/ БТА
Вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев коментира пред БНР проблема с газа и критиките на опозицията. По думите му българският интерес е в истинската диверсификация.

"А не да седим и да се кълнем, че имаме един доставчик и че ако него го няма, всичко ще умре. Позицията на Бойко Борисов е тази - трябва да ходим да подаряваме кученца на Владимир Путин, за да не ни спре газа. Българският национален интерес е съвсем друго", уточни министър Василев. 

Борисов: Кирил каза, че цената на газа ще е по-евтина, после КЕВР, че поскъпва, народът да види кой лъже

Държавата ще продължи да компенсира бизнеса заради надценката на електроенергията, докато се намери вариант за промени, които да се договорят с работодателите, с Министерството на енергетиката и с енергийната комисия в парламента, допълни той. 

"Цените на енергоносителите в света се качиха драматично и няма да паднат скоро. Електроенергията е българска и премията към държавните дружества може да се върне под формата на компенсации. Правителството може да обере шока, да помогне на бизнеса да направи прехода, но няма как, при условие че цената на петрола се е вдигнала двойно, да кажем на бизнеса, че ще остане на старите цени на бензина и на дизела, защото това са ресурси, които не са български", коментира Василев. 

Той поясни, че акцизът върху електроенергията на голяма част от типовете производства плюс електроенергията за обществения транспорт отпада и добави: "Отпада акцизът върху метана. Ще се възползваме от пълната възможност за зануляване на акцизите на всичко, което европейската директива позволява. Такава възможност е имало и преди, но страната не се е възползвала досега. В понеделник ще обявим всички мерки".

Премиерът: България ще е по-силна, излизайки от тази криза

Вицепремиерът прогнозира, че инфлацията у нас предстои да се успокои, тъй като тя вече е калкулирана във всички стоки и услуги.

"Във всички сектори има ръст на икономиката за първото тримесечие. Има само един-два сектора с около 1% спад", посочи вицепремиерът. 

Относно протеста на превозвачите и техните искания той бе категоричен: "Да се говори, че държавата не си изпълнява ролята, не е вярно. Това, което превозвачите искат, е допълнително финансиране и компенсиране и то е извън това, което държавата трябва да предостави като субсидия. Дали сме от парите на гражданите повече за субсидиране на транспорта, но всяко допълнително искане е да се преразпределят средствата на гражданите в посока на малка група превозвачи".

И припомни, че обхватът на тол системата се разширява, защото са премахнати винетките за превозвачите: "Не е нормално българските граждани с колите да плащат 2/3 от средствата за пътищата в страната. Който повече ползва пътищата, е справедливо да плаща повече. Ако превозвачите са съгласни да върнем винетките, да го предложат. Тогава ще видим дали сметката няма да излезе във вреда на превозвачите, и то на малките превозвачи".
БНР