/ iStock
В България 39% от младите хора са закупили умишлено фалшив продукт, показват данните от проучването за интелектуалната собственост и младежта за 2022 г., публикувано от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO).

„Капитан Андреево“ е сред топ 10 гранични пункта в света по задържани фалшиви стоки

То предоставя актуална информация за поведението на младите хора по отношение на нарушенията на правата върху интелектуалната собственост в периода след пандемията. Данните показват още, че 16 % от младите българи съзнателно са ползвали пиратско съдържание. В европейски мащаб процентите са 33.

А повече от половината (52 %) от европейците на възраст между 15 и 24 години са заявили, че са закупили поне един фалшив продукт онлайн през изминалата година както умишлено, така и случайно.

Данните варират значително по държави, като най-високият процент е в Гърция (62 %), а най-ниският - в Чехия (24 %). Цената и наличността продължават да бъдат основните фактори за закупуване на фалшификати и за цифрово пиратство, но все по-голямо значение придобива и влиянието от страна на връстниците и обществото.

Фалшифицираните продукти, които младите хора най-често купуват умишлено, са дрехи и аксесоари (17 %), следвани от обувки (14 %), електронни устройства, (13 %), хигиенни, козметични продукти, продукти за лична хигиена и парфюми (12 %).

Как да разпознаем истинското бижу от ментето (ВИДЕО)

От друга страна, 60 на сто от младите европейци заявяват, че предпочитат цифровото съдържание от законни източници, в сравнение с 50 % през 2019 г. В България този процент възлиза на 63 % от младите хора.

Проучването от 2022 г. е продължение на първото и второто издание на проучването за интелектуалната собственост и младежта, публикувани през 2016 г. и 2019 г. Целта на изследването е да се разберат възприятията и поведението на младите хора по отношение на интелектуалната собственост при достъпа до цифрово съдържание или закупуването на материални стоки. Количественият анализ за 2022 г. е извършен сред общо 22 021 млади хора на възраст 15-24 години в 27-те държави членки на ЕС, между 7 и 28 февруари 2022 г.