Три месеца са необходими на България, за да сертифицира самолетите Ан-12 по европейски изисквания. Срокът за това изтича на 31 декември, което ще означава, че този тип товарни и селскостопански самолети ще бъдат спрени от експлоатация. Очакваме позицията на Европейската комисия дали срокът може да бъде удължен. Това каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев, който участва в международна конференция за контрола на въздушното движение.
Мутафчиев посочи, че само при получаването на европейски типов сертификат тези самолети ще могат да летят в общото европейско небе. Министърът е песимист, че институциите ще се справят с тази задача до януари 2007 г. По думите му в Европа има 760 несертифицирани самолета Ан-12, а в България са 70. Работната група от представители на производителя на тези самолети и българските компании, собственици, е осигурила финансиране за привеждането им в европейските норми, допълни транспортният министър.
Той каза още, че се прави всичко възможно за създаването на общ функционален блок между България и Румъния. Той ще е част от новата европейска система за регулиране на въздушното движение. До 2008 г. Европейският съюз трябва да изгради обща система за контрол на въздушния трафик, която ще се нарича Цезар.
Българската и румънските навигационни системи са сходни технически и могат без проблем да изградят общ блок, който ще бъде отворен за
присъединяване на други страни от Балканския регион. Международната конференция в София ще продължи и утре, като участващите в нея експерти от 41 страни ще обменят опит в последните изисквания и технологии за контрол над въздушния трафик.