/ iStock/Getty Images
Ситуацията в туризма е действително много тежка, защото това е един бизнес, който напълно спря и ще е необходимо време, за да тръгне отново, но и да набере скорост - и в буквалния, и в преносния смисъл, посочва председатеят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, цитиран в съобщение от пресцентъра на КЗП.

От комисията припомнят за мерките, приети в законодателството по повод извънредното положение, облекчаващи търговците, които предлагат туристически продукт, а именно - удължаването на срока за възстановяване на платени суми за отменени пакетни пътувания от 14 дни на 12 месеца, както и възможността за обекти с изтекла категоризация след септември 2019 г., процедурата за подновяване да стартира едва през 2021 г.

"Контрол, разбира се, ще има и той ще започне, когато има реално работещи места за настаняване и заведения за хранене и развлечения", подчертава Маргаритов.

Туристи от 29 държави вече могат да идват в България без да се поставят под карантина

От КЗП посочват още, че наред с обичайните неща, за които следят всяка година, ще се обръща внимание на специалните условия, които доста хотелиери вероятно ще предлагат на своите клиенти, за да ги спечелят отново и за да спечелят и нови клиенти в условията на тази ситуация. Всеки, който поема определени ангажименти, извън това, което категоризацията на неговото заведение го задължава да направи, трябва да ги спазва спрямо потребителите, а не само да ги привлече и след това те да останат разочаровани, коментират от комисията.

В коментар по темата с т.нар. такси коронавирус, които както стана известно, са събирани от отделни търговци по повод доставката на стоки и услуги, Маргаритов посочва, че такива случаи е имало и те са класифицирани като нелоялни търговски практики. Голяма куриерска компания начисляваше такса "коронавирус". Тя си го беше обявила, но хората трудно го виждаха. Реално това е повишение на цената на услугата, което може да се прави по преценка на търговеца, но трябва потребителят да е надлежно информиран, а не да го разбира, когато види, че към сметката му е начислено нещо допълнително", коментира председателят на КЗП.

Той се ангажира да бъде разгледан и сигналът, който Асоциацията за защита на потребителите обяви, че ще изпрати по сходен казус. "Няма как да се позовавате на нещо, което не съществува днес /в случая извънредното положение/ и на тази база да събирате допълнително пари, посочват от КЗП.

Първите туристи пристигнаха по Черноморието (ВИДЕО)

От комисията смятат още, че през периода на извънредното положение не е имало "бум" на нарушенията, но в известна степен се променя както поведението на потребителите, така и това на търговците.

"Успяхме да преминем през целия период на извънредното положение в сравнително спокойна пазарна ситуация. Разбира се, в социалните мрежи имаше оферти за стоки от първа необходимост, които невинаги бяха съвсем истински или бяха предлагани на изключително високи цени", се посочва в съобщението. От КЗП припомнят, че при забавена доставка над едномесечния максимален законов срок или този, който е бил договорен от страните, потребителите могат да искат отбив от цената, когато договарят нов срок, или да развалят сделката и да получат обратно парите си.
БТА