Екипи на EVN вчера не са били допуснати до помещението на трафопоста, който едва не срути жилищна кооперация в центъра на Бургас. Огледът отвън показва механичната цялост на трансформатора, таблата, предпазителите за високо напрежение и кабелите. Няма следи от изтичане на масло. Вече е възстановено захранването на по-голяма част от клиентите в района на инцидента с трафопоста в Бургас.
Повече от пресаташето на EVN България Петър Костадинов:
Какво е последното становище на EVN България? Разбрахме, според първоначалната експертиза няма взрив. Как така няма взрив?
Не е точно така. Това е, което виждаме отвън, защото все още в помещението не ни допускат. Но понеже се вижда много добре от улицата отвън, трансформаторът, който се предполагаше, че е взривен, всъщност е почти непокътнат, в механична цялост. Запазена е целостта и на предпазителите за ниско напрежение, както и на кабелите, което показва, че те не са били взривени. Помещението на трафопоста, което всъщност е няколко малки камери, разбира се, е взривено, но поне първата догадка дали трансформаторът се е взривил очевидно показва, че не е така. Той е непокътнат и отвън няма видими следи на теч на масло.
Тогава какви са предположенията?
Ние казваме какво виждаме, а вече в заключение кое е предизвикало взрива, какво се е взривило точно, ще кажат следствените органи. Това, което ние виждаме отвън, както и всички хора, които са на мястото, е, че трансформаторът е непокътнат.
Очаква се да дойдат експерти от EVN Австрия. Кажете повече за тях.
Това е част от двете експертизи, които ние искахме да назначим. Български и чуждестранни експерти, които да работят независимо една от друга, за да можем да имаме най-пълна представа какво се случва с оглед на това, че такъв инцидент за пръв път се случва в нашата практика и има нужда наистина от задълбочен анализ. Отделно си е заключението, което ще правят органите, разбира се. Ще има добра база за сравнение на заключенията след това.
Да елиминираме паника сред жителите на Бургас, където има такива подобни трафопостове или да я задълбочим? Вие кажете какво е положението с тях.
Да я елиминираме. Това е инцидент, който се случва за първи път. Направиха се огледи през деня на близо 40-те подобни трафопоста в Бургас, за да отговорим на очакванията на нашите клиенти. Те са в изправно състояние. Призоваваме ги хората да бъдат спокойни. Това е инцидент, който не е ясно как се е случил и какви фактори са играли. Чакаме и ние резултатите от всички експертизи, но нека хората да бъдат спокойни.
До колко дни очаквате вашата вътрешна експертиза да се произнесе?
В момента, в който ни допуснат изцяло да влезем вътре в помещението. Все още има полиция, която не ни допуска да влезем вътре с оглед на техните действия.
Какво да знаят вашите абонати?
Трябва да знаят, че когато става въпрос за съоръжение, ние правим минимумът, който е заложен в законовите изисквания, а отделно на това и допълнителни проверки. В случая трафопостът е от категория, в която се инспектира два пъти в годината, а този е инспектиран три пъти. Което още повече ни навежда на мисълта, че трябва да има нещо наистина много необичайно в ситуацията, за да се стигне до този взрив, защото и трите инспекции са показали, че трафопостът е бил в изправно състояние.
Трябва да ви задам въпрос, който произтече от публикация, че EVN подменя стара, но надеждна техника с нова, не толкова надеждна.
Трансформаторът, който е подменен през март, се произвежда от няколко години и фирмата го изнася в Европа, както и за други държави, така че има всички съответни сертификати за качество и гаранции, които важат както за България, така и за целия ЕС. Нямаме причина да се съмняваме в техните гаранции, още повече, пак казвам, за пръв път се случва подобно нещо.
Къде са инсталирани подобни трансформатори? В кои европейски страни?
Една от страните, за които се изнася, е Австрия. За другите вече трябва самата фирма да коментира.
Хора, които имат претенции, че разбират от електротехника, обясняват, че новият вид трансформатор няма възможност за преливане на охлаждащо масло и това е причина за инцидента.
По принцип това поколение трансформатори, което е в обращение четири-пет години, имат предимството, че са херметически затворени и им се долива масло както е със старите машини, което е още една гаранция за тяхната безопасност. Да се изтъква подобен довод като аргумент не е много коректно в случая.