Учебните програми в училищата са прекалено натоварени, смята служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков. Той заяви това по време на Годишната среща на Професионалната директорска общност за интеркултурно образование, която се провежда в курорта "Слънчев бряг".
Едно от предизвикателствата свързани с качественото образование, е проблемът с учебните програми, които са прекалено пренатоварени, демотивират учениците и не са диференцирани съобразно интересите и възможностите им. Трябва да се има предвид обаче, че във всяка една образователна система промените в учебните програми и учебното съдържание не могат да станат изведнъж. Доказателство за това е, че две години комисии са обсъждали програмите на учебното съдържание и експертите не са стигнали до общо мнение - кое да отпадне и кое трябва да се добави, каза министър Цоков.
„Двама министри преди мен не са дали ход на промените в учебното съдържание", сподели министърът и допълни: „Виждате колко е сложен процесът, ние започнахме да мислим в друга посока и това бе записано и в правителствената програма“.
Според министър Цоков учебните програми трябва да бъдат по-рамкови, ориентирани към компетентности, а не само към даване и възпроизвеждане на знания. Ориентацията към компетентности до голяма степен ще разтовари програмите от излишно съдържание, убеден е министърът.
Вторият основен момент е свързан с по-голяма интегралност на знания и формиране уменията на учениците. И трето, което е много важно - това е една по-голяма адаптивност на учебните програми- т.е. възможност те да се адаптират към конкретни местни училищни условия, поясни министърът.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Едно от предизвикателствата свързани с качественото образование, е проблемът с учебните програми, които са прекалено пренатоварени, демотивират учениците и не са диференцирани съобразно интересите и възможностите им. Трябва да се има предвид обаче, че във всяка една образователна система промените в учебните програми и учебното съдържание не могат да станат изведнъж. Доказателство за това е, че две години комисии са обсъждали програмите на учебното съдържание и експертите не са стигнали до общо мнение - кое да отпадне и кое трябва да се добави, каза министър Цоков.
„Двама министри преди мен не са дали ход на промените в учебното съдържание", сподели министърът и допълни: „Виждате колко е сложен процесът, ние започнахме да мислим в друга посока и това бе записано и в правителствената програма“.
Според министър Цоков учебните програми трябва да бъдат по-рамкови, ориентирани към компетентности, а не само към даване и възпроизвеждане на знания. Ориентацията към компетентности до голяма степен ще разтовари програмите от излишно съдържание, убеден е министърът.
Вторият основен момент е свързан с по-голяма интегралност на знания и формиране уменията на учениците. И трето, което е много важно - това е една по-голяма адаптивност на учебните програми- т.е. възможност те да се адаптират към конкретни местни училищни условия, поясни министърът.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня