/ БГНЕС
Илиянци-Пирдоп-Карлово-Пловдив е маршрутът, по който е преминал дерайлиралият в ранните съботни часове товарен влак в Пловдив. Това трасе, поискано от превозвача с оглед на наклоните, не е модернизирано, а доводите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), че през проблемната стрелка преди това са преминали няколко товарни влака, са манипулативни. Това каза днес Петър Ганев, управител на "Булмаркет рейл карго".
 
Товарен влак е дерайлирал в Пловдив

"Важно е не общото тегло и дължината на влака, а осното натоварване на всеки вагон, а нашият влак беше в стандарта. Счупеното парче от езика на стрелката се виждаше още след инцидента, при огледа релсата беше срязана от двете страни и в момента се изследва. По втори коловоз, където дерайлира влакът, обикновено минават много товарни влакове, каза още Ганев. Според него, стрелката може да се е счупила заради умора на материала или нередност в отливката.
 
Подобен инцидент имаше на 23 декември 2014 г., когато два локомотива дерайлираха между гарите Зимница и Стралджа, и там причината се оказа стрелка. Езикът и се чупи при потеглянето.
 
Фирмата превозвач: Счупена стрелка е причината за дерайлирането на влака

Жп инфраструктурата, с изключение на модернизираните участъци, е в лошо състояние, каза още Петър Ганев и посочи като най-проблемни линиите Русе-Варна и Илиянци-София. Той каза, че има два начина за окачване на вагоните - ресорно и с пружини. Ресорното не е мобилно и реагира на денивелации и открито пропадане. Само за последните месеци в композиции на частния превозвач в тези участъци е имало около 40 счупвания на ресорите.
 
Вдигнаха дерайлиралите цистерни на гара Пловдив


В момента се събира техническа информация за обстоятелствата около инцидента, правят се измервания по талигата на двата локомотива, които са в депото в Пловдив, проверява се тегловото уравновесяване и дали е правилно натоварването по оси. Дотук, уточни Петър Ганев, комисията не е открила нередност във влака.

Локомотивът от Хитрино е водил дерайлиралия влак в Пловдив (СНИМКИ)

В модернизираните участъци на линията София-Пловдив сигурността на стрелките се следи автоматично и при нередност се подава сигнал. За останалата мрежа в страната, обаче, това не е валидно.
БГНЕС