. Това се дължи и на увеличените екипи на данъчните ревизори. Контролът за мен е много важен. Не трябва едни хора да плащат сметката на другите. В същото време събираемостта на основните данъци - на такса битови отпадъци, върви нормално, така че да осигурим доброто функциониране на града.

Да се върнем към темата за заместник-кметовете, които остават от заместниците и предвиждат ли се други промени?

За мен развитието на града и промяната му изискват дългосрочно планиране и устойчивост. Затова и екипът, който сформирахме през последните две години, се сработи много добре. Колегите са добри експерти, работят заедно в екип. Така че с изключение на това, че имаме нов заместник-кмет по финанси, останалите колеги запазват позициите си: заместник-кмет по транспорта Любомир Христов; заместник-кмет по екологията Мария Бояджийска, която в последните месеци изпълняваше и длъжността заместник-кмет по финанси и положи огромни усилия за този резултат, който имаме към днешния ден; заместник-кмет по социалните дейности и здравеопазването Албена Атанасова; заместник-кмет по строителството и инвестиции Ирина Савина, която работи изключително активно по изграждането на канализацията на града и строителството на детски градини. Включвам към своя екип и секретарят на общината Ралица Стоянова и главният архитект Петър Диков.

Кога ще станат ясни имената на новите районни кметове?

Финализирам моите предложения, така че утре вече ще мога да представя продложението, което ще направя на Общинския съвет и на заседанието в понеделник Общинският съвет ще вземе своето решение.