Археологическите разкопки край Благоевград при трасето на магистрала "Струма" трябва да продължат, смята министърът на културата Боил Банов. Ето какво коментира той в "Седмицата" на Дарик пред Кирил Вълчев.
Попитан дали има нещо, което да налага магистралата да обикаля, той обясни: "Това ще кажат експертите. Със сигурност има една гробница, която е много ценна. Със сигурност тя може да остане на мястото си, може и да се премести с 20 метра настрани - въпрос на експертно решение. Градът, за който говорим, е развит оттам нагоре. Много по-важно за мен като министър на културата е да продължат разкопките, защото този град ще бъде уникален. Ако това, което виждаме долу в периферията, върви и нагоре, там ще излязат интересните неща".
Няма да има референдум за археологическите разкопки край Благоевград
Дали е по-лесно да се преместят разкопките или магистралата да заобиколи, министърът смята: "Всичко е възможно, въпрос на ясна експертиза, след това могат да се вземат решения. За мен това е второстепенен въпрос. За мен е важно дали това наистина е градът. Важно е да се качат нагоре и разкопките, за да започне да излиза същината. Тук има една гробница, която наистина представлява ценност. Да, има начини и технология, тя да бъде преместена и да остане на същото място, но на 20 метра, за да не се цепи магистралата. Има възможност да мине и магистралата, но тези решения ще подадат експертите. Моята работа е политически да подкрепя техните становища".
Шест-седем пъти се е ускорила работа на Института за паметниците на културата, отчете министър Боил Банов. Той обаче призна, че министерството се оказало неподготвено за тези темпове на работа: "Аз мисля, че процесът вече е урегулиран. За да съм сигурен, че всичко е наред, съм взел подписа при мен и подписвам лично аз, следя всяка преписка. В момента през мен минават около 50 преписки на ден, като аз не ги разписвам просто ей така, а трябва да ги изчета, за да не пропусна нещо. В Министерството на културата има над 500 натрупани. Имам две седмици, в които ще ги сваля до нула.
Подредиха в изложба находки, открити при строежа на магистрала "Струма"
В такава степен институтът започна да работи активно, агресивно, както трябва да бъде, в такава степен започна да подава и да разрешава неща ежедневно! Нашият екип в Министерството на културата е по-малък, сега правим необходимата реорганизация, привикваме хора и от други служби, назначаваме още хора, за да можем да поемем този поток. Но мисля, че до края на юни ще бъдем готови. Ще вървим вече заедно - като влизат 50-60 от института, ще излизат веднага до няколко дни и от нас. Ключова задача ми е паметниците на културата, свръх задачата е този огромен брой паметници, които са просто декларирани с временен статут, който е от преди 50 години, а същевременно не дава на възможност на собствениците да кандидатстват по програми, пази ги охранява ги. Забавени процеси от 40-50 години, поставили сме си цел аз и моят екип и колегите от института в рамките на този мандат, когато говорим за проблеми в културното наследство, то да бъдат как да съхраним нещо или как да накажем някой, който си позволява да направи нещо нерегламентирано, а не да говорим за един батак".
Попитан дали има нещо, което да налага магистралата да обикаля, той обясни: "Това ще кажат експертите. Със сигурност има една гробница, която е много ценна. Със сигурност тя може да остане на мястото си, може и да се премести с 20 метра настрани - въпрос на експертно решение. Градът, за който говорим, е развит оттам нагоре. Много по-важно за мен като министър на културата е да продължат разкопките, защото този град ще бъде уникален. Ако това, което виждаме долу в периферията, върви и нагоре, там ще излязат интересните неща".
Няма да има референдум за археологическите разкопки край Благоевград
Дали е по-лесно да се преместят разкопките или магистралата да заобиколи, министърът смята: "Всичко е възможно, въпрос на ясна експертиза, след това могат да се вземат решения. За мен това е второстепенен въпрос. За мен е важно дали това наистина е градът. Важно е да се качат нагоре и разкопките, за да започне да излиза същината. Тук има една гробница, която наистина представлява ценност. Да, има начини и технология, тя да бъде преместена и да остане на същото място, но на 20 метра, за да не се цепи магистралата. Има възможност да мине и магистралата, но тези решения ще подадат експертите. Моята работа е политически да подкрепя техните становища".
Шест-седем пъти се е ускорила работа на Института за паметниците на културата, отчете министър Боил Банов. Той обаче призна, че министерството се оказало неподготвено за тези темпове на работа: "Аз мисля, че процесът вече е урегулиран. За да съм сигурен, че всичко е наред, съм взел подписа при мен и подписвам лично аз, следя всяка преписка. В момента през мен минават около 50 преписки на ден, като аз не ги разписвам просто ей така, а трябва да ги изчета, за да не пропусна нещо. В Министерството на културата има над 500 натрупани. Имам две седмици, в които ще ги сваля до нула.
Подредиха в изложба находки, открити при строежа на магистрала "Струма"
В такава степен институтът започна да работи активно, агресивно, както трябва да бъде, в такава степен започна да подава и да разрешава неща ежедневно! Нашият екип в Министерството на културата е по-малък, сега правим необходимата реорганизация, привикваме хора и от други служби, назначаваме още хора, за да можем да поемем този поток. Но мисля, че до края на юни ще бъдем готови. Ще вървим вече заедно - като влизат 50-60 от института, ще излизат веднага до няколко дни и от нас. Ключова задача ми е паметниците на културата, свръх задачата е този огромен брой паметници, които са просто декларирани с временен статут, който е от преди 50 години, а същевременно не дава на възможност на собствениците да кандидатстват по програми, пази ги охранява ги. Забавени процеси от 40-50 години, поставили сме си цел аз и моят екип и колегите от института в рамките на този мандат, когато говорим за проблеми в културното наследство, то да бъдат как да съхраним нещо или как да накажем някой, който си позволява да направи нещо нерегламентирано, а не да говорим за един батак".